صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / افزایش ضریب نفوذ تجارت الکترونیک با شیوع کرونا
افزایش ضریب نفوذ تجارت الکترونیک با شیوع کرونا

محمود دودانگه، معاون سابق وزیر صنعت در گفتگو با «کسب و کار» مطرح کرد

افزایش ضریب نفوذ تجارت الکترونیک با شیوع کرونا

کسب و کار نیوز - معاون سابق وزیر صنعت می گوید: «وقتی با شیوع کرونا تقاضا در بخش های مختلف کاهش پیدا کرده و شرایط کرونایی باعث شده بسیاری از مرزها بسته شود و مراودات تجاری دچار افت، کاهش و یا مسدود شود، طبیعتا صادرات و واردات ایران هم دچار افت قابل توجه می شود. بنابراین کرونا تاثیر معناداری روی مراودات تجاری کشور مثل همه کشورهای دیگر گذاشته است.»

به گزارش کسب و کار نیوز، محمود دودانگه گفت: «در کنار آسیب بزرگی که شیوع کرونا به بخش های مختلف زد، فرصت هایی هم ایجاد شد. به هر صورت شرایط کرونا باعث شد در داخل کشور ضریب نفوذ تجارت الکترونیک حتی در بُعد خانوار افزایش پیدا کند. تجربه خریدهای اینترنتی در دوران قرنطینه نشان داد که ما در حوزه تجارت الکترونیک در داخل کشور مشکل خاصی نداریم. طبیعتا در این دوره استفاده کامل از ظرفیت ها شد و از سوی دیگر شرایط خوبی هم از طرف شرکت هایی که فروش های مجازی و آنلاین داشتند اتفاق افتاد یا در حوزه های مختلف در بحث فرهنگ و آموزش. نکته این است که در این دوران تجارت الکترونیک در داخل کشور اتفاق افتاد. شرایط خارج و تعاملات آن تابع متغیرهای دیگری است که به دلایل بانکی و اقتصادی ما همچنان دچار محدودیت های جدی هستیم. طبیعتا امکان اینکه بتوانیم از ظرفیت های تجارت الکترونیک در سطح بین الملل استفاده کنیم میسر نیست چون به هر صورت نیاز است که حتما امکان پرداخت داشته باشیم و از آنجا که زیرساخت برای پرداخت وجود ندارد، محدودیت جدی در این حوزه وجود دارد؛ ولی طبیعتا در داخل کشور تجارت الکترونیک به طور کامل به عنوان یک فرصت در پس چالشی که ایجاد شد، وجود داشت و بخش هایی که در این حوزه فعال بودند رشد قابل توجهی داشتند، ولی مشکل و چالش ما در ارتباط با کشورهای مختلف بود که طبیعتا همانند ظرفیت سنتی تجارت در حوزه تجارت الکترونیک هم ما محدودیت های زیرساختی از قبیل دریافت و پرداخت و مسائل مالی و… داشتیم.»

این عضو سابق اتاق بازرگانی و معاون سابق وزیر صنعت در پاسخ به سوال «کسب و کار» مبنی بر اینکه چالش اصلی ما در بحث رشد تجارت الکترونیک چیست، گفت: «چالش اصلی ما در رشد تجارت الکترونیک پهنای باند و اینترنت است که به آن درجه از بلوغ و سرعت نرسیده که بتواند پشتیبانی کامل کند؛ ولی در حد همین ظرفیتی که وجود دارد بسیاری از بخش ها توانستند حداکثر استفاده را از این شرایط کنند و به هر صورت خدمات خود را بر بستر مجازی توسعه دهند از قبیل بانک، بیمه، بهداشت، آموزش، فرهنگ و… با این خدمات عملا نگاه جدیدی اتفاق افتاد که به هر صورت ممکن است شرایطی پیش بیاید که امکان استفاده از شرایط واقعی وجود نداشته باشد، به همین دلیل باید تلاش کنیم زیرساخت های لازم را برای استفاده بهینه از تجارت الکترونیک داشته باشیم. بنابراین اگرچه محدودیت های جدی در حوزه اینترنت داشتیم ولی با این وجود استفاده خوبی شد و همین پالس و هشدار را به متولیان اینترنت و زیرساخت های فناورانه داد که نیاز است که توسعه پیدا کند مخصوصا با توجه به اینکه شرایط کرونایی به سرانجام نرسیده و ممکن است همچنان ما در یک فضای خاصی باشیم. هرچند مانند بحران نخست کرونا ممکن است این چالش و تهدید وجود نداشته باشد، ولی به هر صورت نیاز است که ما در دوره بعد از کرونا همچنان پروتکل های لازم را رعایت کنیم. طبیعتا رعایت این پروتکل ها الزام ایجاد می کند که ما از زیرساخت های لازم استفاده بهینه کنیم.»

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.