صفحه اصلی / اسلایدر / پیش فروش ۲۵ هزار خودرو با قیمتی نامعلوم
پیش فروش ۲۵ هزار خودرو با قیمتی نامعلوم

تعهدات قبلی خودروسازان هنوز اجرایی نشده است

پیش فروش ۲۵ هزار خودرو با قیمتی نامعلوم

کسب و کار نیوز- در حالی ضوابط فروش فوق العاده خودرو توسط حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که خودروسازان هنوز تعهدات قبلی خود را انجام نداده اند و بسیاری از متقاضیان به رغم گذشت یک سال از زمان ثبت نام هنوز خودروی خود را دریافت نکرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، علاوه بر این، خودروسازان تخلفات گسترده دیگری نیز در کارنامه خود دارند. نگهداری هزاران خودرو به بهانه نبود قطعه و امتناع از فروش آنها کارت زرد دیگری است که می توان به خودروسازان داد. از طرفی دیگر سرپرست وزارت صمت در حالی زمان و شرایط فروش فوق‌العاده محصولات خودرویی را تشریح کرد که هنوز تکلیف قیمت نهایی خودروها مشخص نشده و خود خودروسازها هم از قیمت نهایی عرضه محصولاتشان مطلع نیستند. به عبارتی قرار است ۲۵ هزار خودرو با قیمتی نامعلوم به مردم فروخته شود و با وجود چنین تناقضات بزرگی مسئولان این حوزه تاکید دارند که از بروز تخلف و نفوذ در سیستم فروش جلوگیری خواهد شد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح ضوابط فروش ۲۵ هزار دستگاه خودرو در ایام عید سعید فطر گفت: شرایط خاصی در ضوابط فروش و اولویت‌های تحویل در نظر گرفته شده تا بتوان خودرو را تنها به مصرف‌کنندگان واقعی فروخت و تقاضای کاذب را حذف کرد. حسین مدرس خیابانی در جلسه کمیته خودرو که به منظور بررسی نحوه فروش خودرو در ایام عید سعید فطر برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های ابلاغی ریاست محترم جمهوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ساماندهی بازار خودرو گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای سیاست‌های دولت، برنامه‌ریزی‌های منسجمی را برای ساماندهی بازار خودرو طراحی کرده که محور اصلی آن افزایش تولید به منظور پاسخگویی بهینه به تقاضای موجود در بازار است، اما در کنار آن، با مجموعه سیاست‌های تعریف شده، نظارت کافی صورت خواهد گرفت تا علاوه بر ساماندهی موضوع ثبت‌نام فروش و تحویل، زمینه برای عرضه مستقیم محصولات به مصرف‌کنندگان واقعی و حذف تقاضای کاذب از بازار خودرو نیز فراهم شود.

وی افزود: بر اساس سیاستگذاری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و هماهنگی‌های به عمل آمده با خودروسازان، فروش ویژه ۲۵ هزار دستگاه خودرو شامل ۱۵ هزار دستگاه خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو و ۱۰ هزار دستگاه خودروهای تولیدی گروه خودروسازی سایپا، در ایام عید سعید فطر صورت خواهد پذیرفت. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در این دوره از فروش‌های خودروسازان، شروط محکمی برای ثبت‌نام کنندگان در نظر گرفته شده که بر اساس آن، ثبت‌نام کنندگان علاوه بر شرایط اختصاصی، باید ظرف ۳۶ ماه گذشته هیچگونه خودرویی خریداری نکرده و پلاک فعال به نام خود نداشته باشند. وی با تاکید بر سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر حذف دلالان از بازار خودرو و توجه ویژه نسبت به فروش خودرو به مصرف‌کنندگان واقعی تصریح کرد: پیش‌ ثبت‌نام و به روز آوری اطلاعات از روز یکشنبه ۴ خردادماه به مدت ده روز ادامه خواهد داشت و در نهایت ثبت نام قطعی از طریق سایت فروش خودروسازان به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت، ضمن اینکه شرایط سختگیرانه‌ای در ضوابط فروش و اولویت‌های تحویل در نظر گرفته شده تا بتوان خودرو را تنها به مصرف‌کنندگان واقعی فروخت.

مصرف کننده واقعی در بازار خودرو سهمی ندارد

بهرام پارسایی، نماینده مجلس

علاج کامل دردهای چندین ساله و اجحاف‌های خودروسازان در حق مردم به طور قطع زمانبر خواهد بود اما به هر ترتیب جلوی ضرر را از هر کجا بگیری منفعت است. با توجه به مشکلاتی که خودروسازان در سالهای اخیر با آن روبرو بوده اند و تخلفاتی که به دنبال آن در بازار خودرو اتفاق افتاد تنها متضرر اصلی مردم شدند. مصرف کننده واقعی در چندین سال اخیر نتوانسته در بازار خودرو سهمی داشته باشد و همواره دلالان و واسطه ها با سودهای کلان به دنبال کلاهبرداری از مردم بوده اند. در این بین تنها عده‌ای خاص می‌توانند در طرح‌های پیش فروش خودرو ثبت نام کنند. خودروسازان هم توان پاسخگویی به تقاضای بازار را ندارد. این شرکت‌ها به راحتی نحوه عرضه و قیمت‌گذاری خودرو را تعیین می‌کنند، بنابراین قوه قضاییه باید به موضوع زد و بندهای خودروسازان ورود کند. در حال حاضر تغییر مسئولیت در وزارت صمت را به فال نیک می گیریم و امیدو داریم دیگر شاهد تخلفات ادامه دار در صنعت و بازار خودرو نباشیم. شکایات بسیاری هم از طرف مصرف کنندگان رسیده که محصولات خودروسازان فاقد کیفیت است و در این زمینه کاری از پیش برده نشده است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.