صفحه اصلی / اجتماعی / هزینه درمان کرونا؛ از ۵ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان
هزینه درمان کرونا؛ از ۵ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان

به رغم اعلام رایگان بودن درمان و تست کرونا، برخی بیمارستان‌ها سلیقه‌ای عمل می کنند

هزینه درمان کرونا؛ از ۵ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان

کسب و کار نیوز- گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد هزینه‌های درمان کرونا بالاست. از ۵ میلیون تومان در بیمارستان‌های دولتی تا ۱۵۰ میلیون تومان در بیمارستان‌های خصوصی. این درست برخلاف گفته های مسئولان در اوایل شروع بیماری است. اوایل شیوع بیماری رییس‌جمهوری ضمن اشاره به هزینه‌های درمان بیماری کرونا برای مردم اظهار کرد که به دلیل «مستحکم بودن پایه‌های سلامت» افراد مبتلا تنها ۱۰ درصد از هزینه درمان را می‌پردازند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با شیوع بیماری کرونا و همه گیری بالای آن وزارت بهداشت اعلام کرد هزینه درمان بیماران کرونایی رایگان است. با اعلام این خبر تمام مراکز و بیمارستان های انتخاب شده برای پذیرش بیماران کرونایی موظف شدند بیماران را بدون دریافت هزینه پذیرش و درمان کنند. متاسفانه با گذشت ماهها از این بحران و شدت گرفتن همه گیری آن، شاهد هستیم که در بیمارستان های مذکور و دیگر بیمارستان ها از بیماران کرونایی هزینه های سنگین دریافت می شود و اکثر آنها به رغم نداشتن حالی مساعد روانه قرنطینه خانگی می شوند. بر اساس گزارش های رسیده با افزایش مبتلایان به کرونا در کشور تخت های بیمارستانی در کشور جوابگوی این تعداد از بیماران نیست و این در حالی است که تا قبل از همه گیری کرونا نیز مسئولان از کمبود تخت های بیمارستانی شکایت داشتند. در موج دوم شیوع کرونا که به دلیل اتخاذ تصمیمات نادرست دولتی و عدم رعایت مسائل بهداشتی توسط برخی مردم بوجود آمده، روزانه نزدیک به سه هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا و بیش از ۱۰۰ نفر در هر بیست و چهار ساعت از ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.

متاسفانه با ابتلای بالای مردم به این بیماری امکانات درمانی و بیمارستانی کافی نبوده و هر روز اظهارنظرهایی را از سوی مسئولان و کادر درمانی می شنویم که هم بر لزوم تجهیز نظام درمان تاکید دارند و هم بر لزوم رعایت نکات بهداشتی. اما هزینه های درمانی در کشور بسیار بالاست. با شیوع کرونا نیز تجهیزات موجود در نظام درمانی به هیچ عنوان کافی نبوده و این مشکل همچنان با افزایش تعداد بیماران شدت می گیرد. از طرفی دیگر با بروز مشکلات اقتصادی فراوان در سالهای اخیر بخصوص از سال گذشته تاکنون، مردم قادر به پرداخت هزینه های درمانی را ندارند. کرونا هم فقیر و غنی نمی شناسد. البته به دلیل دسترسی به امکانات بهداشتی بیشتر قشر غنی کمتر به این بیماری مبتلا می شوند و این قشر فقیر است که با ابتلای بیشتر به این بیماری از پس هزینه های کمرشکنی که امروز نظام درمان تقدیم آنها می کنند عاجزند.

بر خلاف وعده‌های مسئولان نه درمان کرونا رایگان است و نه همه افراد می‌توانند تست رایگان کرونا بدهند. از طرف دیگر گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد هزینه‌های درمان کرونا بالاست. از ۵ میلیون تومان در بیمارستان‌های دولتی تا ۱۵۰ میلیون تومان در بیمارستان‌های خصوصی. هزینه تست کرونا هم متفاوت است. جز تعدادی که به تشخیص بیمارستان و پزشک می‌توانند تست رایگان بدهند، بقیه افراد باید بین ۴۵۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان هزینه تست بدهند. تستی معتبر که ابتلای آنها به ویروس کرونا را مشخص کند. این هزینه‌ها زمانی نگران‌کننده می‌شود که آن را در کنار سخنان ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت قرار دهیم. او گفته بود وقتی یک خانواده ۲۵ درصد درآمدش صرف درمان و هزینه‌های سلامت شود، به زیر خط فقر می‌رود و کمر خانواده می‌شکند. بر این اساس با احتساب حقوق پایه دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی امسال، اگر یک خانوار یک چهارم درآمدش یعنی حدود ۷۰۰ هزار تومان را صرف درمان کند، با مشکل مواجه می‌شود. اما هزینه درمان کرونا چقدر است؟

یک مقام مسئول درباره هزینه درمان کرونا اظهار کرد: بر اساس آخرین بخشنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ رایگان نبوده و بیماران فاقد بیمه باید هزینه درمان خود را پرداخت کنند و یا در حین درمان، خود را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهند. متوسط هزینه درمان کرونایی‌ها برای هر پرونده ۴.۵ میلیون در بخش مراقبت ویژه و ۲٫۵ میلیون در بخش عادی است . البته دو هزینه به ما وارد شده که قسمت اعظم آن جبران نشده است. یکی مربوط به لوازم حفاظتی است که جزو هزینه سرباری بیمارستان محسوب می‌شود. ما ۹۰ درصد پول درمان را از بیمه‌ها می‌گیریم و عناوین این پول‌ها مربوط به جزء فنی، هتلینگ و دارو است. در ارائه خدمت کرونا به ازای هر تختی که خدمات معمولی کرونا ارائه می‌دهد لوازم حفاظتی حدود ۲۰۰ هزار تومان و در بخش‌های ویژه  بیش از ۴۰۰ هزار تومان هزینه می‌کنیم زیرا برای همه کارکنان آی سی یو مکلف هستیم که لوازم حفاظتی کامل تهیه کنیم، هرچند سازمان برنامه و بودجه کمک کرده، اما قسمت اعظم هزینه‌ها باقیمانده است.

ضرورت ایجاد پروتکلی خاص برای درمان کرونا

حسین علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس دهم

هزینه های بیماران کرونایی به دلیل استفاده از تجهیزات بسیاری که برای درمان آن ضروری است کمی افزایش داشته است. وجود بیماران بدحال به دلیل روند رو به رشدی که داشته اند نیاز به تجهیزات درمانی را افزایش داده که باید در تامین آنها به صورت جدی ورود کرد. اما برای بحران های بیماری باید پروتکل های خاصی در نظر گرفته شود تا این نابسامانی در درمان ایجاد نشود. بسیاری ازمردم تحت پوشش بیمه ها نیستند و با ابتلای به بیماری باید هزینه هایی را متقبل شوند.

به هر ترتیب هزینه ها در درمان بیماران مبتلا به کرونا متغیر است. هزینه های درمان وابسته به میزان روزهای بستری در آی سی یو و همچنین نوع بیمارستان (خصوصی یا دولتی) متغیر است. این در حالی است که موج دوم ویروس کرونا هزینه روانی، اجتماعی و هزینه مالی بالایی برای کشور خواهد داشت و امروز با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و برخی تصمیمات شاهد بروز آن هستیم. در اوضاع کنونی باید تصمیمات درستی متناسب با شرایط زندگی مردم گرفته شود تا بتوانیم این بیماری را کنترل کرده و شاهد مرحله دوم و ظهور موج دوم کرونا در کشور نباشیم.

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ۱۰ میلیارد‌ دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.