صفحه اصلی / اجتماعی / افزایش میزان کشیدن دندان در مراکز دولتی
افزایش میزان کشیدن دندان در مراکز دولتی

فقر باعث شده مردم به جای پر کردن، دندان را بکشند

افزایش میزان کشیدن دندان در مراکز دولتی

کسب و کار نیوز- افزایش هزینه های دندانپزشکی در سالهای اخیر موجب شده تا بسیاری از مردم برای انجام امور دندانپزشکی خود به این مشاغل مراجعه نکنند. در سالهای اخیر بخصوص از سال گذشته تاکنون که قیمت مواد مورد نیاز این کسب و کارها به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش سرسارم آوری داشته موجب گرانی بی حد و حصر خدمات در این مطب ها شده و دستمزد دندانپزشکان نیز به مراتب رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این مدت گزارش ها نشان می دهد که بسیاری از مردم توانایی پرداخت این مبالغ را ندارند و ناچار به کشیدن دندان می شوند تا تحمل هزینه های سرسام آور عصب کشی، ترمیم و در نهایت ایمپلنت. بنابراین هزینه های سرسام آور دندانپزشکی به معضل اساسی در جامعه تبدیل شده بطوری که خدمات نه چندان با کیفیت و از طرفی تفاوت فاحش در قیمت تعرفه ها بویژه بخش خصوصی چالش ساز شده است.

در حال حاضر در مطب های دولتی و خصوصی تعرفه انواع خدمات دندانپزشکی متفاوت است. در برخی مطب ها برای کشیدن دندان مبلغ ۲۰۰ هزار تومان و در برخی دیگر تا ۸۰۰ هزار تومان نیز دستمزد دریافت می کنند. هزینه های عصب کشی نیز در هر منطقه و هر مطب دندانپزشکی با دیگر مناطق و مطب ها فرق دارد. برای این خدمت دندانپزشکی در یک مطب ۸۰۰ هزار تومان و در مطبی دیگر تا ۳ میلیون تومان هزینه بر می دارد. ایمپلنت دندان نیز یکی از خدمات گران دندانپزشکی است که دیگر کمتر کسی می تواند از آن استفاده کند. به همین دلیل افراد بسیاری اقدام به کشیدن دندان خود می کنند تا تحمل هزینه های میلیونی ایمپلنت. تا قبل از گرانی ارز زمانی که دلار ۳۵۰۰ تومان قیمت داشت هزینه یک ایمپلنت نزدیک به ۳ تا ۴ میلیون تومان آب می خورد اما با احتساب ارز ۱۳ هزار تومانی قیمت خدمات در این بخش از ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.  یک دکتر دندانپزشک در این رابطه می گوید: ما برای تهیه مواد اولیه‌ دچار مشکل هستیم. وی با بیان اینکه اتحادیه نظارت بیشتری داشته باشد، گفت: مردم قدرت پرکردن ندارند، دندان خود را می‌کشند.

این در حالی است که انتظار می رود با گرانی خدمات دندانپزشکی استفاده از مواد مرغوب در دستور کار دندانپزشکان باشد اما شکایات ارجاعی به کمیسیون مربوطه نشان می دهد که استفاده از مواد نامرغوب که آسیب های جدی را به دنبال داشته در صدر شکایات مردم قرار گرفته است. برخی دندانپزشکان به بهانه گرانی مواد اولیه دندانپزشکی با استفاده از مواد نامرغوب هزینه های گزافی از مردم دریافت می کنند که شکایات زیادی را در پی داشته است.

در حال حاضر سطح درآمد عمومی در کشور پاسخگوی همین تعرفه های موجود نیست و وزارت بهداشت نیز خدمات دندانپزشکی را در ردیف خدمات لوکس و زیبایی قرار داده است. شاید از همین رو است که بیشتر شهروندان رغبتی به مراجعه برای معاینه و جلوگیری از پوسیدگی دندان های خود نشان نمی دهند. این در حالی است که دندانپزشکان و حتی مقامهای رسمی اعتقاد دارند هزینه های این بخش بسیار گران است و تعرفه های موجود منطقی نیست و از همین رو مردم را با مشکل بالا بودن هزینه ها، به بیمه های تکمیلی حواله می دهند.

ترجیح مردم به کشیدن دندان آسیب دیده

محمد حسین قربانی، نماینده مجلس

افزایش هزینه های خدمات دندانپزشکی از مراجعه مردم به این مشاغل ممانعت به عمل آروده و عدم پوشش بیمه ای نیز در این صنف مزید بر علت شده است. سلامت دهان و دندان یکی از مهم ترین بخش هایی است که باید به آن پرداخته شود و اینکه بیمه ها از زیر پوشش گرفتن این خدمات شانه خالی کرده اند به بررسی و رسیدگی نیاز دارد. تقویت منابع بیمه ای برای پوشش خدمات دندانپزشکی یک ضرورت است و ورود بیمه های تکمیلی به این عرصه کمک بزرگی به ارتقای سلامت دهان و دندان می کند. بیمه‌ها تاکنون نتوانسته‌اند خدمات حمایتی خوبی را برای دندانپزشکی تعریف کنند و این یکی از ضعف‌های حاکمیتی تحت عنوان کمبود منابع است.

اکثریت مردم توان مراجعه به بخش های خصوصی دندانپزشکی را ندارند و در مراکز دولتی نیز تنها خدماتی که ارائه می شود محدود به کشیدن و یا ترمیم های بسیار سطحی است، بنابراین بیماران ترجیح می دهند با کشیدن دندان آسیب دیده از درد خلاص شوند و میزان کشیدن دندان در  مراکز دولتی نیز رو به افزایش است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.