چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / موج جدید کلاهبرداری با شماره های ناشناس
موج جدید کلاهبرداری با شماره های ناشناس

وزارت ارتباطات تاکنون راه حلی برای این معضل چندماهه ارائه نکرده است

موج جدید کلاهبرداری با شماره های ناشناس

کسب و کار نیوز- طی چند روز گذشته پیامی در گروه های تلگرامی دست به دست می شود که به مشترکان تلفن همراه هشدار کلاهبرداری می دهد. مضمون پیام به این شرح است: دوستان اگر تماسی با شماره دو صفر ۲۱۶ زنگ خورد جواب ندهید چون یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه برای شما خواهد داشت. این روش از کلاهبرداری تلفنی را وانگیری نامیده‌اند، که برای تاثیرگذاری، به حس کنجکاوی ذاتی انسان تکیه می‌کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، به تازگی روش جدیدی برای کلاهبرداری از مشترکان تلفن همراه رواج یافته که افراد کلاهبردار از طریق تماس با شماره تلفن های بین المللی اقدام به این کار می کنند. پیامک های هشدار در تلفن های همراه و گروه های تلگرامی نشان می دهد که تعداد این تماس ها رو به رشد بوده و در هفته های اخیر تعداد شاکیان این موضوع افزایش زیادی پیدا کرده است. در طی هفته های اخیر تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه تماس های تلفنی را به تلفن های ثابت و همراه خود دریافت نموده اند که بصورت غیرقانونی صورت می گیرد و در بدترین حالت منتهی به رقم های کلان در صورت حساب تلفن همراه قربانیان این کلاهبرداری شده است.

رسانه ها به کرات در این رابطه اطلاع رسانی کرده اند و تعداد زیادی در رابطه با این موارد توجسه شده اند اما کافی است که تعداد اندکی در روز کماکان در دام این کلاهبرداری بیفتند تا آن را تبدیل به یک معامله سودآور برای کلاهبرداران نمایند. شواهد نشان می دهد اگر گوشی موبایل خود را بیش از ۵۰ هزار تومان شارژ کنید خواهید دید که حتما با شما تماس گرفته خواهد شد. برخی از این افراد بر این باورند که یعنی مشکل از اپراتورهای خودمان است که اطلاعات شارژمان درز پیدا می کند و کلاه برداران به سمت ما سرازیر می شوند. پیش شماره هایی که اغلب با آنها به موبایل مشترکان زنگ می زنند خارجی بوده و وسوسه پاسخگویی را برای این افراد بیشتر می کند. این تماس‌ها عمدتا از کشورهای کوچک یا در حال توسعه منشأ می‌گیرد. این کشورها می‌تواند شامل بوتسوانا، گینه و گویان باشند. این کشورها دارای کدهایی هستند که به ترتیب با +۲۶۷، +۲۴۲۴ و +۵۹۲ شروع می‌شوند. البته این شماره‌ها ممکن است از هر کجای جهان باشد، همان‌طور که در ایران هم با پیش‌شماره‌هایی از جمله +۹۹۴ متعلق به کشور آذربایجان با مشترکان تماس گرفته شده است. همچنین کلاه برداری به این شیوه دیگری نیزصورت می گیرد که تلفن همراه زنگ می خورد و پس از پاسخ دادن، یک صدای ضبط شده اتوماتیک به زبان فارسی بیان می دارد «چنانچه مایل به دریافت یک ماه مکالمه  رایگان از اروپا با ایران هستید دکمه ۱ را فشار دهید.

محمدجواد آذری ‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این از کلاهبرداری با تماس تلفنی خارجی به صورت گسترده از مشترکان تلفن همراه کشور خبر داده بود که هزینه زیادی را به قربانیان تحمیل کرده است. وی علاوه بر دستور پیگیری مساله کلاهبرداری تماس تلفنی خارجی به شرکت زیرساخت برای شناسایی و قطع منشأ کلاهبرداری تلفنی از روابط عمومی وزارت ارتباطات و همچنین اپراتورها درخواست کرد تا در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم را به منظور کاهش قربانیان انجام دهند. همچنین چندی پیش پیمان قره‌داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری نیز درباره کلاهبرداری تماس تلفنی ناخواسته با خارج از کشور هشدار داد و برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری به مشترکان تلفن همراه توصیه کرد: درصورت مشاهده تماس ازدست‌رفته (missed call) به کدهای تماس در زمان تماس دقت کنید و در صورتی‌که در زمان تماس روی صفحه گوشی به جز کدهای ۰۰۹۸ یا ۹۸+، کد دیگری شماره‌گیری شد، بلافاصله تماس را قطع کرده و شماره را بررسی کنید. صرف‌نظر از منشأ این تماس‌ها و کلاهبرداری که از داخل یا خارج از کشور هدایت می‌شود، وزارت ارتباطات به مشترکان تلفن همراه توصیه کرد که پس از برقراری هر تماس ناآشنای بین‌المللی و قطع مکالمه، نسبت به تماس دوباره با شماره مذکور خودداری کنند تا هزینه‌های سنگینی به آنها وارد نشود.

