صفحه اصلی / استان ها / مشارکت بیش از ۶۸۰ هزار نفر از کرمانشاهیان در طرح کنترل “فشارخون”
مشارکت بیش از ۶۸۰ هزار نفر از کرمانشاهیان در طرح کنترل “فشارخون”

مشارکت بیش از ۶۸۰ هزار نفر از کرمانشاهیان در طرح کنترل “فشارخون”

کسب و کار نیوز :معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: ۷۱ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون غربالگری شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, دکتر محمدابراهیم شکیبا در نشست خبری که امروز (۴ تیر) برگزار شد با اشاره به آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از ۱۷ خرداد در کرمانشاه همزمان با سراسر کشور، اظهار کرد: تا پایان روز گذشته ۶۸۱ هزار و ۱۳۶ نفر در کرمانشاه غربالگری شدند.
وی افزود: از این تعداد ۲۷۲ هزار و ۳۰۲ نفر در روستاها و مابقی در شهرهای استان بوده‌اند.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، تاکنون در نواحی روستایی ۹۸.۹ جامعه هدف و در مناطق شهری ۵۷ درصد جامعه هدف غربالگری شده‌اند.
وی جمعیت هدف این طرح را افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و افرادی دارای نارسایی کلیوی اعلام کرد و ادامه داد: بر اساس هدف وزارت بهداشت باید فشارخون ۵۰ درصد جمعیت هدف استان سنجش شود که ما از هدف وزارت بهداشت جلوتریم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه عنوان کرد: هدفگذاری که در دانشگاه علوم پزشکی استان برای خود ترسیم کردیم غربالگری ۸۰ درصد جامعه هدف است که تاکنون ۷۱ درصد آن محقق شده و در حدود دو هفته باقی مانده مابقی ۹ درصد نیز سنجش می‌شوند.
شکیبا بیشترین میزان تحقق هدف غربالگری طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را نیز به ترتیب مربوط به شهرستان‌های جوانرود، گیلانغرب و ثلاث باباجانی اعلام کرد.
وی با بیان اینکه ۱۲۳۴ پایگاه ثابت و موقت در استان کار غربالگری فشار خون را با همکاری ۴۱۲۲ نفر نیرو انجام می‌دهند، اضافه کرد: از این تعداد ۹۳۱ پایگاه شامل مراکز بهداشت، پایگاه‌های سلامت و … ثابت بوده و ۳۰۳ پایگاه نیز موقت است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه نیروهای همکار در اجرای این طرح به صورت فعال تمام جامعه هدف را پایش می‌کنند و در تمام نواحی شلوغ و پرتردد حضور دارند، گفت: مناطق حاشیه نشین، مناطق صعب‌العبور و … نیز در این طرح رصد شدند.
وی درباره احتمال تمدید زمان طرح غربالگری فشار خون نیز گفت: این امر به تصمیم وزارتخانه بستگی دارد.
شکیبا از اهمیت غربالگری فشار خون هم یاد کرد و افزود: از حدود ۱۰ هزار مرگی که سال گذشته در استان رخ داده ۴۵۰۰ مورد آن مرتبط با بیماری‌های قلب و عروق بوده است.
به گفته این مسئول سکته‌های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه، خونریزی شبکیه، بیماری‌های قلبی و مغزی و … از پیامدهای بالا بودن فشار خون است.
وی ادامه داد: افرادی که در این طرح فشار خون بالا داشته باشند، اطلاعات آنها در سامانه ثبت و وضعیت سلامت آنها از طریق نزدیک‌ترین مرکز درمانی محل سکونت آنها رصد خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.