صفحه اصلی / اصناف / تعجیل دولت درعرضه سهام استارت آپ ها
تعجیل دولت درعرضه سهام استارت آپ ها

آیا استارت آپ ها با ورود به بورس می توانند سرمایه مردم را تضمین کنند؟

تعجیل دولت درعرضه سهام استارت آپ ها

کسب و کار نیوز - تا ثبت نام استارتاپ‌های ایرانی به تابلو بازار سرمایه راه زیادی نمانده است. زمزمه های ورود برخی از استارت آپ ها به بورس رنگ واقعیت به خود گرفته و قرار است چندین استارت آپ کشور که نام آشنا هستند از روی اختیار یا اجبار طی مراحلی وارد بورس شوند. از گذشته تاکنون همواره موانعی برای ورود استارت آپها به بورس وجود داشته و امروز در شرایطی قرار است این شرکت ها به بورس ورود کنند که تمام مشکلات قبلی به قوت خود باقی است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرار است با ورود این شرکت ها به بازار سرمایه مردم سهامداران اصلی آنها شوند بنابراین ورود عجولانه و بدون کارشناسی آنها به بورس می تواند عواقب بدی داشته باشد. درحال حاضر، بالغ بر۴۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان و بیش از ۶ هزار استارت‌آپ در زمینه ‌های مختلف در کشور فعال هستند که گفته می‌شود در سال گذشته بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌اند. در چند ماه گذشته عرضه سهام چند شرکت استارتاپی از جمله دیجی کالا، کافه بازار، تپسی و شیپور سوژه محافل خبری شد اما این چند استارتاپ برای ورود بورس کافی هستند؟ و به ‌طور کلی سازوکار ورود استارتاپها به بورس چگونه است؟

بحث‌های زیادی در مورد استارتاپ نامیدن شرکت‌هایی مانند تپ سی و دیجی‌کالا وجود دارد. بعضی معتقدند این شرکت‌ها دیگر آنقدر بزرگ هستند که نتوان به آن‌ها نام استارتاپ گفته کرد. موردی که در رابطه با ورود این استارت آپ ها به بورس مورد توجه است اینکه اگر قرار است بورسی شوند یعنی آنقدر بزرگ و قدرتمند شده اند که دیگر نمی توان نام آنها را استارت آپ ها نامید. شرایط اگر برای ورود این شرکت ها به بورس فراهم شده نهادن نام استارت آپ بر روی آنهاکوچک شمردن محسوب می شود. بازار بورس در ایران روزهای سبزی را پشت سر می‌گذارد. این وضعیت مثبت بسیاری از شرکت‌ها از جمله بعضی استارتاپ‌ها را متقاضی حضور در بورس کرده است تا بتوانند از وضعیت بحرانی کنونی به سلامت عبور کنند. اما آیا حضور استارتاپ‌های بزرگ در بورس به نفع آنهاست یا صرفا یک تصمیم عجولانه و احساسی است؟ به گفته یک فعال استارتاپی، ورود شرکت‌هایی استارتاپی به بورس ایده خوبی است اما این نگرانی وجود دارد که آیا این شرکت‌ها می‌توانند خود را با قوانین بازار سرمایه تطبیق دهند؟

شوآف در ثبت تابلوی استارت آپ ها در بورس

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی

اشتباهات تصمیم گیران سیاسی کشور موجب شده تا استارت آپ ها برای رشد خود از کمبود و نبود نقدینگی شکایت داشته باشند. قطع روابط بین امللی و نبود مراودات جهانی در تامین مالی استارت آپها بسیار تاثیرگذار است که امروز از این فاکتور تاثیرگذار بی بهره ایم. بنابراین استارت آپ ها برای رشد نیاز به رشد سرمایه دارند اما به دلیل قطع ارتباطات این امکان وجود ندارد. از طرفی دیگر منابع مالی داخلی نیز برای سرمایه گذاری به سمت بازارهای امن رفته و در بازارهای طلا، سکه، ارز و… سرمایه گذاری شده است. امروز استارت آپ ها نه بهره ای از سرمایه داخلی دارند و نه سرمایه خارجی و به همین دلیل از نظر تامین مالی در مضیقه قرار گرفته اند. متاسفانه تدبیر و بصیرتی نیز برای حل این مشکل وجود ندارد و تامین نقدینگی برای استارت آپ ها عملا غیرممکن شده است. این عوامل در کنار سر و صدای زیادی بازار سهام و همچین تمایل استارت آپ ها برای تامین نقدینگی موجب شده تا تمایل این شرکت ها برای ورود به بورس بیشتر شود.

دولتی ها نیز که علاقه زیادی به شوآف، بالا رفتن نمودار و ثبت تابلو دارند از این موضوع به نفع خود استفاده کرده اند و به این آتش دامن می زنند. در این بین کسی نگرانی متولیان این حوزه را نمی بیند. اگر ورود استارت آپ ها به بورس به شکست و عدم توانایی با تطبیق خود با قوانین بازار سهام منجر شود چه کسی می تواند خسارت ها و ضرر و زیان این شرکت ها را جبران کند. آیا کسی شکست استارت آپ ها در بازار سرمایه را گردن خواهد گرفت. ما از این موضوع یعنی ورود این استارتاپ‌ها به بورس قطعا خوشحال می‌شویم چرا که راه ورود برای بقیه هم هموار می‌شود و امید را به بازار کسب و کارهای اینترنتی تزریق می‌کند. اما باید روی دیگر سکه را نیز در نظر بگیریم. اگر بر خلاف تصورات دیجی کالا یا بقیه در این مسیر به مشکل بخورند، تمام کسب و کارهای کوچکی که در کنار دیجی‌کالا و با فرهنگ خوبی که دیجی کالا برای خرید اینترنتی ایجاد کرده رشد کرده اند نیز ممکن است دچار بحران ‌شوند. نگرانی بزرگ این موضوع است و شاید بهتر است در این تصمیم، بازنگری‌هایی صورت گیرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.