صفحه اصلی / اسلایدر / دوراهی حذف و ادامه یارانه معیشتی
دوراهی حذف و ادامه یارانه معیشتی

سخنگوی کمیسیون اصل نود از پیشنهاد بنزین تک نرخی با قیمت ۱۵۰۰ تومان خبر داد

دوراهی حذف و ادامه یارانه معیشتی

کسب و کار نیوز- یک ماه و نیم بعد از افزایش قیمت بنزین و اعلام سهمیه‌بندی، بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس ایران از پیشنهاد بنزین تک نرخی با قیمت ۱۵۰۰ تومان و حذف بسته‌های حمایتی به کمیسیون تلفیق بودجه سال ٩٩ خبر داده است. به گفته وی پیشنهاد ما این است که بنزین به قیمت ۱۵۰۰ تومان تک نرخی شود و بسته‌های حمایتی حذف شود و اگر قرار است که درآمد حاصل از آن به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود به دهک‌های بسیار پایین یعنی حدود ١٠میلیون نفر داده شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس ایران با اینکه ۶۰ امضا در حمایت از این طرح جمع شده ولی به آن توجهی صورت نگرفت. این پیشنهاد روز چهارم دی ماه در قالب طرحی دوفوریتی به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده که در نوبت بررسی قرار گرفته است. پارسایی همچنین گفته بعضی نمایندگان قیمت‌هایی نظیر ۱۸۰۰، ۱۷۰۰ و ۲۰۰۰ تومان را برای بنزین تک نرخی پیشنهاد کرده‌اند. این در حالی است که کسری نوری سخنگوی وزارت نفت در این رابطه اظهار داشت که در مجموعه وزارت نفت به‌ عنوان مجری، این موضوع نه مطرح است و نه کسی از آن اطلاع دارد.

عده زیادی از منتقدان می‌گویند اقدام جدید دولت با توجه به نقش بالای سوخت در بالا بردن قیمت تمام شده کالاها و حمل و نقل به افزایش تورم منتهی می‌شود و پرداخت یارانه‌ها هم با توجه به تبعات “منفی” این اقدام کمکی به خانوارها نخواهد کرد. برآورد دولت از درآمد افزایش قیمت بنزنی در حالی است که میزان مصرف بنزین با اجرای طرح جدید و بار تورمی اجرای طرح حذف سوبسید سوخت، هنوز مشخص نیست.

اما مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه آذر ماه را ۴۰ درصد اعلام کرده است. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه که از اردیبهشت ۹۸ رو به کاهش گذاشته بود از آذرماه و بعد از افزایش قیمت بنزین افزایش یافته است. تورم نقطه به نقطه در آذر ماه امسال به ۲۷/۸ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل هشت دهم درصد افزایش نشان می‌دهد. مرکز پژوهشهای مجلس نیز قبل از افزایش قیمت بنزین در گزارشی گفته بود که با افزایش ۵۰ درصدی نرخ بنزین قیمت کالاها ۲/۶ درصد افزایش خواهد یافت. عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی هم اظهار داشت که تاثیر افزایش قیمت بنزین در تورم ۴ درصد در سال است.

هزینه تصمیمات اشتباه دولت

لطفعلی بخشی، اقتصاددان

امیدواریم طرحی که با عنوان کاهش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تا دو هزار تومان به مجلس ارائه داده شده تصویب نشود چراکه عواقب بسیار بیشتری نسبت به اعلام ناگهانی افزایش سه هزار تومانی قیمت بنزین خواهد داشت. طرح افزایش قیمت بنزین به طور کلی طرحی اشتباه و دور از انتظار بود که متاسفانه به اجرا درآمدو تاوان های زیادی نیز هنور تا به امروز پرداخت شده و می شود. نتایج این گرانی هنوز تا ماههای آینده بسیار گسترده تر خواهد شد و نمود واقعی پیدا خواهد کرد. بنابراین تاوانی که برای گرانی بنزین داده شد نباید با یک اشتباه دیگر تکرار شود. اینکه بخواهیم قیمت بنزین را به ۱۵۰۰ تا دو هزار تومان کاهش دهیم و به جای ۶۰ میلیون نفر به ۱۰ میلیون نفر یارانه معیشتی پرداخت کنیم راهی اشتباه است که توصیه می شود دولت پا در این راه نگذارد.

کاهش قیمت بنزین هیچ حسنی نخواهد داشت و البته مشکلاتی که پس از آن ایجاد می شود بسیار هزینه بر برای دولت و مردم خواهد بود. عقب نشینی به قیمت ۱۵۰۰ تومانی برای بنزین هزینه های جاری را افزایش می دهد و کشور را به سمت تورم و فشار اقتصادی هدایت می کند. از طرفی دیگر قطع کردن یارانه معیشتی مردم را نگران خواهد کرد و برای چندمین بار اعتراضات را در پی خواهد داشت. در حال حاضر که به ۶۰ میلیون نفر یارانه حاصل از افزایش قیمت بنزین اختصاص پیدا کرده در طرح رسیدگی به اعتراضات ۵ میلیون خانوار دیگر ثبت نام کرده و در صف دریافت یارانه قرار گرفته اند بنابراین دولت چطور می تواند یارانه ۵۰ میلیون نفر را با کاهش قیمت بنزین قطع کند و به ۱۰ میلیون نفر یارانه بدهد.

عواقب این کار بسیار روشن است بنابراین به هیچ عنوان توصیه نمی شود این طرح اجرایی شود. با قطع شدن یارانه ۵۰ میلیون نفر چگونه می توان جلوی اعتراضات حتمی اجرای این طرح را گرفت. این تصمیم غلط است و نباید اجرایی شود. با یک تصمیم غلط، مجدداً قیمت‌ها افزایش می‌یابد و همین ۱۸ میلیون خانوار از قشر متوسط و ضعیف در تأمین مایحتاج‌شان دچار چالش می‌شوند. متاسفانه مسئولان هیچ‌گاه تاوان اشتباه‌های خود را پس نداده‌اند. اشتباه‌هایی که منجر به ایجاد تلاطم‌های بزرگ اقتصادی و به تبع آن فرهنگی یا سیاسی شده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.