صفحه اصلی / اجتماعی / وضعیت قرمز گردشگری
وضعیت قرمز گردشگری

70 درصد تورهای ورودی به کشور لغو شدند

وضعیت قرمز گردشگری

کسب و کار نیوز- شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا روز گذشته اعلام کرد که تعلیق پروازهای این شرکت به مقصد تهران را تا ۲۸ مارس (۹ فروردین) ادامه خواهد داد. هواپیمایی اتریش نیز پروازهای خود را به ایران را تا همین زمان مجدد تعلیق کرده است. لوفت‌هانزا گفته است شرایط امنیتی در حریم هوایی ایران را رصد می‌کند. این شرکت گفته است پس از کسب اطلاعات در این باره، در باره از سرگیری پروازها به ایران تصمیم خواهد گرفت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان هوانوردی اروپا به شرکت‌های هواپیمایی توصیه کرده تا اطلاع ثانوی از پرواز در آسمان ایران خودداری کنند. به دنبال سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین، لوفت‌هانزا و شماری دیگر از شرکت‌ها، به دلیل امنیت پروازی پروازهایش به ایران را به حالت تعلیق در آوردند. لوفت‌هانزا در ابتدا گفته بود این پروازها تا ۲۰ ژانویه تعلیق شده‌اند اما اکنون اعلام کرده این تعلیق برای دو ماه بیشتر ادامه خواهد داشت. شماری از شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی همچنان به ایران پرواز می‌کنند. هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هواپیمایی اوکراین ۸ ژانویه ۲۰۲۰ پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران سقوط کرد. کلیه سرنشینان این هواپیما که اکثر آنها را ایرانیان دو تابعیتی تشکیل می‌دادند، جان خود را از دست دادند. شماری از شرکت‌های هواپیمایی خارجی پس از این حادثه گفتند به دلیل مسایل ایمنی، پروازهای خود را به ایران تعلیق می‌کنند. لوفت‌هانزا یکی از معدود شرکت‌های هواپیمایی غربی است که در دو سال اخیر به ایران پرواز می‌کرد.

لغو تقریبا تمامی تورهای بلوک غرب به مقصد ایران 

در پی وقوع حوادث اخیر در کشور آمار گردشگران خارجی با کاهش چشمگیری روبرو شد و تقریبا تمامی تورهای بلوک غرب که قصد سفر به ایران را داشتند، سفر خود را لغو یا به تعویق انداختند. حرمت‌الله رفیعی،‌ رییس انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران،‌ از لغو دست‌کم ۶۰ درصدی تورهای بین‌المللی ورودی به این کشور پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین از سوی سپاه پاسداران خبر داد. رفیعی گفت: «پس از سانحه سقوط هواپیمای اوکراین، تورهای ورودی از آمریکا و کانادا ۱۰۰ درصد، تورهای استرالیا و حوزه اقیانوسیه ۸۰ درصد، تورهای ورودی از اروپا ۶۰ درصد و تورهای ورودی آسیا ۶۰ درصد سفرهای خود به ایران را لغو کرده‌اند.»

رفیعی پیشتر از درخواست «۷۰ درصدی» لغو تورهای گردشگری به ایران خبر داده بود. در همین زمینه موید محسنی‌نژاد،‌ معاون گردشگری و میراث فرهنگی استان فارس، تاثیر اتفاقات حوزه سیاسی و نظامی بر گردشگری ایران را تایید کرد. او گفت: «همه گردشگران خارجی که برای عید امسال در استان هتل رزرو کرده بودند با توجه به شرایط کنونی آن را لغو کردند.»به گفته این مقام گردشگری فارس،‌ مسافران ورودی از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز رزرو هتل خود در این استان را لغو کرده‌اند.محسنی‌نژاد میزان تکمیلی هتل‌های این استان را در حال حاضر «۵ درصد» اعلام کرد و آن را «فاجعه‌ای» برای هتلداران خواند.

