صفحه اصلی / اسلایدر / تشدید بحران عرضه لوازم خانگی
تشدید بحران عرضه لوازم خانگی

زنجیره تولید لوازم خانگی با مشکل روبه روست

تشدید بحران عرضه لوازم خانگی

کسب و کار نیوز-آمارها حاکی از کاهش تولید لوازم خانگی است. به طوری که در سال ۹۷ در بین انواع لوازم خانگی، تولید یخچال فریزر ۱۴ درصد، تولید ماشین لباسشویی ۳۹ درصد و تولید کولر آبی ۵ درصد نسبت به سال ۹۶ کاهش یافته و مشکل تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این لوازم، بحران تولید لوازم خانگی را تشدید کرده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، افزایش قیمت‌ها در حالی بسیاری از متقاضیان را در تامین لوازم خانگی با مشکل روبرو کرده است که تولیدکنندگان نیز در فرآیند تولید با محدویت هایی مواجه هستند. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، به علت بدعهدی کره‌ای‌ها فعلا هیچ گونه مواد اولیه و قطعات لوازم خانگی از کره وارد کشور نمی‌شود، بنابراین در حالی که دو شرکت بزرگ “ال جی” و “سامسونگ” تا سال گذشته بیش از ۳۵ درصد از سهم بازار را در اختیار داشتند، در حال حاضر سهم آنها به حدود ۵ درصد کاهش یافته است. این در حالیست که کاهش تولید داخلی، عرصه را برای تامین بازار داخلی تنگ کرده و در حال حاضر کاهش عرضه به چالش اصلی بازار تبدیل شده است. از سویی آمارها نیز حاکی از کاهش واردات لوازم خانگی به کشور است. بر اساس آماری که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شده، واردات لوازم خانگی در سال گذشته ۸۱ درصد کاهش داشته است و همچنین واردات لوازم خانگی نیز برای سال جاری ممنوع شده است. طبق گفته وی سعی بر این است این کاهش را با تولید داخل جبران کرد. با این حال معضل نقدینگی و همچنین سختی تامین مواد اولیه برای تولید لوازم خانگی دو مانع مهم بر سر راه افزایش عرضه لوازم خانگی است.
برخی از گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد، کاهش واردات لوازم خانگی باعث چالش بازار این لوازم در کشور شده است. برای مثال ۴۰ درصد بازار ایران توسط کالاهای خارجی تامین می‌شد که به دنبال بسته شدن واردات، گرانفروشی و کمبود کالا در بازار به وجود آمد. بازار توسط تولیدکنندگان داخلی تامین نشد و در نتیجه تنها مردم به عنوان خریداران واقعی متضرر شدند.
به همین دلیل سوالی که در این میان وجود دارد این است که بحران بازار لوازم خانگی و کاهش تولید این لوازم را چگونه باید در بازار حل کرد؟ و برای تقویت توان تولیدکنندگان داخلی چه چیزهای مورد نیاز است؟

آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت

کاهش تقاضای عمومی برای لوازم خانگی

در حال حاضر معضل اصلی بازار لوازم خانگی رکود است. قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و به این دلیل که قیمت این کالاها بالاست. بسیاری از مردم منتظر کاهش قیمت هستند و خرید نمی کنند. بنابراین تقاضای عمومی برای لوازم خانگی کاهش پیدا کرده و بخشی از معضل عرضه به کمبود تقاضا و بی‌انگیزگی تولیدکنندگان برای تولید بر می‌گردد. از سویی واردات رسمی نداریم و به این دلیل که نرخ ارز افزایش پیدا کرده، قاچاق لوازم خانگی نیز به صرفه نیست و همین مسئله در تامین بازار این لوازم چه به صورت واردات رسمی و غیررسمی و چه از طریق تولید داخل اثر منفی گذاشته است. از سویی قمیت مواد اولیه داخلی به شدت بالا رفته و تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه داخلی باید چندبرابر گذشته پول بدهند که به تبع برای آنها دشوار است. اگر مشکل واردات مواد اولیه و جابه جایی پول را به این مشکلات اضافه کنیم، متوجه تشدید بحران عرضه در بازار لوازم خانگی نسبت به قبل خواهیم شد. به عبارتی زنجیره تولید لوازم خانگی با مشکل روبه‌رو است و این زنجیره به هم پیوسته چالش را پررنگ‌تر کرده است. مهم‌ترین راهکار دولت برای حمایت از تولیدکنندگان، تامین مالی ارزان آنها حداقل برای دوره کوتاه مدت است تا از بحران فعلی گذر کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.