صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / عبور از بحران کرونا با احیای فضای همدلی اول انقلاب ممکن است

عبور از بحران کرونا با احیای فضای همدلی اول انقلاب ممکن است

کسب و کارنیوز - رئیس اتاق ایران گقت: اتاق ایران از نزدیک وضعیت کسب‌وکارها را رصد می‌کند؛ بسیاری از کسب‌وکارها با رکود مواجه شده‌اند؛ پیشنهاد ما فریز مطالبات مالیاتی و بانکی برای مدتی کوتاه است. شافعی گفت: فعالان اقتصادی و آحاد مردم فضای اول انقلاب را زنده کنند؛ اگر این اتفاق رخ دهد، فداکاری، همکاری، ازخودگذشتگی و همگامی اتفاق خواهد افتاد؛ اینها فاکتورهای بسیار مهمی برای عبور از بحران کرونا هستند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق ایران گقت: اتاق ایران از نزدیک وضعیت کسب‌وکارها را رصد می‌کند؛ بسیاری از کسب‌وکارها با رکود مواجه شده‌اند؛ پیشنهاد ما فریز مطالبات مالیاتی و بانکی برای مدتی کوتاه است. شافعی گفت: فعالان اقتصادی و آحاد مردم فضای اول انقلاب را زنده کنند؛ اگر این اتفاق رخ دهد، فداکاری، همکاری، ازخودگذشتگی و همگامی اتفاق خواهد افتاد؛ اینها فاکتورهای بسیار مهمی برای عبور از بحران کرونا هستند.

با شیوع ویروس کرونا در ایران و چالش‌های موجود در خصوص تأمین تجهیزات پزشکی ضروری مقابله با این ویروس ازجمله ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، رئیس سازمان غذا و دارو بخشنامه‌ای به‌منظور عرضه انواع ماسک در کشور ابلاغ کرد که بر اساس آن داروخانه‌ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید ماسک نیستند و ماسک رایگان از سوی هیات امنای صرفه‌جویی ارزی خریداری و توزیع خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می‌گوید: همه ما باید متعهد باشیم به اینکه در حوزه سلامت، با نهادهای مسئول برای مهار کرونا ویروس و جلوگیری از شیوع بیماری همکاری کنیم؛ هیچ وظیفه‌ای بالاتر از این نیست.

غلامحسین شافعی، در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» درباره وضعیت تولید این محصولات می‌افزاید: تمام واحدهای تولیدی و تولیدکننده‌های ماسک، مایع ضدعفونی‌کننده و بقیه مواد مورد نیاز به تأکید اتاق ایران، تشکل‌های مرتبط و وزارت صنعت، معدن و تجارت با تمام ظرفیت کار می‌کنند؛ حتی برخی از این شرکت‌ها به‌صورت سه شیفت مشغول هستند تا بتوانند اقلام مورد نیاز مردم را تأمین کنند.

رئیس اتاق ایران ادامه می‌دهد: برای جبران کمبود این اقلام در کشور، روز شنبه ما در اتاق ایران با ارسال نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، از او درخواست کردیم تا زمینه تأمین و توزیع سریع ابزارهای مبارزه، تشخیص و مراقبت مبتلایان به ویروس کرونا از طریق واردات را فراهم آورد.

به گفته شافعی در این نامه، پیشنهاد شده است برای سرعت بخشیدن به تهیه این ابزارها، برای مدتی محدود، واردات آنها با سیاست‌های تشویقی، از جمله اجازه واردات بدون انتقال ارز مدنظر قرار بگیرد.

او با تأکید بر لزوم تأمین سریع نیازهای پزشکی مرتبط با کرونا می‌گوید: تشکل‌های اتاق ایران هم آمادگی دارند در چنین شرایطی تمام امکانات خود را برای رفع نیاز هم‌میهنان به‌کارگیرند و به هر نحوی که مصلحت باشد، اقدامات موردنیاز را انجام دهند.

به گفته شافعی ما حتی در این شرایط می‌توانیم کمک‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور را هم جذب کنیم. فعالان اقتصادی هم آمادگی دارند کمبودهای کشور را جبران کنند. می‌توانیم کمبودها را در فاصله کوتاه برطرف کنیم.

او می‌گوید: همه فعالان اقتصادی به دلیل مسئولیت اجتماعی خارج از مسئله شخصی و گروهی تلاش می‌کنند به جامعه کمک کنند و اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور آماده همکاری در این زمینه هستند.

رئیس اتاق ایران درباره وضعیت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در این روزها هم می‌گوید: به دلیل شیوع کرونا ویروس رکود در خیلی از کسب‌وکارهای خرد و کلان ایجاد شده است؛ به گفته‌ای برخی از این کسب‌وکارها نیروهای انسانی را کم کرده‌اند و رونق کسب‌وکارها با آسیب مواجه شده است.

به گفته شافعی برخی از حوزه‌ها با رکود بیشتری هم مواجه هستند، و ما در اتاق ایران نگران وضعیت آن کسب‌وکارها هستیم و از نزدیک وضعیت آنها را رصد می‌کنیم. صنعت هتلداری، رستوران‌ها، خدمات گردشگری و مسافرتی و کسب‌وکارهای بازار معمولاً همه امیدشان به شب عید است اینها خریدهای خود را انجام داده‌اند برای فروش عید.

او ادامه می‌دهد: برخی از اینها چک‌های شب عید دارند و احتمال برگشت چک وجود دارد، پرداخت اقساط وام آنها به تعویق می‌افتد و خیلی از مسائل و مشکلات دیگر.

شافعی می‌گوید: اتاق ایران پیشنهاد می‌دهد مسئولان به این مشکلات توجه کنند؛ سازمان امور مالیاتی و بانکی مطالبات خود را برای یکی دو ماه تعلیق کنند تا کشور و فعالان اقتصادی از این وضعیت عبور کنند. در اتاق ایران هم ستادی تشکیل شده تا نظرات بخش خصوصی را دریافت کنیم و آن را به مسئولان تصمیم‌گیر ارسال نماییم.

شافعی تصریح می‌کند: فعالان اقتصادی و آحاد مردم فضای اول انقلاب را زنده کنند؛ اگر این اتفاق رخ دهد، فداکاری، همکاری، ازخودگذشتگی و همگامی اتفاق خواهد افتاد؛ همه اینها فاکتورهای بسیار مهمی برای عبور از بحران ناشی از کرونا هستند. همه ما باید تلاش کنیم این مسیر را طی کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.