فرشتگان به ایران نمی‌آیند

با وجود حضور انجمن جهانی فرشتگان سرمایه‌گذاری در ایران

فرشتگان به ایران نمی‌آیند

کسب و کار نیوز - گرچه از سمت پارک فناوری پردیس خبر می‌رسد که قرار است مقامات ارشد انجمن جهانی فرشتگان سرمایه‌گذاری طی ماه‌های آینده به ایران بیایند و با زیست‌بوم نوآوری ایران آشنا شوند و در نشست سرمایه‌گذاری فناوری شرکت کنند؛ اما آیا این نشست‌ها باعث ورود فرشتگان سرمایه‌گذاری به اکوسیستم استارت‌آپی ما خواهد شد؟

مینا حسینی

به گزارش کسب و کار نیوز، آیا فرشتگان روزی بر شانه‌های نحیف استارت‌آپ‌های ما فرود خواهند آمد و سرمایه خود را به این اکوسیستم تزریق خواهند کرد؟ و ده‌ها سوال دیگر که پاسخ آنها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
به گفته یک کارشناس حوزه کسب‌وکارهای نوپا که خواست نامش فاش نشود، استارت‌آپ‌های ما Stability بین‌المللی ندارند. سایزهای این کسب‌وکارهای نوپا در کشور ما بسیار کوچک است و به همین دلیل مساله و مانع اصلی پیش‌ِروی آنها تحریم نیست و مساله اصلی این است که استارت‌آپ‌های ما جذاب نیستند. شاید این کسب‌وکارها فقط در فیلد پزشکی، سلامت و گردشگری برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد وگرنه بقیه حوزه‌ها جذاب نیست و شرایط ما شرایط شگفت‌انگیزی است. از طرف دیگر بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی با هزار امید و آرزو وارد ایران شدند؛ ولی وقتی ترامپ رئیس‌جمهور شد بساط خود را جمع کردند و از ایران رفتند. سرمایه‌گذاران خارجی نیز مانند سرمایه‌گذاران کلاسیک وارد این بازار نخواهند شد. فرقی نمی‌کند سرمایه‌گذار خطرپذیر باشد یا سرمایه‌گذار فرشته، برگزاری نشست‌های فناوری سرمایه‌گذاران را به کشور ما نمی‌کشاند.
ماجرا از این قرار است که میلاد صدرخانلو، رئیس شبکه فن‌بازvار ملی ایران و دبیر نشست سرمایه‌گذاری فناوری (TIM)، از حضور مقامات ارشد انجمن جهانی فرشتگان سرمایه‌گذاری (WBAF) در نشست سرمایه‌گذاری فناوری و آغاز همکاری این دو مجموعه خبر داده است. این نشست با حضور سرمایه‌گذاران ارشد بیش از ۱۱ کشور جهان با موضوع «ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری» در ۱۵ و ۱۶ بهمن ماه برگزار می‌شود و مقامات ارشد انجمن جهانی فرشتگان سرمایه‌گذاری (WBAF) ضمن آغاز همکاری با نشست سرمایه‌گذاری فناوری، در این نشست حضور خواهند داشت.
آنچه مشخص است، این است که هدف مسئولان از برگزاری این نشست‌ها این است که می‌خواهند بگویند ما کارهایی در حوزه استارت‌آپی می‌کنیم؛ ولی بعید است کسی حاضر باشد پولش را وارد این اکوسیستم کند. مساله مهم‌تر این است که سرمایه‌گذار خارجی پتانسیل اینکه امنیتی شود را نیز دارد. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌هایی که سرمایه‌گذار خارجی دارند با مشکل روبه‌رو شده‌اند زیرا مسئولان می‌گویند این سرمایه‌گذاران چه کسی هستند، از کجا آمدند، چرا آمدند و موارد دیگر. فضای ناامیدی در اکوسیستم استارت‌آپی یک بخشی به همین دلیل است که چیزهایی دست خود صاحب بیزینس نیست. سنگ‌هایی به یک باره از آسمان می‌بارد که هرچقدر شما مدیریت بحران بلد باشید در پلن شما نیست و کل کسب‌وکار شما را زیر سوال می‌برد. سرمایه‌گذار خارجی هرگز در این فضا حاضر نیست سرمایه‌گذاری کند. «کسب‌وکار» در گفتگو با یک کارشناس، جزئیات این نشست را بررسی می‌کند.

