صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / تامین مالی ۵۰۰۰ میلیارد تومانی دولت در بورس انرژی
تامین مالی ۵۰۰۰ میلیارد تومانی دولت در بورس انرژی
????????????????????????????????????

مدیرعامل بورس انرژی خبر داد

تامین مالی ۵۰۰۰ میلیارد تومانی دولت در بورس انرژی

کسب و کار نیوز : مدیر عامل بورس انرژی ایران گفت: با پایان موفقیت‌آمیز عرضه اولیه ۶۰۰ میلیارد تومانی روز گذشته اوراق سلف موازی استاندارد مبتنی بر نفت خام در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، حجم تامین مالی دولت از این بازار در کمتر از ۳۰ روز گذشته به ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی حسینی از پایان موفقیت‌آمیز مرحله دوم تامین مالی بزرگ دولت از طریق عرضه اولیه ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی خبر داد و گفت: عرضه اولیه ۱۹۰۰ میلیارد تومان از این اوراق در روز چهارشنبه (سوم مهر ماه) انجام شد و در روز گذشته نیز بخش دیگری از این عرضه اولیه به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان با موفقیت پایان پذیرفت. به این ترتیب با انجام این مرحله، حجم کل تامین مالی دولت از حدود ۳۰ روز قبل تا کنون در بازار مشتقه بورس انرژی ایران به ۵۰۰۰ میلیارد تومان بالغ شده است.

وی با بیان اینکه این اوراق تحت عنوان قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به عموم سرمایه‌گذاران در بازار مشتقه بورس انرژی ایران عرضه شد، افزود: مجموع قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی که در مرحله دوم منتشر و پذیره‌نویسی شد، بالغ بر سه میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۶۲ قرارداد است که به قیمت اسمی هر قرارداد ۷۱۴ هزار و ۷۸۳ تومان و به روش حراج ناپیوسته عرضه عمومی شده‌اند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به جزئیات متعهدان پذیره‌نویسی این اوراق، گفت: صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کم هستند، صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی، صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کیان، تامین سرمایه سپهر، بانک خاورمیانه، صندوق سرمایه‌گذاری اندوخته پایدار سپهر و در نهایت شرکت تامین سرمایه کاردان از جمله هفت متعهد پذیره‌نویس این اوراق در بورس انرژی ایران هستند.

به گفته وی، مدت و سررسید قراردادهای مربوط به اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی ۱۳ ماهه بوده و این اوراق منضم به اختیار خرید و فروش تبعی هستند. همچنین مهلت تسویه در دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه یک روز کاری پس از انجام معامله و تسویه نقدی در سررسید حداکثر سه روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی خواهد بود.

حسینی تصریح کرد: بورس انرژی به عنوان بازار شفاف و متشکل، نقش موثر در تامین مالی طرح های توسعه ای صنعت نفت و گاز داشته و همچنین مسیری مطمئن برای حضور تجار بین المللی در بازار حامل های انرژی است.

به اعتقاد او، تامین مالی ۵۰۰۰ میلیارد تومانی اخیر دولت جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مبتنی بر نفت خام سبک و همچنین انتشار اوراق ۵۰۰ میلیارد تومانی مبتنی بر میعانات گازی کنگان نشان‌دهنده یکی از کارکردهای مفید بورس انرژی در تامین مالی موثر و جذب و بکار گیری سرمایه های مردم در چارچوب های صحیح و علمی است.

حسینی با اشاره به حجم کل تامین مالی صورت گرفته تا به امروز در بورس انرژی ایران گفت: تاکنون مجموع ارزش عرضه اولیه و معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه‌گذاری پروژه در بورس انرژی ایران به رقم ۱۶۸ هزار و ۶۵۵ میلیارد و ۳۹۳ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۸۴ ریال بالغ شده است.

مدیر عامل بورس انرژی ایران ادامه داد: در این بین صنعت نفت و گاز ایران نیز تا کنون توانسته از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد بر روی فرآورده های مختلفی همچون نفت خام، نفت کوره، گاز مایع و بنزین در بازار مشتقه بورس انرژی اقدام به تامین مالی۹۷ هزار میلیارد ریالی نماید.

وی در پایان اظهار کرد: امکان تامین مالی در کنار سایر کارکردهای بورس انرژی ایران از قبیل شفافیت، رقابت، ضد انحصاری بودن و حمایت از صنایع داخلی با پر رنگ‌تر شدن بازیگران مختلف در بورس به عنوان بستر امن برای عرضه و تقاضا می‌تواند یکی از بازوهای پر قدرت کشور در تامین مالی و همچنین هاب قیمت‌گذاری حامل های انرژی در قاره آسیا قرار گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.