صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / بستر ناامن خرید در فضای مجازی
بستر ناامن خرید در فضای مجازی

شکایت خرید اینترنتی از اینستاگرام و تلگرام قابل پیگیری نیست

بستر ناامن خرید در فضای مجازی

کسب و کار- خرید اینترنتی یا همان خرید از شبکه های اجتماعی که امروزه بسیار مورد علاقه مردم واقع شده بستری برای سواستفاده عده ای متخلف شده که کاربران را به شکایت و اعتراض وادار کرده اند. به دلیل افزایش تعداد مراجعان به کسب و کارهای اینترنتی و خرید از فضای مجازی مانند همیشه عده ای وارد این فعالیت شده اند و با برداشتن کلاه مردم امرار معاش می کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در قانون آمده است که هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی، با سوء‌استفاده و یا استفاده غیرمجاز از پیام‌ها، برنامه‌ها، سیستم‌های رایانه‌ای و وسایل ارتباط از راه دور با ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف پیام، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و … دیگران را فریب دهد و یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری پول، اموال یا امتیازات مالی کسب کند و در واقع اموال دیگران را ببرد، مجرم محسوب می‌شود. اما از آنجایی که یکی از مسائل مهم دنیای کسب و کار و رقابت، آگاهی به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی می‌باشد. برای رسیدن به درک صحیح از عرصه کسب و کارهای اینترنتی و موفقیت در این زمینه باید به قوانین، مقررات و دستورالعمل های ضروری آن آگاهی داشت.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا رد این رابطه با بیان اینکه نبود نظارت بر این سایتها زمینه تخلفات را فراهم کرده است گفت: به طور مثال برخی از افراد در آگهی خود ثبت می‌کنند که جنس لوکس و خاصی را برای فروش ارائه کرده است که افراد سودجو با گرفتن آدرس فروشنده در منزل فرد حضور می‌یابند و با شناسایی زمان خلوت بودن منزل  یا محله اقدام به دزدی می کنند. پاشایی تاکید کرد: بهتر است خرید و فروش اجناس کارکرده و دست دوم در خارج از منزل انجام شود و از حضور خریدار یا فروشنده در منزل جلوگیری بعمل آید. وی ادامه داد: در این سایت‌ها برخی از افراد نیز اقدام به فروش اجناس سرقتی یا تقلبی و همچنین  اقلام ممنوعه می‌کنند؛ مثل پرندگان شکاری که در این سایت‌ها به فروش می‌رسد. معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا درباره جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی اظهار کرد: سایت‌های خرید و فروش باید اطلاعات را به صورت دقیق رصد کنند همچنین واحدی را برای گزارش های مردمی تأسیس کنند و به گزارش‌ها رسیدگی کنند. می‌توان جلوی این‌تخلفات را با حضور مردم و همچنین هشدار گردانندگان این سایت‌ها گرفت.

خرید از شبکه های اجتماعی مورد تایید اتحادیه نیست

رضا الفت نسب، رئیس اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی

به دلیل تغییر ماهیت کسب و کارها و گرایش مردم به کاهش وقت و هزینه ها استفاده از کسب و کارهای آنلاین برای خرید افزایش بسیاری پیدا کرده است. مدت هاست که شاهد افزایش شمار مشتریان کسب و کارهای مجازی بخصوص در تلگرام و در حال حاضر در شبکه اجتماعی اینستاگرام هستیم و آمارها نشان می دهد میلیون ها خرید اینترنتی از این شبکه ها انجام می شود. دسترسی و انتخاب راحت، کاهش هزینه ها و کاهش اتلاف وقت بخصوص در پایتخت کاربران را برای استفاده از این کسب و کارها مشتاق تر می کند. اما هنگامی که گرایش به استفاده از رویدادی افزایش پیدا می کند به دنبال آن افرادی سودجو وارد عمل می شوند تا بتوانند از این بازار داغ سواستفاده کنند. متاسفانه در حال حاضر امکان پیگیری تخلفات در خرید و فروش در این شبکه های اجتماعی وجود ندارد و توصیه این است که خریداران و کاربران در انتخاب صفحه های فضای مجازی مرتبط با عرضه کالاها دقت بسیاری داشته باشند تا مورد سودجویی عده ای متخلف قرار نگیرند.

باید بسترهایی ایجاد شود تا مورد تایید اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی باشد تا بتوانیم این فرآیندها را پیگیری کنیم. در حال حاضر خرید از این شبکه های اجتماعی مورد تایید اتحادیه نبوده و کلیه اقدامات خرید در فضای مجازی بر عهده خود خریدار و افراد است. تنها توصیه این است که کاربران با تحقیق و مطالعه اقدام به خرید از کانال های تلگرامی و اینستاگرام کنند تا گرفتار کلاهبرداری نشوند. بنابراین با توجه به این‌که خرید و فروش کالا در فضای مجازی امری است که این روزها بسیار رایج شده است و وب‌سایت‌ها، نرم‌افزارهای رایانه‌ای و تلفن همراه نیز این امر را تسهیل کرده‌اند؛ بهتر است با اندکی مطالعه و بررسی در این زمینه، ولو اجمالی، با قوانین و مقررات آن آشنایی پیدا کرده تا با بهره‌گیری از آن، علاوه بر استفاده بهینه از این موهبت عصر دیجیتال، از ورود ضرر به خود، خانواده و … جلوگیری کنیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.