صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تهدید اطلاعات شخصی با فیلترشکن ها
تهدید اطلاعات شخصی با فیلترشکن ها

«کسب و کار» دلایل افزایش هک اطلاعات شخصی را بررسی می کند

تهدید اطلاعات شخصی با فیلترشکن ها

کسب و کار نیوز- روز گذشته حمله بسیار سازمان‌یافته ای علیه زیرساخت‌های دولت الکترونیک انجام شد که به گفته وزیر ارتباطات توسط سپر امنیتی دژفا شناسایی و دفع شده است. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: ما با یک حمله بسیار سازمان‌یافته علیه زیرساخت‌های دولت الکترونیک مواجه شدیم که توسط سپر امنیتی دژفا شناسایی و دفع شده است. وی با بیان اینکه جزئیات این حمله را نمی‌توانم بگویم، افزود: در حال بررسی ابعاد این حمله سایبری هستیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که چندی پیش پروژه سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات (دژفا) برای جلوگیری از حملات سایبری شبکه، زیرساخت و اپلیکیشن‌های بومی رونمایی شد. یکی از این پروژه‌ها، پروژه سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات (دژفا) است که با هدف تضمین امنیت سایبری خدمات در بستر شبکه ملی اطلاعات به بهره برداری رسیده است.این پروژه با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریال و به عنوان تله افزاری برای شناسایی برنامه‌های ویروسی و جلوگیری از حمله به زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات به بهره برداری رسید. وزیر ارتباطات در حاشیه این مراسم از ۳۰برابر شدن توان دفاع سایبری کشور خبر داد و گفت: در سال ۹۷ بیش از ۳۳ میلیون حمله در شبکه سایبری کشور شناسایی شد. اما در گزارشی دیگر نیویورک تایمز نوشته است یک نقص امنیتی باعث انتشار اطلاعات بانکی بیش از ۱۵ میلیون ایرانی در شبکه‌های اجتماعی شده و آن را “جدی‌ترین” نقص امنیتی بانکی ایران خوانده است. روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده است که به دنبال ناآرامی‌های اخیر در ایران که در اعتراض به افزایش قیمت بنزین بود، اطلاعات بانکی میلیون‌ها ایرانی هک و منتشر شده است. این در حالی است که هفته پیش نیز باشگاه خبرنگاران جوان گزارشی درباره هک شدن میلیون‌ها کارت بانکی ایرانیان منتشر کرد اما ساعاتی بعد آن را حذف کرد.

نیویورک تایمز به نقل از کارشناسان امنیت سایبری می‌گوید چنین کاری احتمالا با هدف “ایجاد بی‌ثباتی” در ایران صورت گرفته است. نیویورک تایمز در گزارش خود نوشته است یک نقص امنیتی باعث انتشار اطلاعات بانکی بیش از ۱۵ میلیون ایرانی در شبکه‌های اجتماعی شده و آن را “جدی‌ترین” نقص امنیتی بانکی ایران خوانده است. اطلاعات منتشر شده شامل نام دارنده و شماره حساب بانکی افراد است. آذری‌جهرمی، هک شدن بانک‌های ایران را رد کرده و گفته است “یک پیمانکار فنی سابق، از اطلاعاتی که به آنها دسترسی داشت نسخه پشتیبان گرفته و با دسترسی به این نسخه در حال تهدید و باج‌گیری است.” نیویورک‌تایمز در گزارش خود به نقل از کارشناسان امنیت سایبری گفته است این “حمله سایبری” احتمالا، از سوی یک دولت یا با پشتیبانی یک دولت انجام شده است. آذری جهرمی هم گفته است “فعلا نمی‌توانم بگویم این حمله توسط چه کشوری انجام گرفته است.” اطلاعات دقیقی در مورد جزئیات این هک وجود ندارد اما گفته شده اطلاعات مشتریان سه بانک تجارت، سرمایه و ملت به سرقت رفته است. این سه بانک از سوی آمریکا تحریم شده‌اند.

در ایران هیچ مرجعی برای سنجش امنیت وجود ندارد

محمد مهدی واعظی نژاد، کارشناس امنیت سایبری

نشراطلاعات یا سرقت اطلاعات کاربران که به عنوان مصرف کننده نهایی در فضای مجازی در کشور هستند برای چندمین بار پیای تکرار شده است. البته در اظهارنظر حاکمیت در رابطه با صحت و سقم این ادعا نمی توان خرده گرفت چراگه بازخورد جامعه را در نظر می گیرند اما اگر اطلاع رسانی در این رابطه انجام شود بسیار بهتر از این است که بخواهیم زوایای این اتفاقات را پنهان کنیم. متاسفانه ما در ایران هیچ مرجعی برای سنجش امنیت اپ‌ها و برنامه‌ها نداریم تا مشخص کند کدامیک کاربران را آسیب پذیرتر می‌کنند. بنابراین ضعف در این سیستم وجود دارد و باید برای ارتقای آن تلاش کرد. شناسایی اینکه این حملات با چه هدفی از سوی چه کسانی برنامه ریزی می شوند باید در اولویت قرار داشته باشد. اینکه میلیون ها ایرانی در حال حاضر از سرقت اطلاعات خود نگران هستند بسیار طبیعی است چراکه این اتفاقات در ماه های اخیر برای چند بار پیاپی دیده شده است.

متاسفانه در کشور ما شرایطی ایجاد شده است که میلیون ها کاربر از فیلترشکن استفاده می کنند. عواقب استفاده از فیلترشکن به دلیل فبلترینگ گسترده این که وجود دارد بسیار زیاد است. کاربرانی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند در برابر حملات بیشتری قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در چند ماه گذشته که تلگرام در مقطعی فیلتر شد و مردم از فیلترشکن استفاده کردند تهدیدات علیه کاربران چند برابر شد. امروز نیز این اتفاق برای چندمین بار افتاده است و میلیون ها ایرانی با تهدید و باجگیری و سرقت اطلاعات روبرو هستند. متاسفانه در ایران حملات سایبری به اشکال گوناگونی دیده می‌شود اما همانطور که گفته شد مرجعی برای بررسی، شناسایی و پیشگیری از آنها وجود ندارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.