صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رونمایی نمادین از شبکه ملی اطلاعات
رونمایی نمادین از شبکه ملی اطلاعات

شورای عالی فضای مجازی برای تکمیل طرح شبکه ملی اطلاعات ۳ هفته به وزیر ارتباطات مهلت داد

رونمایی نمادین از شبکه ملی اطلاعات

کسب و کار نیوز- یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات مردم، موضوع اینترنت ملی یا همان شبکه ملی اطلاعات است که همچنان مناقشاتی درباره اجرایی نشدن آن وجود دارد. یازده سال طول کشید تا فاز اول شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود. طرحی که با اختصاص میلیاردها تومان می توانست ارتباطات را در ایران متحول سازد. اما زمانی که در بحران قطعی اینترنت این شبکه می توانست منجی ارتباطات کشور شود نشان داد به رغم اعلام تحقق 80 درصدی نمی تواند نیاز کاربران ایرانی را مرتفع سازد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، پس از شکست شبکه ملی اطلاعات در آزمون مهم چند هفته اخیر مسئولان بسیاری در رابطه با لزوم تحقق آن اظهار نظر کرده اند. رهبر انقلاب نیز در این رابطه تاکیدات بسیاری داشته اند. حسن روحانی رئیس جمهور هنگام تقدیم لایحه بودجه به مجلس درباره شبکه ملی اطلاعات و دستور رهبر معظم انقلاب درباره این موضوع توضیحاتی داد. اخیرا مقام معظم رهبری نیز دستوری در این زمینه دادند که انشاءالله در شورای عالی فضای مجازی آن را دنبال می کنیم و مردم ما شرایط بهتری را در این حوزه لمس خواهند کرد.

اما دبیر شورای عالی فضای مجازی در همین رابطه گفت: این شورا در جلسه عصر شنبه به وزیر ارتباطات ۳ هفته فرصت داد تا طرح تکمیلی شبکه ملی اطلاعات را ارائه کند. این طرح ظرف ۲ ماه در شورای فضای مجازی بررسی می شود. ابوالحسن فیروزآبادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه برآورد مرکز ملی فضای مجازی نسبت به پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات که از سوی وزارت ارتباطات گزارش شده است، کمتر از این مقدار است، اظهار داشت: در جلسه شورای عالی فضای مجازی که عصر شنبه ۲۳ آذرماه برگزار شد، جزئیات کاملی از بخش های مختلف شبکه ملی اطلاعات در حوزه های مختلف زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی، خدمات پایه کاربردی، امنیت و تعرفه ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه حتی در حوزه تعرفه ها نیز شاهد هستیم که هزینه استفاده از اینترنت در بسیاری از کاربردهای اداری برای ارتباطات دولتی، بانکی و زیرساختی نسبت به استفاده از شبکه ملی اطلاعات ارزان تر است، گفت: وزارت ارتباطات مشکلات این شبکه را در حوزه های مختلف از جمله تعرفه، پیام رسان ها و موتور جستجو پذیرفته است. دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در زمان قطع اینترنت که ماه گذشته اتفاق افتاد شاهد بروز مشکلاتی در حوزه اطلاع رسانی، شبکه های اجتماعی و رسانه بودیم و مشخص شد که موتورهای جستجوی بومی و پیام رسانها توان پوشش ملی را نداشته و نیاز به حمایت و تصمیم گیری در این زمینه وجود دارد. با توجه به محورهای مورد بحث در جلسه شورای عالی فضای مجازی، وزیر ارتباطات قول داد که طرح تکمیلی کلان شبکه ملی اطلاعات را تا ۳ هفته آینده برای ارائه به شورا، آماده کند. وی با اشاره به وابستگی ۹۸ درصدی کشور به موتور جستجوی گوگل و وجود انحصار در استفاده از برخی سرویس های فضای مجازی، گفت: بررسی ها نشان می دهد برخی طرح ها مانند موتور جستجوی بومی و پیام رسانها را باید به عهده بخش خصوصی بگذاریم و دولت تنها نقش پشتیبان داشته باشد. از سوی دیگر در سطح سخت افزاری شبکه ملی اطلاعات نیز نیاز به تکمیل برخی زیرساختها داریم. فیروزآبادی اضافه کرد: براین اساس مقرر شد طرح کلان وزارت ارتباطات در جلسه بعدی شورای عالی فضای مجازی ارائه شود و این شورا نیز ظرف ۲ ماه این طرح را به تصویب برساند و پس از آن، جدول زمانی برای اجرای آن اعلام خواهد شد.

تأمل در تحقق ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات

رمضانعلی سبحانی فر، رئیس کمیته مخابرات مجلس

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در برنامه پنجم توسعه مطرح شد که متاسفانه به دلیل تغییرات مدیریتی در چند سال اول اجرای این برنامه، اقدام قابل توجهی برای راه‌اندازی آن صورت نگرفت. بنابراین دولت یازدهم طراحی شبکه ملی را در دست گرفت و تاکنون دو فاز آن شامل مسائل زیرساختی، به بهره‌برداری رسیده است. اما باید اشاره کرد که بهره برداری به تنهایی مهم نیست و کارآیی شبکه مهم است. وقتی در بهره برداری از طرحی نتوان از آن استفاده مطلوب را داشت نمی توان از آن طرح عنوان بهره برداری و به سرانجام رسیدن را نام برد. شبکه ملی اطلاعات سالهاست در دولت های مختلف راه اندازی و بهره برداری شده است اما هنگامی که باید امتحان اصلی خود را پس می داد ناتوان از پاسخگویی به کاربر ایرانی بود. برای افتتاح کامل این شبکه علاوه بر تکمیل زیرساخت‌ها، دستگاه‌ها نیز باید با اشتراک پایگاه داده‌های خود در این شبکه هماهنگی بیشتری با وزارت ارتباطات داشته باشند. درصورتی که دستگاه‌های مختلف پایگاه داده‌های خود را در شبکه‌های  مجازی به اشتراک بگذارند و محتوا تولید شود مردم از شبکه ملی اطلاعات استقبال خواهند کرد.

در صورت راه‌اندازی این شبکه علاوه بر ایجاد چندین هزار شغل، مردم از اینترنت ارزان‌تری برخوردار خواهند شد. به عبارتی ایجاد اشتغال پایدار و ارزان شدن اینترنت از مزایای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است که درحال حاضر در اجرای این قانون تعلل می‌شود. هم چنین باید به این نکته برای چندمین بار پیاپی اشاره شود که چند درصد از جست‌وجو‌های ما در فضای مجازی در موتور‌های جست‌وجوی ملی اتفاق می‌افتد یا چند درصد از پیام‌هایی که بین مردم جابه‌جا می‌شود در پیام‌رسان‌های بومی در جریان است؟ برای پاسخ این سؤالات باید دید، آیا گزارش پیشرفت ۸۰ درصدی تکالیف سند الزامات شبکه ملی اطلاعات واقعی است یا اینکه باید کمی در آن تأمل کرد. اگر در طول تمام این سالهایی که نام شبکه ملی اطلاعات آورده شد به سمت راه‌اندازی واقعی شبکه ملی اطلاعات حرت می کردیم امروز نرم‌افزار‌های حساس و حتی کسب و کار‌های اینترنتی مردم در معرض تهدید‌های خارجی قرار نمی‌گرفت. اگر از قبل، فضای مجازی ساماندهی شده بود نیاز به محدودیت اینترنت بین الملل نبود و اگر شبکه ملی اطلاعات به طور کارآمدتری برقرار شده بود با قطع اینترنت بین الملل مشکل برای بخش خصوصی و مردم ایجاد نمی شد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.