صفحه اصلی / اسلایدر / کارشکنی در مسیر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی
کارشکنی در مسیر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی

«کسب و کار» بررسی می‌کند

کارشکنی در مسیر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی

علی‌رغم گذشت چندین ماه از وعده راه‌اندازی بازار متشکل ارزی که می‌تواند مسیر تحقق ارز تک نرخی را هموار کند، سودجویان مانع از راه اندازی بازار می‌شوند. به همین دلیل است که با اینکه بارها از زبان رئیس کل بانک مرکزی خبر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی را شنیده‌ایم و حتی مدیرعامل این بازار نیز تعیین شده، اما اقدامی عملیاتی برای آن صورت نگرفته است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، ورود نرخ دلار به کانال یازده هزارتومان و تلاش‌های بانک مرکزی برای کنترل عوامل بیرونی و درونی اثرگذار در بازار ارز، در حالی شرایط خوبی را در بازار فراهم کرده که برخی ذی‌نفعان در برابر تغییرات موجود مقاومت می‌کنند. از دلالان ارزی گرفته تا کسانی که زیان خود را در راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و ساماندهی بازار ارز می‌بینند، مانع ازثمربخشی اقدامات بانک مرکزی هستند. وزیر اقتصاد نیز به صراحت بیان کرده که ذی‌نفعان مانع از راه اندازی بازار متشکل ارزی می‌شوند.
به اعتقاد کارشناسان بازار متشکل ارزی به دلیل ایجاد شفافیت و همچنین سامان‌بخشی به بازار و نظم بخشی به آن، نقش موثری در کاهش نرخ ارز خواهد داشت.
در همین رابطه وزیر اقتصاد گفت: بازار متشکل ارزی آمادگی اجرا را دارد اما ذی‌نفعان عملیاتی شدن آن را به تأخیر انداخته‌اند.طبق برنامه‌ریزی‌ها بازار متشکل ارزی باید تا در همان سالی که ایجاد شد، راه‌اندازی و به اجرا می‌رسید اما هنوز این بازار کار و فعالیت خود را آغاز نکرده است.
دراین‌بین گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه بانک مرکزی ترجیح می‌دهد تا فعالیت بازار متشکل ارزی هم‌زمان و متقارن با التهاب‌های سالانه شود. طبق گفته برخی از کارشناسان به‌طورمعمول التهابات بازار ارزی از در بازه زمانی مهر تا دی‌ماه اتفاق می‌افتد.
دژپسند ادامه داد: طبق آخرین بررسی‌ها ذی‌نفعان این بازار هنوز نتوانسته‌اند پیش‌نیازهای لازم را برای اجرایی شدن این بازار فراهم آورند و درواقع اجرای این طرح در گلوگاه ذی‌نفعان باقی‌مانده است.
این مقام مسئول ابراز کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی نمی‌تواند زمان مشخصی را برای عملیاتی شدن این بازار تخمین بزند چراکه اکنون تمام سرنوشت بازار متشکل ارزی در دستان عوامل تاسیس‌کننده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: به نظر می‌رسد ایجاد هماهنگی میان ذی‌نفعان با وزارت امور اقتصادی و دارایی زمان‌بر بشود.

وی تشریح کرد: سیاست‌گذاری ارز باید به سمتی برود که ما توانایی دست‌یابی به اهداف اصلی خود را داشته باشیم. به‌عبارت‌دیگر مطابق قانون برنامه ششم توسعه، نظام ارزی شناور مدیریت‌شده‌ای در قالب تک‌نرخی و در دامنه مشخصی داشته باشیم.

دژپسند در خاتمه سخنان خود گفت: خوشبختانه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به‌خوبی پیش می‌رود و انتظار می‌رود به‌زودی به این اهم دست بیابیم.
بر اساس گزارش‌های موجود قیمت دلار در جریان معاملات شنبه ۵ مرداد ۹۸ در صرافی‌های بانکی، مجدد به کانال ۱۱ هزار تومانی بازگشت و نرخ آن به ۱۱۹۵۰ تومان برای فروش رسید.
در جریان معاملات شنبه ۵ مرداد ۹۸ در صرافی‌های بانکی، قیمت دلار مجدد به کانال ۱۱ هزار تومانی بازگشت.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.