رئیس جامعه هتلداران شیراز نیز با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور و تاثیر آن بر صنعت گردشگری گفت:همه گردشگران خارجی که برای عید امسال (نوروز ۹۹ ) در استان هتل رزرو کرده بودند با توجه به شرایط کنونی آن را لغو کردند. سید حسن سیادتان با اشاره به اینکه تمام هتل‌های استان در حال ورشکستگی‌اند افزود: عواملی مانند اتفاقات اخیر و گرانی بنزین سبب شد  افراد از سفرهای هوایی و زمینی منصرف شوند. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی دولت باید برای رونق هتل‌ها  تمام قد از آنها حمایت کند، بیان کرد: متاسفانه نه تنها تا کنون حمایتی ندیدیم که با توجه به وضعیتی که گریبان هتل‌های استان را گرفته ، ادارات و سازمان‌هایی مانند تامین اجتماعی و دارایی مشکلاتی را هم  برای ما ایجاد کرده‌اند.

کمک ۲۵ هزار دلاری کانادا به خانواده‌های قربانیان حادثۀ سرنگونی هواپیمای اوکراینی

جاستین ترودو: دولت کانادا از دولت ایران غرامت می گیرد

از طرفی دیگر خسارات سقوط هواپیمای اکراینی به توقف پروازها به تهران و یا لغو پروازهای عبوری ختم نمی شود. ایران باید غرامت هواپیمای ساقط شده را به شرکت هواپیمایی اوکراین بپردازد. غلامعلی جهانگیری، معاون بیمه مرکزی میزان خسارت را بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار تخمین زده که “هفتاد میلیون دلار آن مربوط به بدنه هواپیماست.” به این رقم باید غرامتی را هم اضافه کرد که دولت ایران باید به خانواده بازماندگان پرداخت کند. معاون بیمه مرکزی اعلام کرد: خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمای اوکراینی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است که این خسارت از سوی ایران پرداخت خواهد شد.

وی در مورد خسارت بیمه‌ای هر مسافر نیز توضیح داد: برای مسافران هر نفر ۱۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار SDR پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود که این رقم باید در بیمه‌نامه اوکراینی مشخص شود که برای مسافران این هواپیما چقدر بوده است.جهانگیری ادامه داد: هر SDR که متشکل از ارزهای اصلی از جمله یورو، دلار و ین است که برابر با ۱.۳ دلار می‌شود. براین اساس اگر برای هر مسافر کف رقم تعیین شده یعنی ۱۰۰ هزار دلار در نظر بگیریم این رقم در ۱.۳ دلار ضرب می‌شود و خسارت آن محاسبه خواهد شد. این در حالی است که برای خدمه و خلبان معمولا رقمی بالاتر از ۲۵۰ هزار دلار پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود. جهانگیری گفت: با توجه به برآورده‌های اولیه پیش‌بینی می‌کینم که حدود ۲۴ میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و ۷۰ میلیون دلار هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع حداقل ۱۰۰ میلیون دلار است که ممکن است با توجه به بیمه‌نامه اوکراینی این رقم تغییر کند و تا ۱۵۰ میلیون دلار نیز برسد.

اما جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در جریان یک نشست خبری، از کمک ۲۵ هزار دلاری این کشور به خانواده‌های قربانیان حادثۀ سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ایران خبر داد. او گفت که کانادا سعی کرده است انواع کمک‌های ممکن از جمله دسترسی به خدمات درمانی و روانی را برای خانواده‌های قربانیان فراهم کند. ترودو تاکید کرد در کنار این کمک، ایران نیز باید به این خانواده‌های قربانیان این حادثه غرامت مالی پرداخت کند و دولت کانادا در تلاش است تا غرامت وقوع این حادثه را از دولت ایران دریافت کند و به خانواده‌های قربانیان تحویل دهد. وزاری خارجه پنج کشوری که شهروندان آن‌ها در سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین درگذشتند، نیز اعلام کردند که تهران باید “مسئولیت کامل” این سانحه را پذیرفته و به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کند.

