صفحه اصلی / اسلایدر / تاخیر در پرداخت تسهیلات کرونایی
تاخیر در پرداخت تسهیلات کرونایی

بنگاه ها هنوز تسهیلات کرونایی دولت را دریافت نکرده اند

تاخیر در پرداخت تسهیلات کرونایی

کسب و کار نیوز- در شرایطی که کرونا مشکلاتی را برای تولید و بنگاههای اقتصادی ایجاد کرده باید از کارفرمایان و کارگران حمایت کرد. تمام دولتها در چنین شرایطی به میدان می آیند و از تولید، کارخانه ها، تولیدکننده و کارگر حمایت می کنند. دولت نیز برای حمایت از کسب و کارها و کارخانجات تولیدی تسهیلاتی را در نظر گرفته اما با گذشت سه ماه از آغاز بحران هنوز حتی یک کارخانه دار هم تسهیلات کرونایی دولت را نگرفته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، لازم به ذکر است در جلسه اقتصادی ستاد مقابله با ویروس کرونا مصوب شد مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار با نرخ سود ۱۲ درصد به منظور کمک به بنگاههای آسیب دیده از کرونا به شرط آنکه کارگران خود را اخراج نکنند، اختصاص یابد. اما تا به امروز و با گذشت سه ماه از آغاز بحران کرونا خبری از دریافت تسهیلات توسط کارخانجات نیست. نکته دیگر اینکه برخی از صاحب نظران اقتصادی باوجود آنکه از اقدامات دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر نظیر اعطای بیمه بیکاری و تسهیلات ابراز رضایت می‌کنند، اما معتقدند این اقدامات پاسخگوی نیاز‌های کارگران در شرایط فعلی نیست.

عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این رابطه گفت: با گذشت دو ماه از سال جاری دولت هیچ اقدامی برای ارائه تسهیلات ارزان به واحدهای تولیدی  آسیب دیده از کرونا انجام نداده است. آسیب دیدگی شبکه توزیع کمتر از تولیدکنندگان نیست به نحوی که در این چند ماه رسماً هیچ کسب کاری نداشته‎اند. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: دولت اعلام کرده بود کارگران آن دست از واحدهای تولیدی که مجبور به تعطیلی شده‎اند می توانند برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند. متأسفانه هنوز روند ثبت نام کارگران در سامانه دریافت بیمه بیکاری آغاز نشده و آنها بلاتکلیف هستند زیرا هم سابقه بیمه خود را از دست داده‎اند و هم نمی‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند. سهل آبادی اظهار داشت: به من یک کارخانه دار نشان دهید که تسهیلات جدید دولت را دریافت کرده باشد. در حال حاضر واحدهای تولیدی به سختی مشغول فعالیت هستند و تمام تلاش خود را برای حفظ نیروی انسانی خود انجام می دهند اما از آن طرف دولت نباید به جای کمک فقط وعده دهد.

سرمایه در گردش نیاز بنگاه ها در پساکرونا

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

بحران کرونا در کشور زیرساخت های اقتصادی را از بین نبرده و فعالیت آن را با وقفه روبرو کرده است. البته نباید از این مسئله غافل بود که این توقف نیز کاملا اجتناب ناپذیر بوده و به هر میزان که بتوانیم مانع جدی برای عدم تداوم شیوع این بیماری ایجاد کنیم از ادامه دار بودن آثار زیان‌بار آن بر اقتصاد جلوگیری خواهیم کرد. به هر حال با شیوع این بحران طبعا، بسیاری از بخش‌های خدماتی به مانند رستوران‌ها، حوزه گردشگری و حمل و نقل متضرر شده اند و هیچ اقدامی نیز برای جبران آن امکان‌پذیر نخواهد بود. دولت‌، تنها می‌تواند از محل سود صنایعی که به مانند تولیدکنندگان صنایع شیمیایی و بهداشتی در این مدت فعال هستند، استفاده کرده و از محل وجوهات دریافتی از این بنگاه‌ها، خسارات بنگاه‌های زیان دیده را با راه‌هایی نظیر وام‌های کم بهره، معافیت‌های مالیاتی یا بخشش جرائم جبران کند.

همچنین باید دید که بحران کرونا در کشور تا چه زمانی تداوم خواهد داشت. اگر بر فرض این مسئله تا ۳ یا ۴ ماه آتی ادامه داشته باشد، قضیه برای جبران خسارات به مراتب جدی‌تر از وضع فعلی خواهد بود.

از آن جا که در حال حاضر، تصوری از زمان پایان این بحران در کشور در دست نیست، باید برای تامین نیاز اقشاری نظیر، کارگران جز، دستفروشان و کاسبان خرد اقدام کرده و ضمن شناسایی این افراد با پرداخت وجوه قرض‌الحسنه یا اعتباری از فشار شدید به این طبقه از جامعه جلوگیری کنیم. در همه دنیا، دولت‌ها مقید هستند که در حوزه تامین اجتماعی، اندوخته لازم را برای رفع نیاز شهروندان خود در چنین شرایط بحرانی تمهید کنند. بنابراین، وقتی دولت، مالیات و عوارض را از شهروندان خود اخذ کرده و اداره کشور را می‌پذیرد، باید نسبت به چنین بحران‌هایی به مانند شیوع کرونا یا بروز سیل و امثال آن، پیش‌بینی‌های اعتباری لازم را نیز صورت داده باشد. باید تمامی تمهیدات لازم صورت بگیرد تا بتوان، سرمایه در گردش اقتصاد را برای دوران پس از بحران کرونا به حد مطلوب رسانده و اقتصاد کشور را از رکود اجتناب ناپذیر کنونی نجات داد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.