صفحه اصلی / دسته بندی نشده / دولت باید از زمین های خالیِ بلااستفاده مالیات دریافت کند

دولت باید از زمین های خالیِ بلااستفاده مالیات دریافت کند

کسب و کار نیوز- نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه با عدم تحقق درآمدهای مالیاتی و بالا بودن رقم فرارهای این حوزه برای مالیات ستانی دولت مجبور است به سمت تولید و بخش شفاف اقتصاد همانند حقوق بگیران حرکت کند، افزود: از آنجا که دولت نمی تواند فرارهای مالیاتی را شناسایی کند به بخش تولید و شفاف اقتصاد همانند حقوق بگیران فشار وارد می کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،  با بیان اینکه در حال حاضر منابع مالیاتی تنها ۳۰ درصد از مصارف بودجه را پوشش می دهد و ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی است، گفت: فرارها و معافیت های مالیاتی متعدد، سبب مالیات ستانی بیشتر از تولید و بخش شفاف اقتصاد می شود، که علاوه بر آسیب به تولید و کوچک کردن ثروت ملی، ناعادلانه است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه با عدم تحقق درآمدهای مالیاتی و بالا بودن رقم فرارهای این حوزه برای مالیات ستانی دولت مجبور است به سمت تولید و بخش شفاف اقتصاد همانند حقوق بگیران حرکت کند، افزود: از آنجا که دولت نمی تواند فرارهای مالیاتی را شناسایی کند به بخش تولید و شفاف اقتصاد همانند حقوق بگیران فشار وارد می کند.

کاهش معافیت های غیرضرور در اصلاح ساختار بودجه

وی با بیان اینکه در اصلاح ساختار بودجه مالیات بر مجموع درآمد خانوار مبتنی بر اظهارنامه مستقر می شود، ادامه داد: با تکمیل و اتصال سامانه های اطلاعاتی به روش بررسی تصادفی و وضع مجازات های سنگین برای متخلفین، علاوه بر ایجاد درآمدهای پایدار برای دولت، امکان شناسایی خانوارهای نیازمند برای اعطای یارانه و کمک های تامین اجتماعی به وجود می آید.

کاهش معافیت های غیرضرور، وضع مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر املاک و ارزش زمین و جلوگیری از فرارهای مالیاتی به کمک سامانه ها و ابزارهای نوین و جداسازی حساب های بانکی شخصی و تجاری سبب حصول منابع مالی پایدار قابل توجه مالی برای دولت می شود

جعفرزاده ایمن آبادی با تاکید بر اینکه یکی از چالش های کشور معافیت های مالیاتی است، اظهار کرد: کاهش معافیت های غیرضرور، وضع مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر املاک و ارزش زمین و جلوگیری از فرارهای مالیاتی به کمک سامانه ها و ابزارهای نوین و جداسازی حساب های بانکی شخصی و تجاری سبب حصول منابع مالی پایدار قابل توجه مالی برای دولت می شود.

اصلاح پایه و نرخ های مالیاتی در جریان اصلاح ساختار بودجه

وی افزود: فردی می گوید هیچ فعالیت اقتصادی انجام نمی دهد، اما با بررسی ها مشخص می شود که سالانه چندین میلیارد تومان تراکنش مالی و مالیاتی دارد که باید با کمک سامانه ها این موضوع شفاف سازی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اجرای چند مولفه را در حوزه اصلاح نظام مالیاتی مهم برشمرد و ادامه داد: اصلاح پایه و نرخ ها و افزایش پوشش مالیاتی، اصلاح وظایف، جایگاه و ساختار سازمان مالیاتی، ارتقای نظام عملیاتی مالیات ستانی، جلوگیری از فرار مالیاتی با ارتقای نظام اطلاعات مالیاتی، اخذ مالیات برعایدی سرمایه، مالیات بر املاک و مستغلات و کاهش معافیت های مالیاتی و گمرکی از جمله موارد مهمی است که باید تغییر یافته و یا توسعه یابد.

باید از زمین های خالی بلااستفاده نیز مالیات دریافت شود

وی با بیان اینکه ممیزها باید اختیارات بیشتری یافته و همانند یک قاضی قضاوت کنند و نباید فشار سازمانی به آنها تحمیل شود، تصریح کرد: املاک و مستغلات خالی باید مالیات پرداخت کنند، یعنی تنها نباید از خانه های خالی بلکه حتی باید از زمین های بلااستفاده نیز مالیات دریافت شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفت: در حال حاضر بسیاری از واحدهای مسکن مهر تکمیل شده اما صاحبان آن این واحدها را خالی نگه داشته اند تا در زمان گرانی به فروش برسانند که در صورت اخذ مالیات از آنها این مساکن واگذار می شود.

همچنین مطالعه کنید:

قانونی که به نفع هیچکس نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شرق، کالاهای قاچاق و به قولی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.