صفحه اصلی / استان ها / خراسان جنوبی / مافیای زباله‌گردی در خراسان جنوبی بیداد می‌کند
مافیای زباله‌گردی در خراسان جنوبی بیداد می‌کند

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی اظهار کرد

مافیای زباله‌گردی در خراسان جنوبی بیداد می‌کند

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: در نتیجه عدم اجرای تکلیف تفکیک در مبدا پسماند، درآمد قابل توجه این موضوع به جیب زباله گردان و مافیای خرید و فروش پسماند رفته، در حالی که این سرمایه متعلق به شهروندان و شهرداری است.

زباله‌گرد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،مرتضی نخعی نژاد گفت: پسماند به انواع عادی، پزشکی، صنعتی، ویژه و کشاورزی تقسیم‌بندی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پسماندهای عادی بیشترین حجم از انواع پسماندها را در استان تشکیل می‌دهد، ادامه داد: بررسی طرح‌های جامع مدیریت پسماند در کارگروه‌های شهرستانی و استانی، پیگیری اخذ نظرات دستگاه‌های اجرایی در خصوص طرح‌های جامع مدیریت پسماند، پایش مراکز دفن پسماند شهری و روستایی، بررسی و تایید مکان‌یابی محل‌های دفن پسماند، پیگیری تشکیل سازمان مدیریت پسماند در شهرداری بیرجند از طریق کارگروه مدیریت پسماند استان، پیگیری انجام تکلیف قانونی شهرداری‌ها در تفکیک در مبدا پسماند و حل معظل زباله گردی و مراکز غیرمجاز جمع‌آوری و خرید پسماند از جمله اقداماتی بوده که در خصوص ساماندهی وضعیت پسماندهای عادی در استان توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست انجام شده است.

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی با اشاره به پسماندهای پزشکی در استان، اظهار کرد: در حال حاضر در تمام بیمارستان‌های استان اتو کلاو فعال مستقر بوده و نسبت به بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی اقدام می‌شود.

نخعی نژاد یادآور شد: پیگیری اخذ برنامه‌ عملیاتی مدیریت پسماند پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی و بررسی آن‌، بازدید از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، پیگیری انجام خوداظهاری در پایش پسماندهای بیمارستانی و پیگیری مدیریت پسماند مطب‌ها و کلینیک‌ها از مهم‌ترین اقداماتی بوده که توسط این اداره کل در خصوص پسماندهای پزشکی در استان انجام‌ گرفته است.

وی با اشاره به پسماندهای صنعتی در استان، تصریح کرد: تهیه بانک جامع اطلاعات پسماند صنعتی توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری وزارت صمت در حال اجرا است.

این مقام مسئول بیان کرد: مطالعات لندفیل پسماند ویژه استان توسط اداره کل حفاظت محیط زیست و در سال ۱۳۸۷ انجام شد ولی علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته از طریق کارگروه مدیریت پسماند به دلیل عدم پیش بینی و تخصیص اعتبار توسط سازمان مدیریت و وزارت کشور، جنبه اجرایی پیدا نکرده است.

نخعی نژاد با اشاره به اینکه اقدامات لازم در زمینه شناسایی و مدیریت پسماندهای کشاورزی در حال انجام است، اظهار کرد:کاهش مصرف کود و سم و راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی برای مدیریت پسماند و همچنین راه‌اندازی کارخانه کمپوست ازجمله اقداماتی است که می‌تواند کمک مؤثری در مدیریت پسماندهای کشاورزی باشد.

وی با بیان اینکه تعداد واحدهای مدیریت پسماندها در استان یک واحد بازیافت کاغذ در شهرک صنعتی بیرجند است، افزود: بحث جمع‌آوری زباله، دفن و امحاء آن مسئله بسیار مهمی است که باید همه مسئولان به آن توجه کنند، اما متاسفانه برخی از مسئولان به موضوع پسماند و سلامت مردم بی‌توجه بوده و به راحتی از کنار آن می‌گذرند که این بی توجهی‌ها قابل قبول نیست.

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی بیان کرد: تشکیل پنج کمیته تخصصی ذیل کارگروه مدیریت پسماند استان با ابلاغ رییس کارگروه شامل کمیته‌های پسماند صنعتی و معدنی، پسماند کشاورزی، پزشکی، صنعت نفت و عادی و با مسئولیت مدیران کل صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه استان و شهردار بیرجند از نتایج اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان و پنج جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان در سال ۹۷  بوده است.

نخعی نژاد ادامه داد: ارائه و تصویب برنامه اجرایی مدیریت پسماند پزشکی استان توسط دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در اولین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان در سال گذشته و ارائه برنامه اجرایی مدیریت پسماند کشاورزی استان در کارگروه از دیگر نتایج سال گذشته بوده است.

