میناسادات حسینی
به گزارش کسب و کار نیوز، «اسنپ» اینجا، «اسنپ» آنجا، «اسنپ» همه جا! برندی که تلاش می کند برای جذب مشتری دست به راهکارهای تازه بزند و بازارهای جدید را تصاحب کند. برای تماشاگرانی که از ایران الکلاسیکو را دنبال میکردند، این بازی یک تفاوت مهم با بازیهای قبل داشت. در تبلیغات دور زمین لوگوی اسنپ به چشم میآمد. در چنین عصری که عصر تبلیغات هوشمند و هدفمند است، چنین تبلیغاتی هنوز به تعداد انگشتان درست می رسد ولی برای شرکت های ایرانی که نیاز به حضور بین المللی دارند شاید راهکار جدیدی به نظر برسد. این تبلیغات مجازی کار شرکت «ISG» است که حق تبلیغ دور زمین بازی های لالیگا را خریده و برای هر کشوری که تصویر را می فرستد متناسب با آن، تبلیغات دور زمین را تغییر می دهد. دقیقا یک سال نگذشته که در بازی دربی، لوگوی اسنپ روی پیراهن بازیکنان استقلال و پرسپولیس به چشم آمد. بعد از آن هم نوبت به تبلیغ اسنپ در بازی رئالمادرید و سویا در مسابقات لالیگا رسید. حالا هم الکلاسیکوی معروف و پیامهای اسنپ دور زمین که فضای بحث هواداران را حسابی تحتالشعاع خودش قرار داد. میثم ملاشریفی، مدیر ارشد بازاریابی «اسنپ» درباره جنجال تازه این برند این گونه توضیح می دهد که چند ماه پیش بود که ما در جلسات مختلف ایدهپردازی به این نتیجه رسیدیم که برای بازی الکلاسیکو دور زمین «اسنپ» را تبلیغ کنیم. سر نخ اصلی ماجرا به این برمیگردد که ما در «اسنپ» همیشه تلاش کردهایم اتفاق تازهای رقم بزنیم و تا حد ممکن خلاقیت را چاشنی فعالیتهایمان کنیم. اصلا هویت برند اسنپ همین است؛ اینکه در هر حوزهای اولین و خلاقترین باشد. ویژگی مهم تبلیغات Digital replacement technology این است که میتوان تبلیغات کنار زمین را کاملا هدفمند برای مناطق مختلف تغییر داد. مثلا یک بازی در اسپانیا یک بازی در حال انجام است، اما تماشاچی که از مکزیک بازی را دنبال میکند، تبلیغات دیگری را میبیند. تجربهاش هم به صورتی است که انگار واقعا دور زمین اسپانیا تبلیغ یک شرکت مکزیکی به صورت واقعی انجام شده است. نکته مثبت این مدل تبلیغ این است که هر برندی میتواند به مخاطبان فوتبال در کشور خودش تبلیغی که میخواهد را نشان بدهد. فکر میکنم اولین بار سه یا چهار سال پیش این مدل تبلیغات در بوندسلیگا بازی آینتراخت فرانکفورت و ولفسبورگ انجام شد و حالا اسپانیا هم از این مدل استفاده میکند. طبیعتا این شیوه تبلیغات هم به نفع باشگاههاست، چون میتوانند به دایره گستردهتری از کشورهای مختلف فضای تبلیغاتی بدهند و هم برندها میتوانند در بازیهای پُربیننده برای مخاطبان خود به صورت ویژه تبلیغ کنند. ما در بازی لیگ برتر استقلال و پرسپولیس هم دور زمین تبلیغ داریم. حالا هم که در الکلاسیکو بودیم؛ بنابراین میتوانیم مقایسه کنیم که کدام مدل در نگاه مخاطبان تاثیر بهتری دارد. واقعیت این است که رقم صرف شده برای این نمونه تبلیغات واقعا آنطور که دیگران تصور میکنند نیست. حتی اگر بخواهیم با متر دقیقتری اندازه بگیریم، با توجه به اینکه اغلب ایرانیها فوتبالدوست هستند و الکلاسیکو هم یکی از بازیهای پرمخاطب است، هزینه صرف شده در مقایسه با بازخورد مثبتی که دارد و همچنین میزان تاثیرگذاری در ذهن مخاطبان، منطقی به نظر میآید.
