صفحه اصلی / اسلایدر / دلالان در کمین سهام عدالت
دلالان در کمین سهام عدالت

کارشناسان نسبت به تکاپوی سودجویان هشدار دادند؛

دلالان در کمین سهام عدالت

کسب و کار نیوز- با افزایش ارزش سهام عدالت و اعلام مجوز خرید و فروش آن بازار معاملات این سهام داغ شده و افراد سودجو به دنبال کلاهبرداری از فروشندگان شتابزده سهام عدالت هستند. برخی از دارندگان این سهام حتی از ارزش واقعی آن نیز بی خبر هستند و با پیدا شدن اولین خریدار سهام خود را واگذار می کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که هر فرد دارنده سهام عدالت با مراجعه به سایت سهام عدالت متوجه خواهد شد که ارزش واقعی سهام تا ۱۵ برابر بیشتر از ارزشی است که در سایت به ثبت رسیده است. متاسفانه همواره در بازارهای پرمشتری و پررونق افرادی وجود دارند که از عدم آگاهی مردم و مشتریان سواستفاده می کنند. این بار نیز همین اتفاق در بازار بورس افتاده و با رونق گرفتن این بازار کلاهبرداران در کمین فروشندگانی نشسته اند که سودای فروش سهام خود را برای دریافت پول نقد دارند. طبق آخرین آمارهای غیررسمی درباره تعداد افرادی که سهام عدالت خود را به فروش رسانده‌اند، بیش از ۲۰۰ هزار نفر تا پایان  روز دوازدهم خرداد ماه سهام خود را به بانک‌ها یا توسط کارگزاری به افراد دیگر فروخته‌اند.

این اتفاقات در حالی در حال وقوع است که بازار شایعات نیز در معاملات سهام عدالت داغ شده است. در حالی که اکثر کارشناسان و مسئولان بورس تاکید دارند سهام عدالت ارزنده است و نباید در فروش آن عجله کرد، برخی مردم که برای فروش ۳۰ درصد سهام عدالت خود مراجعه کرده‌اند، بانک‌ها گفته‌اند ارزش فروش سهام عدالت آنها فقط ۴۵۰ هزار تومان است.

سهام عدالت که از سال ۸۵ تا ۹۵ از محل سود سالانه خود اقساط خود را پرداخت کرد و بعد از ۱۰ سال مقدار ۵۳۲ هزار تومان از یک میلیون تومان ارزش اسمی خود را پوشش داد و از سال ۹۵ تا ۹۸ سه سال سود به ارزش ۷۲ ،‌۹۳ و ۱۰۵ هزار تومان هم به دارندگانش هدیه داد، ‌اکنون که آزاد شده تازه به باردهی، افزایش ارزش و سود سالانه سهام شرکتهای سرمایه‌پذیر رسیده است، بنابر این به دارندگان سهام عدالت توصیه می‌شود، از سود آینده سهام عدالت استفاده کنید و در فروش آن عجله نکنید.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک صادرات ایران در این رابطه گفت: تقاضای گسترده‌ای از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی برای خرید بلوکی سهام عدالت شکل گرفته که نشان‌دهنده ارزندگی این سهام بوده و توصیه می‌شود دارندگان آن برای فروش این سهام شتاب‌زده عمل نکنند. مهدی کباری افزود: سهام شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت بنیان‌ها و فاندامنتال‌های مناسبی دارند. هم EPS خوبی دارند و هم  از DPS مناسبی برخوردارند و دقیقاً به همین دلیل به شدت مورد توجه خریداران عمده بازار سرمایه قرار گرفته‌اند از این رو توصیه می‌کنم مردم و دارندگان این سهام نسبت به نگهداری آن در بلندمدت اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اگر این سهام ارزنده نبود، تقاضای گسترده برای خرید بلوکی آن ایجاد نمی‌شد، گفت: ارزش سهام عدالت در سالهای آینده با افزایش به مراتب بیشتری نسبت به قیمت فعلی آن روبرو خواهد بود و حتی به چندین برابر قیمت فعلی خواهد رسید. تورم موجود در اقتصاد کشور نیز نگهداری این سهام را کاملا توجیه‌پذیر کرده و دارندگان آن در صورت فروش، ثروت قابل توجهی را از دست خواهند داد. مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک صادرات ایران تاکید کرد: حفظ این سهام با توجه به تورم انتظاری، سرمایه‌گذاری مطمئنی خواهد بود. کباری روند تغییرات شاخص کل بازار سرمایه و چشم انداز بازار در ماه‌های ‌پیش رو را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: روند فعالیت بازار سرمایه در ماه‌های پیش رو جای نگرانی ندارد و به نظر می‌رسد پس از ارائه گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها و برگزاری مجامع، روند مثبت بازار حفظ و تثبیت شود.

