صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / تیرماه طلایی فرابورس با رشد بیش از ۳۰ درصدی شاخص کل و ارزش بازار
تیرماه طلایی فرابورس با رشد بیش از ۳۰ درصدی شاخص کل و ارزش بازار

رکوردشکنی‌ها در ماه گذشته ادامه یافت

تیرماه طلایی فرابورس با رشد بیش از ۳۰ درصدی شاخص کل و ارزش بازار

ماه گذشته شاخص کل فرابورس با ایستادن بر قله 19 هزار و 544 واحد در آخرین روز کاری تیرماه، به بازدهی 197 درصدی از آغاز سال رسید، همزمان ارزش بازار فرابورس افزایش 175 درصدی را از ابتدای سال 99 تجربه کرد. در 23 روز کاری این ماه نیز روزانه 3 هزار و 223 میلیون ورقه بهادار به ارزش 80 هزار و 250 میلیارد ریال دادوستد شد.

فرابورس ایران در ادامه رکوردشکنی‌های خود از آغاز سال ۹۹، یک ماه طلایی دیگر را در تیرماه پشت سر گذاشت و به ترتیب با رشد ۳۸ و ۳۳ درصدی شاخص کل و ارزش بازار روبه رو شد و در همین حال افزایش چشمگیر معاملات را نیز در این ماه تجربه کرد.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ماهی که سپری شد عرضه اولیه سهام دو شرکت جدید به نام‌های سرمایه‌گذاری پویا و رایان هم‌افزا به ترتیب در بازار اول و دوم فرابورس رقم خورد. همچنین نماد معاملاتی شرکت بیمه زندگی خاورمیانه که از بازار پایه زرد به بازار اول ارتقا یافته بود با موفقیت در بازار جدید گشایش یافت.

در ادامه پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد داریک و صندوق سرمایه‌گذاری آوای معیار نیز در بازار سوم طی تیرماه صورت گرفت.

ماه گذشته شاخص کل فرابورس با ایستادن بر قله ۱۹ هزار و ۵۴۴ واحد در آخرین روز کاری تیرماه، به بازدهی ۱۹۷ درصدی از آغاز سال رسید، همزمان ارزش بازار فرابورس افزایش ۱۷۵ درصدی را از ابتدای سال ۹۹ تجربه کرد. در ۲۳ روز کاری این ماه نیز روزانه ۳ هزار و ۲۲۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸۰ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

نگاهی به معاملات تیرماه فرابورس

در تیرماه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در مجموع ۷۴ هزار و ۱۲۸ میلیون ورقه بهادار را به ارزش بیش از یک میلیون و ۸۴۵ هزار و ۶۷۲ میلیارد ریال دادوستد کردند که این میزان دادوستد طی ۲۵ میلیون و ۴۷۲ هزار دفعه رقم خورد. حجم معاملات در مقایسه با تیرماه ۹۸ رشد ۱۰۲ درصدی را تجربه کرد و ارزش این دادوستدها با افزایش ۹۲۰ درصدی روبه رو شد.

تمامی بازارهای فرابورسی نیز اعم از سهام و اوراق عملکرد سبز و مثبتی را در ماه گذشته شاهد بودند. در این ماه بیشترین افزایش حجم و ارزش معاملات به بازار SME اختصاص یافت و پس از آن بازار ابزارهای نوین مالی با ۴۴۴ درصد افزایش حجم معاملات در جایگاه دوم قرار گرفت و بازار دوم نیز با رشد ۱۴۶۷ درصدی ارزش دادوستدها، بالاترین میزان رشد ارزش معاملات را پس از بازار SME به ثبت رساند.

چه خبر از صنایع فرابورسی؟

ماه گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله و SME به رقم یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال رسید. گروه فلزات اساسی با مبادلاتی به ارزش ۱۵۹ هزار و ۸۸۹ میلیارد ریال ۱۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار سهام را در اختیار گرفت و در جایگاه نخست ایستاد. صنعت سرمایه‌گذاری‌ها نیز سهم ۱۰ درصدی را در اختیار گرفت و در مرتبه دوم نشست. به ترتیب صنعت «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «محصولات شیمایی» و «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» نیز در رتبه‌‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.