وی افزود: ساماندهی حدود ۹۰ درصد پسماند پزشکی بخش خصوصی(مطب‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها) در مرکز استان و صدور ۲۸ اخطار زیست‌محیطی به شهرداران و بخشداران سطح استان بابت  مدیریت زباله گاه از دیگر نتایج حاصله سال گذشته بود.

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی بیان کرد: تمامی زباله گاه‌های استان مورد پایش و نظارت قرار گرفته و اخطارهای لازم داده شده است که در صورت عدم رفع آلایندگی، شهرداران و بخشداران به دادگاه معرفی خواهند شد چراکه سلامت مردم خط قرمز ما است.

نخعی نژاد ادامه داد: در حوزه پسماند پزشکی دو شرکت جمع‌آوری پسماند در بیرجند پسماندهای پزشکی را از درب مطب‌ها و کلینیک‌های پزشکان تحویل می‌گیرند و نسبت به بی خطرسازی و دفع  بهداشتی آن اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تحت پوشش قراردادن تمامی مراکز سطح استان از طریق دانشگاه در دست اقدام است، تصریح کرد: معضل اصلی در حوزه پسماند عادی، بی کفایتی شهرداری‌هایی بوده است که با عنایت به گذشت پنج سال از اتمام مهلت قانون گذار نسبت به تهیه، تصویب و اجرای صحیح  طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان خویش اقدام نکرده‌اند و یا با انتخاب مشاوران ضعیف و عدم اخذ تضمین لازم از آن‌ها به منظور انجام کامل و بی نقص طرح، نسبت به تسویه حساب با مشاوران اقدام کرده و مشاور بدون تعهد نیز از انجام اصلاحات و رفع ایرادات کارگروه مدیریت پسماند و همچنین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سرباز زده و در نتیجه بودجه تخصیصی به اجرای این طرح‌ها از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به شهرستان‌های استان تخصیص پیدا نکرده است.

مافیای زباله‌گردی

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در نتیجه عدم اجرای تکلیف تفکیک در مبدا پسماند، درآمد قابل توجه این موضوع به جیب زباله گردان و مافیای خرید و فروش پسماند رفته، در حالی که این سرمایه متعلق به شهروندان و شهرداری است.

نخعی نژاد ادامه داد: بنا بر گزارشی در شهرستان بیرجند حدود ۷۰۰ زباله گرد شناسایی شده‌اند و حداقل سه میلیارد تومان ماهانه گردش مالی زباله گردی در بیرجند است که در نتیجه عدم مدیریت شهرداری به جای توسعه شهر در جیب زباله گردها می‌رود.

وی بیان کرد: در گذشته شهرداری‌ها قرارداد اجرای طرح‌های جامع مدیریت پسماند را با پیمانکاران و مشاورانی بستند که توانایی و صلاحیت لازم را برای اجرای طرح ندارند.

تنها زباله‌گاه اصولی خراسان جنوبی

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تنها زباله گاه اصولی و قابل قبول استان متعلق به شهرداری سرایان است، افزود: با توجه به اینکه برابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی استان در کارگروه مدیریت پسماند، سومین عامل مرگ در استان بیماری سرطان است و با تاسف نظارت بر روی میوه و تره بار استان به منظور جلوگیری از ورود و توزیع محصولات ناایمن و مضر به سلامت صورت نمی‌گیرد.

نخعی نژاد بیان کرد: پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست از طریق کارگروه مدیریت پسماند و دانشگاه علوم پزشکی به منظور تجهیز دانشگاه علوم پزشکی به دستگاه   Gs Mass    به منظور آزمون باقی مانده سموم و آفت کش‌ها بر روی میوه و تره بار توزیع شده در سطح استان و ممانعت از ورود و فروش این محصولات انجام گرفته است.

وی از بی توجهی و عدم مدیریت صحیح شهرداران استان در تفکیک زباله در مبدا گلایه کرد و افزود: برابر  مصوبات کارگروه مدیریت پسماند استان و همچنین تکالیف قانونی، شهرداری بیرجند موظف به شناسایی، مستندسازی و اقدام قانونی لازم با زباله گردها و مراکز غیرمجاز جمع‌آوری پسماند شده است.

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی یادآور شد: طبق ماده ۳۸ آیین‌نامه مدیریت پسماند، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور باید اعتبارات لازم را برای اجرایی شدن آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها در لوایح بودجه پیش‌بینی کند اما تاکنون اعتباری به منظور لندفیل پسماند ویژه استان نرسیده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.