صفحه اصلی / اسلایدر / موج جدید گرانی کالاهای اساسی
موج جدید گرانی کالاهای اساسی

ممنوعیت واردات ۲۵۰۰ قلم کالا راه قاچاق کالاها به کشور را باز می‌کند

موج جدید گرانی کالاهای اساسی

کسب و کار نیوز- دولت با انتشار فهرست اقلام ۲۵۰۰ گانه ممنوع‌شده وارداتی، پیش‌بینی‌ها و احتمالاتی را درباره افزایش دوباره قیمت برخی مواد غذایی و کالاهای اساسی در این کشور به وجود آورده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، ممنوعیت واردات ۲۵۰۰ قلم کالا که توسط سرپرست وزارت صمت اعلام شد انتقاداتی را در رابطه با بازگشایی دروازه های قاچاق به کشور داشته است. ممنوعیت واردات آن دسته از کالاهایی که در داخل مشابه داخلی دارد و تولیدکننده داخلی آن را عرضه می کند حرفی نیست اما به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر با ممنوعیت آن دسته از کالاهایی که در داخل تولید نمی شود این حرکت راه را برای ورود قاچاقچیان و سودجویان به کشور هموار خواهد ساخت. بر اساس لیست ۲۵۰۰ کالای ممنوع شده، کالاهایی شامل گندم دامی، گندم معمولی، آرد گندم یا آرد مخلوط گندم و چاودار، آرد برنج، جوانه غلات (کامل، پهن شده، فلس شده یا آسیب شده) و نشاسته گندم نیز ممنوع شده است. علاوه بر آن برخی میوه‌ها، فرآورده‌های لبنی، حبوبات، چای و… در لیست ممنوعه‌ها دیده می‌شود که هر یک کد تعرفه خود را دارند.

سرپرست وزارت صمت در این رابطه گفت: وزارت صمت به شدت پیگیر محدودیت، کنترل و حتی ممنوعیت واردات است و بیش از ۲۵۰۰ ردیف تعرفه‌ای ممنوع شده است. مدرس خیابانی افزود: وزارت صمت به شدت پیگیر محدودیت، کنترل و حتی ممنوعیت واردات است. بیش از ۲۵۰۰ ردیف تعرفه‌ای را ممنوع کردیم. امروز در حال فاصله گرفتن از منابع و درآمدهای نفتی هستیم و درآمد کشور حاصل از صادرات تولیدات بومی است و فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان است که حقانیت و کارآمدی خود راثابت کنند.

جلوی کسب و کار مردم را نگیرید

علیرضا مناقبی، عضو هیئت رئیسه مجمع عالی واردات از مخالفت و انتقاد واردکنندگان به علت ممنوعیت تعرفه‌ای کالاها گفته و تصریح کرد: جای تاسف دارد که مسئولان کشور جلوی کسب و کار مردم را بگیرند. در بین اقلام ممنوع شده، اقلام ضروری و غیرضروری زیادی دیده می‌شود و این مسئله راه قاچاق کالاها به کشور را باز می‌کند.

محدودیت‌ها قاچاق را زیاد می‌کند

همچنین به گفته مرتضی افقه، اقتصاددان این محدودیت‌ها قاچاق را زیاد می‌کند. ادامه این روند منجر به افزایش قاچاق می‌شود و سودهای کلان برای آنها به همراه خواهد آورد. کسانی که وضعیت مالی خوبی ندارند، نفعی نمی‌برند. از طرفی به علت افزایش بی‌رویه قیمت ارز هر کالایی که وارد می‌شود به شدت گران است و مردم قادر نیستند تا آن کالای وارداتی را بخرند. این مسئله فاصله طبقاتی را بیشتر می‌کند. روابط ناسالم احتمالی در گمرک می‌تواند زمینه‌ای برای دور زدن قوانین باشد و فشار برای دور زدن گمرک و کالای قاچاق  زیاد می‌شود. افرادی که پیش از این از کالاهای ممنوعه وارد کرده بودند و در انبارها ذخیره کرده بودند، می‌توانند به قیمت‌های خیلی بالا بفروشند. گروهی از کالاها اگرچه خارجی بودند اما در سبک زندگی دهک‌های پایین اجتماع نیز جای گرفته بودند و حالا این کالاها قیمت‌های گزافی پیدا می‌کنند.

کاهش تعرفه وارداتی کالاهای اساسی

مسعود دانشمند، اقتصاددان

دولت به جای ممنوعیت واردات برای این میزان کالا میتواند در شرایطی که کشور در بحران قرار دارد با کاهش قابل ملاحظه تعرفه واردات کالاهای اساسی این مشکل را حل کند. دولت می تواند برای کالاهای لوکس و غیرضروری تعرفه هایی بالاتر در نظر بگیرد و به جای آن تعرفه واردات کالاهای غذایی و اساسی را صفر نگه دارد. به این صورت می توان واردات را کنترل  از گرانی جلوگیری کرد. اینکه بخواهیم برای تمام کالاها یک تصمیم را اجرایی کنیم با تبعات شدید اقتصادی که در نهایت مصرف کننده ومردم را متضرر خواهد کرد روبرو خواهیم شد. برای کالاهای لوکس که ضرورتی برای استفاده از آنها توسط مردم در کشور وجود ندارد می توان برنامه ای جدا در نظر گرفت. دستوراتی اجرا کرد که متفاوت تر از بقیه کالاها باشد. بنابراین بهتر است دولت برای واردات این کالاها تنها به تعرفه ها توجه کند. دولت حتی در این زمینه می تواند عوارض واردات کالاهای اساسی را حذف کند و این کالاها را با تعرفه صفر وارد کند در مقابل تعرفه کالاهای لوکس را افزایش دهد. در تمام جای دنیا کالای لوکس، گرانتر از سایر کالاها هستند و جامعه هم پذیرش این مسئله را دارد. بار دیگر تاکید می شود که در اقتصاد هیچگاه ممنوعیت جوابگو نبوده است. زیرا بازار را تنها عرضه و تقاضا تعریف می کند و هر چقدر که بخواهیم با ایجاد ممنوعیت جلوی واردات را بگیریم باز هم کالاهای مورد نیاز جامعه وارد می شوند.

اقتصاد چیزی جر عرضه و تقاضا نیست. با ممنوعیت واردات این کالاها باعث می‌شود درحالی که تقاضا بالاست، عرضه کاهش یابد و این موجب گرانی اقلام ممنوعه می‌شود. با این تصمیم شاهد نابسامانی در بازارها خواهیم شد و سود زیاد از آن واردکنندگانی می‌شود که این کالاها را در انبارهای خود ذخیره کرده‌اند و حالا با انتقال به بازار به قیمتی گران می‌فروشند. به هر حال مردم به علت بالا رفتن قیمت ارز نیز با گرانی رو به رو بودند و حالا این مشکل کالاهای وارداتی دو چندان خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …