چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / زمزمه پایان معافیت مالیاتی سپرده‌گذاران
زمزمه پایان معافیت مالیاتی سپرده‌گذاران

اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی در وزارت اقتصاد کلید خورد

زمزمه پایان معافیت مالیاتی سپرده‌گذاران

کسب و کار نیوز-به دنبال هدف دولت مبنی بر افزایش پایه‌های مالیاتی و همچنین اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، وزارت امور اقتصادی و دارایی اخذ مالیات از سود سپرده بانکی را در پیش نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گنجاند. در همین راستا قرار است از سود سپرده بانکی و سود سهام، مالیات اخذ شود.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، اهمیت اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی و همچنین نیاز کشور به افزایش درآمدهای مالیاتی باعث شد که سال گذشته از سوی مرکز پژوهش های مجلس موضوع اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی مطرح شود. مرکز پژوهش‌های مجلس هم با انتشار گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور» پیشنهاد اضافه شدن سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی به پایه‌های مالیاتی و اعمال مالیات ۲۵ درصدی برسود سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی، را مطرح کرد.درآمد حاصل از اجرای این پیشنهاد نیز حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. با این حال این پیشنهاد اجرایی نشد تا اینکه ضرورت اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه و مطرح شدن آن در سال جاری بار دیگر موضوع اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی را به میان آورد.هر چند عده ای در تلاش بودند تا سود سپرده های بانکی را از این طرح مستثنی کنند.
در حال حاضرب بیش از ۸۵ درصد سپرده های بانکی در اختیار دسته ای محدود از افراد است که بابت این سپرده‌ها سود کلانی به دست می‌آورند و از سویی این سپرده‌ها نیز مهم‌ترین عامل تولید نقدینگی در کشور به شمار می‌روند.
حال با توجه به تصمیم اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی این سوال پیش می‌آید که اخذ مالیات از سود سپرده بانکی چه تاثیری روی منابع بانکی و ریزش آن خواهد داشت؟ از سویی اجرای این اقدام تا چه اندازه به افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش معضل نقدینگی کمک خواهد کرد؟ مسئله مهم‌تر دیگر این است که این مالیات باید از چه سپرده‌هایی اخذ شود؟ و آیا بین سپرده‌های با حجم کلان و سایر سپرده‌ها از این نظر تفاوتی وجود دارد؟
از سویی موضوع اخذ مالیات از سود سهام که مطرح شده، با سیاست توسعه بازار سرمایه در تضاد است و بسیاری با توجه به ضرورت توسعه بازار سرمایه و ورود سرمایه‌ها به این بازار، با آن مخالفت می‌کنند. این مخالفت‌ها در موضوع ارسال لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس نیز دیده شد.
بر اساس گزارش‌های موجود، سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی در پیش نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم درصدد اخذ مالیات از سود سپرده بانکی و سود سهام بر آمدند.

در متن این پیش نویس پیش بینی شده که بتوان ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات اخذ کرد. متن تهیه شده در حال بررسی در وزارت امور اقتصادی و دارایی است و مشخص نیست در فرایند قانون‌گذاری چه تغییراتی بکند.

در بند ۵۴ این پیش نویس که قرار است به ماده ۱۰۴ قانون فعلی الحاق شود آمده است:

درآمد (سود دریافت) اشخاص حقیقی و حقوق حاصل از موارد زیر (اعم از اینکه درآمد مذکور در منبع مشمول مالیات، معافیت و یا مشمول نرخ صفر باشد) به استثنای درآمدهای که مشمول مقررات سایر فصول شناخته شده است، به شرح زیر مشمول مالیات می‌باشد:

۱- ۵۰ درصد سود سهام و سهم شرکه از اشخاص حقوقی

۲-سود سرمایه گذاری در اوراق مشارکت و سایر انواع اوراق بهادار

۳- سود متعلق به حساب‌های پس انداز، سپرده‌های مختلف و گواهی‌های سپرده نزد بانک‌ها،‌ موسسات مالی و اعتباری، صندوق‌ها و نظایر آن به شرح زیر: الف- سود متعلق به سرمایه گذاری کوتاه مدت کمتر از شش ماه، ۶۰ درصد سود حاصله

ب- سود متعلق به سرمایه گذاری‌های میان مدت شش ماه تا یک سال، ۴۰ درصد سود حاصله

ج-سود متعلق به سرمایه گذاری‌های بلند مدت بیشتر از یک سال، بیست درصد سود حاصله

۴-سود سرمایه گذاری نزد سایر اشخاص

۵-سود حاصل از انواع عقود اسلامی

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.