صفحه اصلی / استان ها / برنج مازندران چقدر کارآیی اقتصادی دارد؟
برنج مازندران چقدر کارآیی اقتصادی دارد؟

برنج مازندران چقدر کارآیی اقتصادی دارد؟

کسب و کار نیوز : استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری مدعی شد برنج در حال حاضر کارآیی اقتصادی خود را از دست داده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, مسعود تقی‌پور اظهار کرد: قیمت گذاری یک محصول کشاورزی توسط جهاد یا دیگر متولیان بخش کشاورزی به ویژه در زمینه برنج، شکاف بیشتری در بخش تولید ایجاد می‌کند.
وی تصریح کرد: کشاورزی مزروعی و برنج به خاطر سطح تحصیلات کشاورزان، کارآیی، عدم دریافت مشاوره و پایین بودن ارتباط با صنایع فناوری از غیرعلمی‌ترین کشاورزی‌ها محسوب می‌شود.
استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه پرداخت تسهیلات بلای جان کشاورزان است، گفت: بیشترین کمکی که می‌توان در بخش کشاورزی به کشاورزان کرد تشویق برای ایجاد اتحادیه و تسطیح اراضی است، تعداد زیاد تولیدکننده‌ها به خاطر مساحت کم اراضی و وجود برنج‌های وارداتی، توان قیمت گذاری، رقابت بازاری و مقابله با ریسک کاهش پیدا می‌کند.
تقی پور با اشاره به اینکه مسئولان با هموار کردن مسیر و تشکیل اتحادیه برنج می‌تواند کمک خوبی به کارایی برنج و ثبات قیمت آن در بازار کنند، افزود: با توجه به بحث‌های محیط زیستی و حجم آب مصرفی برنج کارایی اقتصادی خود را از دست داد و قابلیت رقابت با دیگر محصولات را ندارد.
وی با بیان اینکه برنج به عنوان قوت غالب غذایی مردم مازندران به حساب می‌آید و هنوز امنیت غذایی آن به خطر نیافتاده است، یادآور شد: باید روش‌های جدید بازاریابی کشاورزی با وجود شرکت‌ها ایجاد شود که این امر می‌تواند به نفع کشاورزان باشد.
استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطرنشان کرد: بازار زمانی به نفع کشاورزی است که برای کشاورزان باشد، مانند تعاونی‌هایی که زیر نظر مسئولان است و گره‌گشای کشاورزان نیست.
تقی پور افزود: اگر در زمینه برنج اقدامات مناسبی صورت گیرد و زمینه صادرات آن به کشورهای حاشیه دریای خزر فراهم شود با توجه به حجم جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ میلیون نفری این کشورها می‌تواند توسعه کشاورزی مازندران را فراهم کند.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید در زمینه فروش محصولات کشاورزی بیشتر تمرکز کنند، تصریح کرد: اگر مسئولان می‌خواهند کاری برای کشاورزان انجام دهند بهتر است که به جای تمرکز در زمینه تولید به فکر فروش محصولات کشاورزی باشند چرا که این امر موجب انگیزه کشاورزان می‌شود.
استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه تولید برنج در کشور به اندازه مصرف نیست و دچار کمبود هستیم، بیان کرد: برنج امنیت غذایی را تأمین می‌کند و انعطاف ناپذیری، امنیت غذایی و اشتغال از جمله مواردی هستند که در زمینه بازار برنج وجود دارد که اگر تولید به اندازه مصرف نباشد با رقبایی خارجی با قیمت پایین‌تر رو به رو می‌شویم.
وی خاطرنشان کرد: مسئولان، شرکت‌های بخش خصوصی و تجاری و پژوهشکده‌ها می‌توانند با ورود جدی و مطالعه حوزه برنج نسبت به کاهش آسیب‌های محیط زیستی، تلاش برای اقتصاد پویای کشاورزی و بهبود امنیت غذایی اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.