کلاف سردرگم پرداخت خسارت به بازماندگان هواپیمای اوکراینی

ابراهیم نژاد رفیعی، کارشناس صنعت بیمه

موضوع پرداخت خسارت توسط ایران در حالی مطرح می شود که بیمه نامه اوکراینی هواپیمای بوئینگ سقوط کرده در ایران در دسترس نیست و این موضوع، ابهام در پرداخت خسارت توسط ایران را بیشتر می کند. از طرفی دیگر به دلیل اینکه سقوط این پرواز به نوعی متفاوت است دولت ناچار به پرداخت خسارت به دولت اوکراین و خانواده های بازماندگان آن است. بنابراین باید در این باره توافقاتی ما بین ایران و اکراین و کشورهایی که تبعه خودرا در این پرواز داشته اند انجام شود. در حال حاضر میزان و نحوه پرداخت غرامت و خسارت به مسافران و هواپیمای اوکراینی سقوط کرده در آسمان تهران، به کلاف سردرگمی ‌تبدیل شده است. مسئولان بر این باورند که حدود ۲۴ میلیون دلار برای دیه مسافران، خدمه و بار مسافران و مبلغ حدود ۷۰ میلیون دلار برای خسارت هواپیما قابل پرداخت است.

البته این هواپیما در سال ۲۰۱۶ تولید شده و ارزش آن تا ۱۰۰ میلیون دلار نیز ممکن است افزایش پیدا کند. همه کشورها قانون غرامت معنوی دارند و با توجه به اینکه مسافران دارای تابعیت‌های مختلف بودند، مقصر حادثه (ایران) علاوه بر غرامت مالی باید مبلغی هم به عنوان غرامت معنوی بپردازد. میزان این غرامت بستگی به قوانین هر کشوری دارد. بنابراین می توان میزان خسارتی را که ایران باید پرداخت کند ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار تخمین زد. به هر ترتیب درباره پرداخت خسارت پرواز اوکراینی باید توافقاتی صورت بگیرد تا بتوان مساله مورد نظر را حل و فصل کرد. اینکه هواپیما با علت های معمول سقوط نکرده دست کشورهای مربوطه را برای دریافت غرامت و خسارت باز می گذارد و شاید در این باره به هیچ عنوان بیمه نامه هواپیمای مورد نظر نیز لازم نباشد. بنابراین مبلغ پرداختی به نتیجه مذاکرات میان ایران و کشورهای مذکور بستگی دارد که البته طبق قوانین کشورهای متبوع و دین مسافران و خدمه پرواز، متفاوت خواهد بود.

حذف مهم ترین درآمدهای اقتصادی ایران

علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

حذف یکی از مهم ترین درآمدهای اقتصادی ایران موضوع بسیار مهمی است که این روزها شاهد آنه هستیم. درآمدهای اقتصادی ایران از پروازهای عبوری درآمد قابل توجهی است که سالانه بار بسیار زیادی را از هزینه های اقتصادی برمی دارد. اتفاقی که طی هفته گذشته در ایران رخ داد متاسفانه موجب شد تا شرکت های هواپیمایی پروازهای خود را به ایران لغو کنند و آمار پروازهای عبوری از آسمان ایران نیز کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کند. با این اتفاق شاهد هستیم که در دسترسی مسافران ایرانی به شرکت های هواپیمایی خارجی اختلالات زیادی ایجاد شده و برای پروازهایی که در برنامه مسافران قرار دارد تغییراتی باید اتفاق بیفتد. این اتفاق موجب ایجاد خسارات زیادی به مسافران خواهد شد و سازمان هواپیمایی کشوری نیز از تحمل این خسارت ها در امان نخواهد ماند.

متاسفانه در آمدهای گردشگری کشور نیز تحت تاثیر این اتفاق قرار خواهند گرفت و اثرات آن را در روزهای گذشته دیده ایم. به دلیل سر و صداهایی که به دنبال سقوط هواپیمای اوکراینی در جهان به راه افتاده ۷۰ درصد تورهای خارجی ورود به ایران را لغو کرده‌اند و در صورت ادامه این روند درآمدهای گردشگری نیز کاهش قابل ملاحظه ای خواهند داشت و ایران یکی دیگر از درآمدهای اقتصادی خود را از دست می دهد. باید زودتر مسائل‌مان را حل کنیم تا دوباره بتوانیم بر درآمدهای اقتصادی که در نتیجه این اتفاق دچار مشکل شده اند حساب کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.