صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش قیمت برق برای پرمصرف ها
افزایش قیمت برق برای پرمصرف ها

شرکت توانیر از افزایش مجدد تعرفه برق برای سال 99 خبر داد

افزایش قیمت برق برای پرمصرف ها

کسب و کار نیوز- شرکت توانیر در ابتدای سال 98 اعلام کرد که نرخ برق بر اساس مصوبه هیات وزیران از اردیبهشت ماه سال جاری صرفا به میزان 7 درصد برای عموم مشترکان افزایش پبدا کرد. همچنین به منظور حفظ حقوق عامه مردم و به ویژه مشترکانی که برق را بهینه مصرف می کنند،‌ تنها مشترکان پرمصرف برق 16 درصد نیز مشمول افزایش قیمت برق می‌شوند که این میزان صرفا و صرفا شامل مشترکانی می شود که بیش از الگوهای تعیین شده مصرف می کنند. این شرکت خاطرنشان کرد که حدود 15 درصد از مشترکان در رده پرمصرف ها قرار می گیرند و همچنین یاداور شد که الگوی مصرف در کلیه مناطق در ماه های غیرگرم 200 کیلووات ساعت است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که طی روزهای گذشته سخنگوی صنعت برق اعلام کرده است که برای سال آینده از اول فروردین ماه ۹۹ به میزان ۷ درصد تعرفه برق برای همه مشترکان افزوده می شود و مشترکان پرمصرف نیز که بیش از الگوی مصرف، به مصرف برق می پردازند، علاوه بر ۷ درصد، ۱۶ درصد دیگر نیز افزایش تعرفه خواهند داشت. مصطفی رجبی مشهدی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر در این باره تصریح کرد: برای سال آینده نیز از اول فروردین ماه ۹۹ به میزان ۷ درصد تعرفه برق برای همه مشترکان افزوده می شود و برای مشترکان پرمصرف نیز که بیش از الگوی مصرف، به مصرف برق می پردازند، علاوه بر افزایش ۷ درصدی همگانی، ۱۶ درصد دیگر نیز افزایش تعرفه برق خواهند داشت.

رجبی مشهدی هم چنین ضمن تکذیب مجدد افزایش قیمت ها ناشی از حذف قبض کاغذی گفت: اگر هر مشترکی بتواند مستدل افزایش قبض برق ناشی از حذف قبض کاغذی را نشان دهد یکسال از پرداخت قبض معاف خواهد شد. با اعلام این خبر و از طرفی دیگر با انتشار اخباری مبنی بر حذف قبوض کاغذی برق برای مردم نگرانی های زیادی در این رابطه ایجاد شده است. اینکه با فشار اقتصادی که بر مردم وارد شده و دخل و خرج ها با هم همخوانی ندارد در این بین گرانی بنزین و برق و … چرا باید اتفاق بیفتد.

البته شرکت توانیر در خصوص شایعات مطرح‌شده درباره طرح حذف قبوض کاغذی برق در فضای مجازی اعلام کرد که در این طرح صرفا قبوض کاغذی برق حذف شده و هیچ گونه تغییری در نحوه محاسبه قیمت برق رخ نداده است. پیرو طرح حذف قبوض کاغذی برق که پس از اطلاع رسانی های گسترده توسط مجموعه صنعت برق از ابتدای مهرماه سال جاری به اجرا درآمد، ضمن تشکر از مشارکت همه هموطنان گرامی در این طرح ملی، به اطلاع می رساند که در این طرح صرفا قبوض کاغذی برق حذف شده و هیچ گونه تغییری در نحوه محاسبه قیمت برق رخ نداده و اقلام عوارض و آبونمان کماکان براساس مبلغ صورتحساب و تعداد روزهای دوره قرائت محاسبه می شود و کاهش یا افزایش طول دوره قرائت، اثری در افزایش بهای برق مصرفی نخواهد داشت. این اطلاعیه اما در حالی منتشر شد که چند روز پس از آن شرکت توانیر از افزایش ۷ درصدی تعرفه محاسبه برق۴ از ابتدای سال ۹۹ خبر داد.

فشار به اقتصاد خانوارها با گرانی برق

محمد رضا کامیاران، محقق و پژوهشگر اقتصادی

برای افزایش قیمت برق و یا همان حامل های انرژی باید برنامه و نقشه راه درستی پیاده شود. گرانی تعرفه برق در شرایطی که مردم در تنگنای اقتصادی قرار گرفته اند شاید در این برهه زمانی به صلاح نباشد. پس از گرانی ناگهانی قیمت بنزین فشار اقتصادی بسیاری به مردم وارد شد که عواقب آن هنوز ادامه دارد. گرانی بنزین همزمان با کسری بودجه ای که دولت دارد این گمان را برای مردم ایجاد کرد که دولت قصد دارد این کمبود را از جیب مردم جبران کند. در حال حاضر نیز با توجه به اینکه افزایش هفت درصدی را در ابتدای سال ۹۸ برای تعرفه های برق داشته ایم باید برای گرانی مجدد این تعرفه ها تصمیمات درستی اتخاذ شود. شاید این تفکر که برخی عنوان کرده اند که باید قیمت برق با قیمت واقعی عرضه شود تا سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یابد درست باشد اما زمان اجرای آن مناسب نیست.

اجرای مجدد طرح گرانی برق مستلزم شروط بسیاری نیاز دارد. باید توجه داشت که همه این هزینه‌ها نباید از مردم دریافت شود و به‌جای فشار آوردن به اقتصاد خانوارها می‌توان هزینه‌های تولید و انتقال برق را کاهش داد. بنابراین اعلام گرانی مجدد تعرفه های برق درست بعد از گرانی بنزین شک دیگری است که بر مردم وارد می شود و باید در این زمینه سازوکار درستی وجود داشته باشد. در شرایطی که مردم زیر بار هزینه‌های سنگین زندگی با دشواری ها و مصائب بسیاری روبرو هستند، افزایش قیمت برق، آب و حامل‌های این‌چنینی معقولانه و منطقی به نظر نمی رسد. زمانی می توان در اتخاذ چنین تصمیماتی جدیت به خرج داد که مشکلات و نارسایی‌های اقتصادی مهار و کنترل شود و توان اقتصادی مردم، بیش از پیش تقویت شود

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …