صفحه اصلی / اسلایدر / اوج گیری تورم در سال ۹۹
اوج گیری تورم در سال ۹۹

کارشناسان در گفتگو با «کسب و کار» مطرح کردند

اوج گیری تورم در سال ۹۹

کسب و کار نیوز - در آستانه سال نو بد نیست به پیش‌بینی تورمی بپردازیم که در سال آینده در بازارهای مختلف خود را نشان خواهد داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، با توجه به المان‌‌های گوناگون هرچند می‌توان نمایی کلی از اقتصاد ایران در سال آینده ترسیم کرد؛ اما بد نیست بدانیم ورود اجباری کرونا به کشورمان اقتصاد را در ابهام فرو برده است. بنابراین پیش‌بینی شرایط اقتصادی ایران برای سال آینده کار دشواری است. چشم انداز تورم برای سال آینده روشن نیست؛ نه این که وضعیت بدتر از امسال باشد بلکه به احتمال زیاد همین وضعیت تورمی را ادامه خواهیم داد و این جای تاسف است، زیرا مثل سایر کشورهای جهان از قبیل عراق و افغانستان ما هم می توانیم تورم را کنترل کنیم؛ منتها به شرط اینکه علل وجودی تورم را به درستی بشناسیم، پس از آن است که می توانیم به سمت مداوا حرکت کنیم. از طرفی هرچند هر ساله در آستانه نوروز بازارها گردش مالی فراوانی دارند، اما با رکودی بی‌سابقه به دلیل شیوع کرونا، مواجه هستیم. کسی نمی‌داند پایان کرونا چه زمانی است. بنابراین، تمام پیش‌بینی‌ها با احتیاط زیاد انجام می‌شود. این جمع‌بندی نظرات کارشناسانی است که «کسب و کار» در گفتگو با آنها به پیش‌بینی تورم سال ۹۹ پرداخته است.

پیش‌بینی تورم ۳۰ تا ۳۵ درصدی برای سال ۹۹

سهراب دل‌انگیزان، اقتصاددان
پیش‌بینی تورم برای سال ۹۹ چیزی در حدود سالی است که در آن قرار داریم. علت آن نیز رشد زیاد نقدینگی در سال آینده است. سیستم سال آینده به گونه ای است که رشد نقدینگی از نظر مطلق که قطعا بیشتر است و از نظر نرخ نیز حداقل به اندازه سال ۹۸ خواهد بود و نرخ رشد قیمت ها نیز به شکل نرخ تورم چیزی در همان حدود و کمی بیشتر خواهد بود. به طور مثال اگر ما ۳۰ درصد نرخ رشد نقدینگی برای سال آینده داشته باشیم که همین حدود پیش بینی می شود احتمالا ۳۰ تا ۳۵ درصد تورم خواهیم داشت.

سناریوهای تورم در سال ۹۹

مجید شاکری، کارشناس مسائل اقتصادی
در مورد تورم سال آینده چند بحث مطرح است. نخست اینکه ما در نیمه ابتدای سال آینده همچنان احتمالا مسیر کاهش تورم نقطه به نقطه را از بابت تخلیه شدن شوک ارز خواهیم داشت. این مسیری است که احتمالا به عنوان یک عامل رو به پایین ادامه پیدا می کند. اما هم‌زمان چند عامل رو به بالا و یک عامل مبهم دیگر نیز ظهور کرده است. عامل رو به بالا که باید در مورد آن نگران باشیم موضوع بودجه دولت به عنوان مهم ترین متغیر و توضیح دهنده موضوع تغییرات پایه پولی در نیمه دوم سال ۹۸ است. موضوع بودجه دولت مهم ترین مساله ای است که در حال حاضر با آن رو‌به‌رو هستیم. درنیمه دوم سال ۹۸ یک فرصتی برای سیاست‌گذار وجود داشت که نرخ رشد نقدینگی از نرخ رشد پایه پولی برای دوره نسبتا طولانی عقب تر مانده بود. این فرصتی برای سیاست‌گذار بود هرچند که می‌دانستیم این مسیر در پایان تغییر خواهد کرد؛ چنانکه تغییر کرد و این خبری نسبتا بد برای سال آینده است؛ هرچند که اگر راه‌حلی برای تراز کردن بودجه پیدا شود (که البته راه‌حل های زیادی روی میز است) می شود فکر کرد که این یک شاخص تا حد زیادی قابل کنترل است. نکته مهم در این میان در مورد کروناست. ما نمی دانیم که اثر کرونا دقیقا بر مساله تورم چگونه خواهد بود. چون از یک طرف می تواند سمت عرضه را تضعیف کند و از طرف دیگر سمت تقاضا را نیز می تواند در بخش هایی تضعیف کند. به طور مثال اگرچه ما می دانیم احتمالا موضوع کرونا شاید برای دوره‌ای باعث شود تورم گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی بالا رود و این باعث افزایش تورم احساس‌شده دهک‌های پایین می‌شود؛ اما نمی‌دانیم روی تورم کل واقعا چه خالص اثری خواهد گذاشت. مجموعا اگر موضوع کرونا را نداشتیم سال آینده دو روند متناقض وجود داشت؛ یک روند کاهشی به دلیل خالی شدن اثر شوک ارزی و یک روند افزاینده به دلیل موضوع بودجه دولت و چون نمی دانیم سهم این مسائل چقدر است نمی توانیم خالص بگوییم که با افزایش تورم سالانه در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ مواجهیم یا با یک کاهش. اما موضوع کرونا به طور کل یک مساله جدید است که باید اجازه دهیم یکی، دو ماه بگذرد تا ببینیم با چه چیزی مواجهیم.

چشم‌انداز مبهم اقتصاد ایران

میثم موسایی، اقتصاددان
در ماه‌های آتی ممکن است نرخ تورم خیلی بالاتر نرود، ولی تورم اقلام خاصی بالاتر از نرخ تورم کل خواهد بود. این اقلام ممکن است دارویی باشد، کاغذ باشد، مواد غذایی وارداتی باشد یا ماشین‌آلات و تکنولوژی بخش تولید. با توجه به اینکه تولید از شرایط فعلی ضربه خواهد دید و با توجه به اینکه واردات و صادرات هم محدود می‌شود، احتمالا ما تورمی بالاتر از تورم فعلی نخواهیم داشت، اما شیب این تورم برای اقشار مختلف خیلی متفاوت خواهد بود. یعنی عمده محصولات داخلی که به‌نحوی وابستگی به واردات دارند، تورم‌شان بیشتر از تورم کل خواهد بود. پیش‌بینی این نیست که لزوما نرخ تورم بیشتر خواهد شد (البته کمی افزایش خواهد یافت)، بلکه مهم‌تر از آن، ترکیب این افزایش قیمت‌هاست که تاثیر نامطلوب‌تری بر اقتصاد ما خواهد گذاشت. در قضاوت‌ها باید توجه داشت که شرایط فعلی در سال آینده ادامه خواهد داشت یا خیر. با فرض تداوم تحریم‌های آمریکا و نحوه تعامل اقتصادی ایران با کشورهای جهان و با فرض تداوم ویروس کرونا، مولفه‌های اقتصاد کلان به ما می‌گوید چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال آینده چندان مثبت نخواهد بود. اما اگر ویروس کرونا در سه‌ماهه بهار سال آینده کنترل شود، نرخ تورمی بیش از شرایط فعلی را تجربه نخواهیم کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.