با انحصار صدا و سیما برای تبلیغات مخالفیم
عادل طالبی، کارشناس ارشد مدیریت کسب و کارهای الکترونیک
یک نکته مهم در مورد تبلیغات برای کسب و کارهای نوپا، استارتاپها و کسب و کارهای اینترنتی این است که این کسب و کارها گردش مالی عظیمی مانند کسب و کارهای جاافتاده غیر دیجیتال ندارند. از آن طرف، صدا و سیمای کشور ما با بستن درهای خود روی کسب و کارهای اینترنتی با تعیین قیمتهای نجومی و فضایی، عملا تبلیغات را برای تقریباً تمام استارتاپها غیرممکن کرده است زیرا هزینههای صدا و سیما به دلیل راندمان و بهرهوری پایین (در مقایسه با نمونههای خارجی) به شدت بالاست. منابع انسانی بیشازحد و فرایندهای پیچیده، عدم نظارت و رسیدگی بر هزینهکردها و دلایل دیگر، هزینههای این سازمان عریض و طویل را به شدت بالا برده است. وقتی شما تعداد کارکنان صدا و سیما را با تعداد کارکنان شبکههای تلویزیونی دیگر (از جمله شبکههای ماهوارهای حتی آنها که معاند هستند) مقایسه کنید، متوجه میشوید راندمان کار پایین است. تناسب بین هزینهها و خروجی برقرار نیست. این هزینهها بخشی به بودجه عمومی دولت تحمیل میشود و بخشی از آن را نیز سعی میکنند با تبلیغات به دست بیاورند. حالا انحصاری بودن تلویزیون و رادیو در داخل کشور باعث میشود با انحصار ایجادشده، قیمتهای فضایی ازسوی صدا و سیما برای تبلیغات تعیین شود. کسب و کارهایی هم که نیاز به تبلیغات در حجم وسیع دارند و توانایی مالی کافی هم دارند به هر حال از این ابزار با هر هزینهای که تعیین شود، استفاده میکنند. به دلیل همین انحصار و محدود بودن عرضه (و عدم امکان فعالیت بخش خصوصی در حوزه صدا و سیما) و بالا بودن تقاضا، قیمت به هر حال بالا میرود. به جایی میرسیم که عملا کسب و کارهای اینترنتی و استارتاپها دسترسی به رسانههای Mass یا رسانه با مخاطب عام و وسیع را به دلیل این قیمت بالا نمیتوانند داشته باشند. در چنین شرایطی، هر راهی ازجمله تبلیغات در فضای مجازی کمک میکند که کسب و کارهای اینترنتی بتوانند به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشند. من چنین تبلیغاتی را قطعاً مثبت ارزیابی میکنم. حالا میخواهد تبلیغات دور زمین فوتبال در مسابقات جامهای اروپایی باشد یا حتی در شبکههای ماهواره ای. به دلیل انحصاری که صدا و سیما داراست، با هدف متعادل کردن قیمت تبلیغات که واقعا برای کسب و کارها و به خصوص برای کسب و کارهای نوپا و استارتاپ ها کمرشکن است، باید اجازه تبلیغات به تمام استارتاپها در هر رسانهای، چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور به شکل آزادانه داده شود. من با این انحصاری که برای صدا و سیما وجود دارد، کاملا مخالفم. درباره اینکه در صورت تبلیغ در مسابقات فوتبال در کنار زمین یا روی بوردها یا حتی برنامههای تلویزیونی یا رادیویی خارجی، آیا باید مالیات یا عوارضی هم باید پرداخت شود یا خیر، به نظرم آییننامه اجرایی ماده ۱۰۷ اصلاحی قانون مالیات های مستقیم تصریح کرده است و عددی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بسته به موضوع و حوزه اضافه میشود. مشخصاً درباره «اسنپ» و تبلیغاتش در بازی اخیر پرسیدهاید، در مورد اینکه «اسنپ» بابت آن مالیات یا عوارض پرداخت میکند یا نه، قطعاً تیم مالی و حقوقی «اسنپ» مطابق قوانین و مقررات موجود عمل کرده و میکنند. گذشته از موضوع «اسنپ»، بدون اینکه به آن ارتباط داشته باشد عرض میکنم، ذکر یک مثال در اینجا بد نیست. گاهی ممکن است این تبلیغ هبه باشد. اگر هبه باشد، مالیات و عوارض ندارد. مثلا گاهی برخی شبکههای ماهوارهای دیده شده که خودشان به صورت خودجوش مثل همه حرکتهای خودجوشی که ما در داخل کشور هم میبینیم، یک شرکت یا محصول ایرانی را تبلیغ می کنند. حالا یا برای اینکه خودشان را دوستدار کشورش و محصولات ملی نشان دهند یا واقعاً آن را به عنوان مسئولیت اجتماعیشان میدانند. در چنین شرایطی وقتی کسب و کار بابت آن پول نداده است بنابراین عوارضی هم بر آن مترتب نیست. ما شنیدهایم که شبکههای ماهوارهای و رسانههایی را که به خاطر عرق ملی که نسبت به محصولات ایرانی دارند به کسب و کارهای ایرانی کمک و آنها را معرفی میکنند. اگر چنین چیزی باشد و پرداختی هم انجام نشده باشد، طبیعی است که مالیات یا عوارض دیگری هم ندارند.