فرصت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای شبکه‌سازی

محسن نادری‌پیکام، کارشناس حوزه کسب‌وکار

این دوره دومین دوره از نشست سرمایه‌گذاری فناوری است که قرار است برگزار شود و تیم ما، تیم سرمایه‌گذاری است. در دوره گذشته حدوداً ۲۲ میلیون دلار جذب سرمایه داشتیم و در حاشیه آن رویداد، بین استارت‌آپ‌های «زورق» و «علی‌بابا» ادغامی صورت گرفت و قرارداد آن بسته شد و دو تفاهمنامه نیز با VCهای مالزی و ترکیه داشتیم. در این دوره تا به امروز حدود ۳۰ سرمایه‌گذار خارجی از ۱۱ کشور ابراز تمایل کردند و حضور آنها در نشست پیش‌رو در حال نهایی شدن است. هدف اصلی ما از این نشست، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که هم در داخل ایران است و هم در آن کشورهایی که به این نشست می‌آیند. در خلال این رویداد ۴ پنل ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری از ترکیه، ایران، نیجریه و یک کشور دیگر داریم که فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌های خود را ارائه می‌دهند. علاوه بر آن در خلال رویداد ۳ پنل داریم که با حضور سرمایه‌گذاران و کارشناسان بین‌المللی برگزار می‌شود. عمدتا این رویداد بین‌المللی است و سخنران داخلی نیز در این نشست خواهد بود؛ اما نسبت به افرادی که آنجا حضور دارند، تعداد آنها خیلی کم است. در کل رویداد دو روزه است که طی روزهای ۱۵ و ۱۶ بهمن برگزار می‌شود. این تفاهمنامه‌هایی که با ترکیه و مالزی امضا شده، مربوط به سال ۲۰۱۷ است. ساز و کار VCها به این صورت است که با توجه به اینکه با هم در این حوزه مشترکاتی دارند فرصت‌هایی که با هم می‌توانند به صورت مشترک انجام بدهند و وارد بحث سرمایه‌گذاری شود به‌هم معرفی می‌کنند. در همین راستا بین شرکت «شناسا» به عنوان شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر از ایران و طرف ترک WBAF از ترکیه که انجمن بین‌المللی Angel investor‌ها در ترکیه است، قرارداد بسته و رابطه خوبی نیز گرفته شد. در این دو ساله رفت‌وآمدهای زیادی صورت می‌گیرد. امسال نیز نمایندگان WBAF در این رویداد حضور دارند. متقابلاً ما ۱۰ روز بعد از رویداد خودمان ۴ نماینده برای رویداد WBAF ارسال می‌کنیم که در استانبول برگزار خواهد شد. بحث سرمایه‌گذاری در کشور با توجه به تحریم‌ها و همچنین به‌دلیل اینکه ریسک سرمایه‌گذاری در ایران بالاست، با موانعی روبه‌روست. در نخستین رویداد قصد ما این بود که سرمایه‌گذاران خارجی با کشور ایران آشنا شوند و بدانند که در ایران چه اتفاقاتی می‌افتد. در نخستین رویداد این اتفاق افتاد. امسال ما از نیجریه نمایندگانی داشتیم که حتی نمی‌دانستند در ایران اکوسیستم و زیست‌بوم نوآوری به چه شکل است؛ یعنی VCها و سرمایه‌گذاران فرشته که ما با آنها ارتباط گرفتیم و در این رویداد حضور دارند، باور نمی‌کردند در ایران VC و بحث سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها مطرح است. در رویداد اول بحث ما این بود که بازار ایران و فرصت‌هایی که دارند را به آنها بشناسانیم و ارتباط بین VCها صورت بگیرد؛ ولی این دوره اهدافی داریم که همان بحث سرمایه‌گذاری است که صورت بگیرد. قبل از رویداد نیز ما صحبت‌هایی با هر دو طرف داشتیم که منتج به قرارداد شود. این فرصت بسیار خوبی است که اگر سرمایه‌گذاران داخلی بتوانند در این رویداد حضور داشته باشند، می‌توانند یک شبکه (نتورک) از VCها و سرمایه‌گذاران ایجاد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود را معرفی کنند و هم می‌توانند با فرصت‌هایی که از کشورهای مختلف آنجا معرفی می‌شود آشنا شوند و بحث سرمایه‌گذاری را انجام بدهند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.