صفحه اصلی / سرخط خبرها / کلاه گشاد بانک ها بر سر مردم

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

کلاه گشاد بانک ها بر سر مردم

کسب و کار نیوز - اعلام خبر کاهش نرخ سود بانکی در حالی صورت می گیرد که چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که ما برنامه ای برای کاهش نرخ سود بانکی در دستور کار نداریم.

یادداشت- 

 بنابراین چنین گفته ای باعث می شود که ما به وعده و قول و اظهار نظر یا تکذیب مدیران ارشد اعتماد نکنیم. رئیس کل بانک مرکزی می توانست بگوید ما چنین برنامه ای را در دستور کار داریم؛ ولی رد کردن این موضوع و سپس دوباره مطرح شدنش جای سوال دارد. دوم اینکه این تصمیم هنوز نهایی نشده است و مثل اینکه بانک ها هنوز آن را قبول نکرده اند. بنابراین معلوم نیست که این قاطعیت برای تغییر نرخ سود وجود دارد یا خیر. فرض کنیم که کاهش دادند، اما این تصمیم چه دلیلی دارد؟ دلیل کاهش نرخ سود بانکی این است که قرار است نرخ سود تسهیلات نیز کاهش پیدا کند.

اگر بانک ها نرخ سود تسهیلات را رعایت نکنند عملا این وسط سود خوبی به جیب می زنند چون تسهیلات را با نرخ سود بالا قرض می دهند و از یک طرف دیگر با بهانه کاهش نرخ سود بانکی سود کمتری به سپرده ها می دهند. بنابراین از این محل اگر سود تسهیلات نیز رعایت نشود سودی عاید بانک ها می شود. از طرف دیگر بانک مرکزی باید بر بانک ها نظارت کند که چه سپرده هایی با چه نرخ هایی باز شده، از طرف دیگر باید نظارت کند که بانک ها با چه نرخی تسهیلات می دهند.

من مطمئنم از آن طرف بانک ها حتما سر مردم کلاه خواهند گذاشت. یعنی نرخ سود بانکی را کم به مردم پرداخت می کنند و از آن طرف تسهیلات نرخ بالا را با شرایط اینکه پول باید بخوابد و… می دهند. بانک مرکزی باید روی بانک ها نظارت کند و ببیند آیا این مساله اجرا می شود یا نه.

حالا فرض کنیم این کار انجام شد و بانک مرکزی نیز روی آن نظارت می کند؛ ولی باید توجه کنیم که الان زمان آن نیست. شما نرخ تورم را که کنترل نکردید، اقتصاد نیز در وضعیتی نیست که ما بخواهیم نقدینگی را از بانک ها بیرون بکشیم. اگر بخواهیم بازار دیگری را رونق بدهیم، یا بازار ارز رونق می گیرد به خاطر این موضوع یا بازار مسکن و طلا و یا به سمت بورس می رود.

بنابراین ما حجمی از این پول را از بانک ها می کَنیم و به بورس می بریم و این نقدینگی باعث خریدهای سوپرمارکتی از سهام می شود که نهایتا ایجاد حباب می کند و درنتیجه باعث ترکیدن حباب و نارضایتی خواهد شد. بنابراین زمان تغییر نرخ سود بانکی نیست مگر اینکه بتوانیم نرخ سود تسهیلات را هم نظارت کنیم که رعایت شود.
وقتی شورای هماهنگی بانک ها چنین چیزی را مطرح می کند اولا بانک مرکزی باید این موضوع را به شبکه بانکی ابلاغ کند و این شورا نمی تواند خود تصمیم بگیرد و خودسرانه عمل کنند. ولی اگر بانک ها این کار را کردند هدفشان این است که با توجه به اینکه پرداخت اقساط مردم دیر شده و از این طرف هم نمی توانند تسهیلات خود را گران تر بدهند درصددند که از هزینه هایشان کم کنند چون نرخ سود بانکی جزو هزینه های بانک ها محسوب می شود.

بانک ها قصد دارند نرخ سود سپرده های بانکی را کم کنند ولی نرخ سود تسهیلات را رعایت نکنند. با این کار سود بانک ها افزایش پیدا می کند. گاهی بانک ها ملزم می شوند که املاک مازاد را بفروشند، باید با قیمت پایین تر بدهند و از این طرف می خواهند آن را از طریق کاهش هزینه های مربوط به جذب منابع جبران کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.