صفحه اصلی / سرخط خبرها / مقابله با سودجویی در بازار ارز

حسن مرادی، کارشناس اقتصادی

مقابله با سودجویی در بازار ارز

کسب و کار نیوز- کنترل و مهار التهابات بازار ارز با وجودکمبود ذخایر ارزی از سوی بانک مرکزی، تاثیر مهمی در کاهش نرخ ارز طی چندین ماه اخیر داشته است، بنابراین تک نرخی کردن ارز نیز با تداوم این نظارت‌ها و کنترل‌ها میسر است.

سرمقاله

به گزارش کسب و کار نیوز،اما مسئله اساسی این است که سازمان‌ها و وزارت خانه‌های مختلف در برابر دستورالعمل‌های بانک مرکزی ساز مخالف می‌زنند. مخالفت برخی از وزارتخانه‌ها با بخشنامه های بانک مرکزی و سرپیچی از آنان نشان از سودجویی برخی از افراد در این وزارتخانه‌ها دارد. بانک مرکزی علی‌رغم حسن نیت و تلاش مستمر برای کاهش ارز که البته تا حدودی با موفقیت نیز همراه بوده، با موانع جدی زیادی روبرو است که کنترل برخی از آنها از دست این بانک خارج است.
رانت خواران و سودجویان سد محکمی در برابر تحقق اهداف بانک مرکزی به شمار می‌روند. از سرکوب تقاضای ارزی تا تلاش برای خروج دلالان از بازار ارز، جزو مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی برای مهار التهاب بازار ارز است که با مخالفت جدی برخی گروه‌ها روبه رو بوده است. در صورتی که بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شود که هدف از آن نیز تعادل بخشی به عرضه و تقاضای ارزی است، بسیاری از مشکلات بازار حل خواهد شد. حداقل این کار به ثبات نرخ ارز که اثر مستقیمی در ثبات کلی بازار دارد، منجر خواهد شد و این مهم‌ترین هدفی است که بانک مرکزی دنبال می‌کند.
بنابراین تلاش‌های بانک مرکزی به تنهایی کافی نبوده و به همراهی قوه قضائیه برای مقابله با سودجویان نیز نیاز دارد. مسئله دیگر نیاز بازار ارز به پارمترهای اعتمادساز است. به همین دلیل ورود نهادهای قضایی برای پیگیری مسائل و موانع در بازار ارز، اهمیت دارد.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.