صفحه اصلی / اسلایدر / سردرگمی خریداران خودرو
سردرگمی خریداران خودرو

تغییرات لحظه‌ای قیمت دلار افزایش 6 تا 16 میلیونی قیمت خودرو را رقم زد

سردرگمی خریداران خودرو

کسب و کار نیوز- موج انصراف خریداران خودرو از تحویل خودروی ثبت نامی با سر رسید یکسال به دلیل گرانی دلار مشکل دیگر بازار خودرو در چند روز اخیر شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اثرات گرانی نرخ ارز بر تمام بازارها به وضوح مشاهده می شود. بازار خودرو نیز یکی از مهم ترین بازارهایی است که با نوسانات نرخ دلار به هم می ریزد و گرانی در آن رقم می خورد. اما با گرانی دلار و گذشت نرخ آن از مرز ۲۰ هزار تومان در بازار خودروهای ثبت نامی نیز تحولاتی اتفاق افتاده و بسیاری از افرادی که موفق به ثبت نام خودرو طی سال گذشته شده بودند در آستانه موعد تحویل خودروها از گرفتن آن انصراف داده اند. این اتفاق که به دلیل نوسانات نرخ ارز طی دو روز گذشته و انصراف مردم از تحویل خودروهای ثبت نامی با سر رسید یکسال رخ داده موجب رشد ۶ تا ۱۶ میلیونی قیمت خودرو در بازار شده و بار دیگر بازار خودروهای تولید داخل متلاطم شده است.

متأسفانه روند افزایشی قیمت دلار به همراه عدم یک سیاست گذاری روشن جهت مدیریت بازار خرید و فروش خودرو باعث شده تا قیمت انواع خودرو این هفته ۶ تا ۱۶ میلیون تومان افزایش پیدا کند. بازار خرید و فروش خودرو متأثر از افزایش قیمت دلار شاهد روند صعودی قیمت ها در انواع خودروهای داخلی است. این در حالی است که قرار بود با عرضه خودرو و اجرای طرح های فروش التهابات بازار خودرو کاهش و رونق به این بازار باز گردد اما متأسفانه روند افزایشی قیمت دلار به همراه عدم یک سیاست گذاری روشن جهت مدیریت بازار خرید و فروش خودرو باعث شده تا قیمت انواع خودرو این هفته ۶ تا ۱۶ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

در همین رابطه سخنگوی دولت از تصمیم مهم دولت برای برخورد با افراد پشت پرده گرانی خودرو خبر داده و گفت: قیمت دلار و خودرو پایین می‌آید. علی ربیعی درباره آشفتگی دوباره بازار خودرو و مسکن، گفت: از واژه شکست استفاده نکنیم. کاری که می‌توانستیم انجام دهیم تحویل خودرو بود. ما دو خودروساز بزرگ داریم. ۵۵ درصد تحویل خودرو را افزایش دادیم که این سیاستی بوده که ما دنبال کردیم. آنها برای تامین مواد اولیه با وزارت خارجه، وزارت صمت، بانک مرکزی، کمیته ای تشکیل دادند و یک تیم درست شد که بتوانیم تولید ۵۵ درصدی داشته باشیم. ربیعی ادامه داد: تولید در ایران خودرو ۲۳ درصد و در سایپا ۱۸ درصد افزایش داشته است. ضمن این که تحویل فوری خودروها که قرار بوده سه ماهه باشد زودتر از موعد مقرر آغاز کردیم یعنی زمان را کم کردیم و تولید و تحویل را افزایش دادیم. این سیاست‌هایی بوده که دولت دنبال کرده است.

کوچ سرمایه گذاران از بازار خودرو به سایر بازارها

امیرحسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو

وقتی نرخ دلار در بازار به این صورت و لحظه ای بالا می رود بسیار طبیعی است که خیل افرادی که در قرعه کشی خودرو شرکت کرده و نام آنها اعلام شده بود به سمت بازاری بروند که سود آنی در آن است. تا قبل از این اتفاق و گرانی های اخیر ارز سود ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی از آن خرید و فروش خودرو بوده است که تمایل همه برای حضور در این بازار بوده است. اما با اتفاقی که در بازار ارز افتاده همان دسته از افرادی که البته اکثر آنها حکم سرمایه گذار در بازارهای سودده را دارند به سمت بازار ارز و دلار سرازیر شده اند و با انصراف از خرید خودرو تمایل به دریافت سود ۱۰۰ درصدی از خرید و فروش ارز را دارند. البته نکته دیگری که موجب انصراف خریداران از بازار خودرو شد موعذ تحویل ۴ تا ۱۲ ماهه ای است که تازه نرخ تحویل خودروی مورد نظر را نیز مشخص نکرده است. بنابراین این افراد با رفتن به سمت بازار ارز که در حال حاضر بازار تضمین شده ای برای سوددهی است بازار خودرو را ترک کرده اند. بنابراین سرمایه گذار تنها به این فکر است که سودآوری در کدام بازار بیشتر است و امروز شاهد  هستیم که قیمت دلار سریعتر بالا می رود پس سودآوری آن بیشتر است. اما متاسفانه نوسانات نرخ دلار و ترک خریداران خودرو موجب افزایش قیمت ها در بازار خودرو شده و این ماجراپی گرانی ادامه دار خواهد بود.

اما آن دسته از افرادی که پیش از این خودرویی را ثبت نام و قرارداد کامل بسته اند، اما اکنون زمان تحویل خودرو آنهاست، نمایندگی ها و یا شرکت های خودروساز به بهانه افزایش نرخ مواد اولیه و دلار از آنها تقاضا وجه بیشتر در قبال خودرو را دارند، اشتباه و تخلف است. بازار افسارگسیخته خودرو همچنان در نابسامانی به سر می‌برد و تنها عاملی که می‌تواند این بازار را برگرداند، توزیع خودرو خودروسازان در بازار است. اگر قیمت‌های مصوبی که اعلام شده است، اعمال و همچنین خودرو در بازار عرضه نشود، مطمئنا بازار خودرو بدتر از قبل خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.