صفحه اصلی / اسلایدر / بازار مسکن کشش افزایش قیمت ندارد
بازار مسکن کشش افزایش قیمت ندارد

گرانی بنزین قیمت مصالح ساختمانی را افزایش داد

بازار مسکن کشش افزایش قیمت ندارد

کسب و کار نیوز-بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی قیمت مسکن تهران در آبان ۹۸ نسبت به آبان ۹۷ حدود ۳۵ درصد و نرخ اجاره‌بها نیز در کل مناطق شهری ۳۱.۷ درصد افزایش یافته است. با این حال روند کاهشی قیمت‌ها در برخی از مناطق شمالی شهر تهران و برخی نقاط دیگر شروع شده و بر اساس آمارها درصد کاهشی قیمت مسکن به طور کلی نیز در شهر تهران 2 درصد ذکر شده است. هر چند روند کاهشی قیمت مسکن بسیار کند است و دلبستن به آن چندان منقطی نیست، اما کارشناسان عقیده دارند، شرایط رکودی بازار مسکن صاحب‌خانه‌ها را دیر یا زود ناگزیر از کاهش قیمت خواهد کرد. در حال حاضر اما صاحب‌خانه در برابر این مسئله مقاومت می‌کنند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن بر بازارهای مختلف، باعث گرانی مسکن در برخی از مناطق شد. حالا ترس این وجود دارد که روند کاهشی قیمت مسکن تحت تاثیر این موضوع، متوقف شود. هنوز چشم انداز بازار مسکن مبهم است. آنچه مشخص است رکود عمیقی است در بازار مسکن حاکم شده است و پیش بینی کارشناسان این است تا یک سال دیگر ادامه‌دار باشد. با این حال معاملات بازار مسکن طی یک ماهه اخیر نسبت به سال گذشته، اندکی جان گرفته است.
بر اساس آمار بانک مرکزی در آبان ماه سال ۱۳۹۸، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۴۱۰۰ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۱۹.۵ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲ درصد کاهش و ۳۵.۸ درصد افزایش نشان میدهد.

بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آبان ماه ساال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که از مجموع ۴۰۶۴ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۲ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند. سهم مذکور در مقایسه با آبان ماه سال قبل حدود ۲ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و ۱۶ تا ۲۰ سال افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آبان ماه سال ۱۳۹۸ حااکی از آن اسات کاه از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۷.۲ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قرارداد‌های مبایعه‌نامه‌ها را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم‌های ۹.۴ و ۸.۵ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در مجموع ۷۴.۷ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در آبان‌ماه امسال مربوط به ۱۰ منطقه شهر (۵، ۲، ۴، ۱۰، ۱۴، ۷، ۸، ۱۵، ۱ و ۱۱) بوده و ۱۲ منطقه باقیمانده ۲۵.۳ درصد از کل معاملا را به خود اختصاص داده‌اند.

* تحولات قیمت مسکن

در آبان ماه سال ۱۳۹۸، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲ درصد کاهش و ۳۵.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.
در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معاملاه شده معادل ۲۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان به منطقه ۱ و کمترین آن با ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۹.۶ و ۴۶.۱ درصد افزایش نشان می‌دهند.

*تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در ۸ ماه سال ۱۳۹۸

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ۸ ماه سال ۱۳۹۸ به حدود ۳۹ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی بود که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۵۶.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۴.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی تعداد معاملات انجام شده در آبان ماه سال ۱۳۹۸ حدود ۴.۱ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۹.۵ درصد افزایش و ۴۰.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این ماه متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی نسبت به ماه قبل کاهش ۲ درصدی را نشان می‌دهد.

در ۸ ماه امسال نیز تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به حدود ۳۹.۹ هزار واحد مسکونی بالغ شده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن ۵۶.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۲ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

ضمن آنکه در ماه مورد بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۳۱.۴ و ۳۱.۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن

تقاضای خاموش در بازار مسکن

افزایش صددرصدی قیمت مسکن در سال گذشته و همچنین تداوم سیر گرانی مسکن در سال جاری، دیگر کششی برای افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار نگذاشته است. اگر خریداری در بازار مسکن وجود دارد، عمده تقاضای سرمایه گذاری است نه مصرفی. یعنی خریداران واقعی قدرت خرید خود را از دست داده‌اند. افزایش ۱۹ درصدی معاملات بازار مسکن نسبت به قبل نیز ناشی از ورود تقاضای سرمایه گذاری از سایر بازارها به بازار مسکن است. چرا که نرخ دلار اندکی به ثبات رسیده و سکه و طلا نیز نسبتا از التهابات سابق دور شده است. در حالی که تقاضای خاموشی برای مسکن وجود دارد که در صورت متعادل شدن قیمت‌ها، خود را نشان خواهد داد. همه چیز بستگی به قدرت خرید مردم و بهبود نسبی شرایط متقاضیان واقعی برای خرید مسکن دارد. البته اجرای منطقی و درست طرح‌های حمایتی دولت، آینده بازار مسکن را تغییر خواهد داد. اما همه اینها پیش فرض‌هایی است که هنوز عملیاتی نشده است. بازار مسکن یا باید شرایط رکودی فعلی و تعمیق رکود را بپذیرد و یا آنکه برای رونق پذیرای کاهش قیمت‌ها باشد. اما رکود انگیزه‌ای برای افزایش قیمت نگذاشته است. البته گرانی بنزین روی بازار بسیاری از کالاهای مرتبط با مسکن، مثل مصالح ساختمانی و … اثر می‌گذارد و پیش‌بینی می‌شود قیمت تمام شده مسکن نسبت به قبل با توجه به این موضوع افزایش پیدا کند. با این حال این گرانی با کاهش نسبی قیمت مسکن طی مدت اخیر خنثی خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.