در پاسخ به این سوال که از کجا مشخص میشود آن کسب و کار پول داده یا خیر، از طریق خوداظهاری مشخص میشود. کسب و کارهای اینترنتی شفافترین صورتهای مالی را دارند و تمام پرداختهای آنها در اینترنت قابل ردگیری است. هزینه ها و حسابهای آنها هم مشخص است. این کسب و کارها ای نماد دارند و از طریق ای نماد و حسابهای متصل به درگاههای پرداخت، درآمدهای آنها مشخص است. بنابراین کسب و کارهای اینترنتی چیزی برای پنهان کردن ندارند. در کسب و کارهای سنتی گاهی شنیدهایم که ممکن است دو دفتره یا چیزی شبیه به این باشند و شنیده میشود که تخلفاتی صورت میگیرد. ولی کسب و کارهای اینترنتی شفافترین و قانونمندترین کسب و کارهای کشور درمجموع بودهاند. ممکن است بگردید و چند مورد تخلف هم در لابه لای آنها پیدا کنید؛ همیشه در همه حوزهها ما افرادی که تخلف میکنند را داریم؛ اما درمجموع کسب و کارهای اینترنتی شفافترین، سالمترین و قابل ردگیریترین کسب و کارها هستند. بنابراین اگر هزینهای شده باشد به سادگی می شود براساس بررسی حسابها آنها را مشخص و کنترلهای قانونی را روی آن انجام داد.
جذابیت تبلیغات مجازی برای مخاطبان
علیجاه شهربانویی، مشاور بازاریابی و تبلیغات
تبلیغات مجازی که یک مورد آن را در بازی یکشنبه شب دیدیم، تبلیغاتی است که نشان می دهد هر روز رسانه ها از چشم مخاطب می افتد و تبلیغات جدید با کشش جدید خودی نشان می دهد و چنین تبلیغاتی جالب توجه خواهد بود. این چیزی است که همواره مدنظر تبلیغ کنندگان و آن کسانی که رسانه درست می کنند، بوده است. با چنین شرایطی تبلیغات کلاسیک در خیابان ها، بیلبوردها و تلویزیون به دلایل مختلف و شاید یک مقدار به خاطر عادی شدن رسانه دیگر کشش خود را از دست داده است و تبلیغ کنندگان به سراغ تبلیغات جدید می روند. این یک بخشی از آن داستان است؛ ولی اینکه چنین تبلیغاتی در برندسازی چه تاثیری دارد قطعا در هرم آگاهی از برند کمی برندها را بالا می برد. توجه داشته باشید که برندسازی فقط این نیست و داستان های زیادی دارد. در بحث تداعیات از برند نیز ممکن است مخاطبان احساس کنند که این برند دارد چنین تبلیغاتی را انجام می دهد و بعدا نیز از طریق فضای PR متوجه می شوند که این واقعا در زمین استادیوم نبوده و به صورت مجازی بوده است. بنابراین روی حس هوشمند بودن و تداعیات هوشمند بودن آن برند نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت. این دو نکته، نکته مهمی است که چنین تبلیغاتی می تواند داشته باشد.