صفحه اصلی / استان ها / زنبورها به کمک گرده‌افشانی باغات و مراتع می‌روند
زنبورها به کمک گرده‌افشانی باغات و مراتع می‌روند

یک مسئول سازمان جهادکشاورزی استان همدان:

زنبورها به کمک گرده‌افشانی باغات و مراتع می‌روند

کسب و کار نیوز:سرپرست مدیریت طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه در این استان ۷۸۷ زنبوردار تحت پوشش بیمه قرار دارند، گفت: سال گذشته در استان همدان سه میلیون و ۴۷۷ هزار و ۹۷۹ کیلوگرم عسل تولید شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا قره‌گوزلو با اشاره به وجود ۳۴۶ هزار و ۶۳۳ کلنی زنبورعسل در استان همدان اظهار کرد: استان همدان با توجه به سرشماری سال ۱۳۹۸ دارای ۲۴۸۱ واحد زنبورستان بوده که ۲۵۳۸ نفر در این حرفه شاغل هستند.

وی خاطرنشان کرد: براساس هماهنگی‌های به‌عمل آمده با مدیریت باغبانی، مدیریت زراعت و حفظ نباتات استان و همکاری ناظران کشاورزی کندوهای زنبورعسل به منظور انجام عمل تلقیح در باغات میوه، مزارع دانه‌های روغنی به‌کارگرفته خواهند شد.

وی افزود: براساس هماهنگی های صورت گرفته با اداره کل منابع طبیعی استان برای کلیه زنبورداران پروانه بهره برداری به منظور گرده افشانی گیاهان مرتعی و اجازه استقرار در مرتع صادر خواهد شد که به موجب آن مرتع‌داران بهره‌بردار ملزم خواهند شد تا نهایت همکاری را با زنبورداران مستقر در مراتع انجام دهند.

قره‌گوزلو اضافه کرد: به منظور بالا بردن سطح اطلاعات علمی و فنی زنبورداران مدیریت ترویج جهادکشاورزی استان از طریق رسانه‌ها و صداوسیما نسبت به تهیه و اجرای برنامه‌های ترویجی، آموزش چهره به چهره و طراحی پوستر در جهت توسعه زنبورداری و تبیین نقش زنبور عسل در گرده افشانی اقدام خواهد شد.

وی بیان کرد: هماهنگی‌های لازم با مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها در راستای تشویق و ترغیب باغداران به منظور استقرار رایگان زنبورستان های استان در باغات صورت گرفته و مدیریت حفظ نباتات سازمان متعهد شد در زمان سمپاشی ۱۰ روز قبل مراتب را به زنبورداران اطلاع دهند تا اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از خسارت به کندوها صورت پذیرد.

وی اعلام کرد: همچنین با مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان هماهنگی‌های لازم در زمینه اسکان زنبورستان ها در مزارع انجام شده تا اطلاعات تخصصی و فنی لازم درباره گیاهان شهدزا در اختیار دست اندرکاران این حرفه قرار گیرد.

سرپرست مدیریت طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پایان یادآور شد: در سال گذشته در استان همدان ۳۴.۱۶ کیلو گرم ژل رویال، ۹۰۶۰ کیلو گرم گرده گل،  ۴۸ هزار و ۸۴۷ کیلو گرم موم و ۲۲۴۹ کیلو گرم بره موم تولید شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.