وی اظهار کرد: روند اصلاح شاخص کل بورس منطقی است. این روند قابل انتظار بود که در محدوده یک میلیون واحد قرار گیرد و از این بابت جای نگرانی نیست. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد اتفاق نامناسبی از بابت عرضه سهام عدالت در بازار سرمایه رخ دهد، خاطرنشان کرد: معنی تقاضای فراوان برای خرید بلوکی سهام عدالت، رفع نگرانی از بازار سرمایه است. وی تصریح کرد: عرضه این سهام به صورت پلکانی صورت می‌گیرد و در مرحله اول ۳۰ درصد آن قابل واگذاری است. ضمن اینکه از تعداد ۴۶ میلیون نفر دارنده سهام عدالت، تنها ۱۳ میلیون نفر تقاضای مدیریت مستقیم سهام خود را داشته‌اند اما ۳۳ میلیون نفر همچنان خواستار نگاهداری آن با مدیریت غیرمستقیم و استفاده از سود آن بوده‌اند که نشان از چشم ‌انداز با ثبات معاملات آن در بازار سرمایه دارد.

تداوم نقش دولت در بازار سرمایه

رضا روحی، کارشناس بازار سرمایه

بورس و بازار سرمایه در ماههای اخیر رشد بسیار خوبی داشته که باید از این فرصت به نحو احسن استفاده شود. دولت و مردم باید از رشد این بازار استفاده کنند تا رشد اقتصادی در کشور افزایش پیدا کند. فرصتی که امروز نصیب بازار بورس کشور شده می تواند مسیر شکوفایی اقتصادی را رقم بزند در صورتیکه بتوانیم استفاده بهینه ای از آن داشته باشیم. رشد بازار سرمایه موجب شدتا نقدینگی های سرگردان در بازارها به این سمت کشیده شود و به طور قطع این اطمینان وجود دارد که این اتفاق تاثیرات ضد تورمی داشته باشد.

در کنار تمام امتیازاتی که رشد بازار سرمایه خواهد د اشت مشکلاتی هم دیده می شود. دولت امروز نقش بسیار پررنگی را در این بازار ایفا می کند و خطر آنجا احساس خواهد شد که دولت بازار سرمایه را رها کند و ضرر و زیان بسیاری متوجه مردم و سهامداران شود. در حال حاضر نگرانی از این بابت وجود دارد که نقش دولت در بازار بورس کم رنگ شود. دولت باید سیاست خود را به یک راهبرد بلندمدت تبدیل کند و البته این پیش‌بینی هم وجود دارد که دولت سیاستی بلندمدت در بورس اجرا خواهد کرد.

از طرفی دیگر برای سهامداران در بازار سرمایه نیز این توصیه لازم است که برای خرید و فروش سهام خود بی گدار به آب نزنند و از کارشناسان خبره بازار بهره بگیرند. در این برهه از زمان که بازار بورس رونق خوبی دارد و سهام ها بالاترین ارزش خود را پیدا کرده اند کلاهبرداری نیز رونق دارد. خرید و فروش سهام عدالت امروز یکی از پرطرفدارین معاملات است که کلاهبرداری نیز چاشنی آن شده است. در خرید و فروش سهام اصول و مبانی سرمایه گذاری باید رعایت و از رفتارهای هیجانی و خرید و فروش های مکرر پرهیز شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.