هدف از این تماس‌ها درآمدزایی برای شرکت های مخابراتی دیگر کشورهاست

هدف از این تماس‌ها کسب درآمد‌های غیرقانونی از مشترکین سایر کشورهاست. به این صورت که برخی در کشور‌های مقصد با استفاده از روبات‌ها و نرم افزارها، تماس گیرنده‌های خودکاری دایر کرده اند که از شماره‌هایی ویژه به شما زنگ می‌زنند و بلافاصله قطع می‌کنند تا برای شما “تماس بی پاسخ” یا “میس کال” ثبت شود. اتفاقی که معمولا چند باررخ می دهد تا کنجکاو شوید و به این نتیجه برسید که بهتر است با آن شماره تماس بگیرید.

البته تا اینجا که تماس می گیرند، هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی اگر بتوانید به تماس پاسخ دهید که بعید است، هزینه‌ای برایتان لحاظ نخواهد شد، اما مشکل از زمانی شروع می‌شود که شما بخواهید به این تماس های بی پاسخ اهمیت داده و با این شماره‌ها تماس بگیرید که در این صورت طرف مقابل حتما پاسخ خواهد داد و هر مدت زمانی که سپری شود تا شما متوجه جعلی بودن تماس و نیت کلاهبرداری شوید، برایتان هزینه آور خواهد بود.  هزینه ای شامل تماس بین المللی با شماره هایی که تماس با آنها هزینه بر است و انتهای ماه روی قبض موبایل تان لحاظ خواهد شد. این هزینه اضافه بر هزینه تماس بین الملل است و در واقع مبلغی است که مخابرات کشور مقصد از مخابرات یا اپراتور ایرانی می‌گیرد و مخابرات و اپراتور ایرانی از شما دریافت خواهد کرد.

نقش اپراتورهای واسط در تحمیل هزینه به مشترکان

پیمان صوفی، کارشناس فضای مجازی

با توسعه علم و فناوری و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا کلاهبرداری و سواستفاده از مشترکان این خدمات نیز افزایش یافته است. در هر برهه زمانی کلاهبرداران با روش های جدیدی مشترکان را تحت نفوذ خود درآورده و از آنها کلاهبرداری می کنند. در حال حاضر نیز درآمدزایی با روش برقرای تماس از دیگر کشورها رواج یافته است. در این روش کلاهبرداران با برقراری تماس با شماره مرد نظر و قطع سریع تماس، کنجکاوی افراد را برای برقراری تماس مجدد با شماره مورد نظر برمی انگیزند و با تحقق این تماس هزینه های بسیاری برای مشترکان لحاظ می شود.

برقراری تماس تلفنی به این شکل با افراد دیگر کشورها غیر قانونی بوده و قابل پیگرد است اما آنچه که جای تعجب دارد این است که شماره های تلفن ایرانی ها از چه طریقی در اختیار این تماس گیرندگان ناشناس قرار داده شده است. اما آنچه مسلم است وجود اپراتورهای واسطی است که اقدام به برقراری تماس بین المللی با مشترکان و قطع سریع آن می کنند. برخی اپراتورهای واسط بین المللی خواسته یا ناخواسته در روش تماس با شهروندان ایرانی و قطع سریع آن همکاری دارند که منجر به افزایش هزینه های مشترکان می شود بنابراین  شرکت ارتباطات زیرساخت باید با ورود به این موضوع این اپراتورها را شناسایی کند. متاسفانه در این روش جدید کلاهبرداری، هزینه های زیادی به دارندگان تلفن همراه تحمیل می شود. توصیه می شود در این مواقه از پاسخگویی به تماس های ناشناس و تماس هایی که کدهای غیر ایرانی دارند اجتناب شود. خصوصا مشترکانی که دوست یا آشنایی در کشورهای دیگر ندارند. به هر ترتیب این روش کلاهبرداری امروز یکی از اصلی ترین روشهای خال کردن جیب مردم است که قربانیان بسیاری نیز داشته است.

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار

به گزارش کسب و کار نیوز، خانم «شایسته مراد زاده» معاون وزیر حمل ونقل تاجیکستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.