صفحه اصلی / استان ها / فارس / رویکرد جامعه‌نگر در کنترل بیماری‌های غیرواگیر جدی گرفته شود
رویکرد جامعه‌نگر در کنترل بیماری‌های غیرواگیر جدی گرفته شود

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز:

رویکرد جامعه‌نگر در کنترل بیماری‌های غیرواگیر جدی گرفته شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر لزوم توجه بیشتر به رویکرد جامعه نگر در کنترل بیماری‌های غیرواگیر، تاکید کرد.

بیماری‌های غیرواگیر

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی شیراز، دکتر عبدالرسول همتی با اشاره به آغاز هفته سلامت گفت: با پیشرفت بهداشت و افزایش سطح پوشش ایمن سازی بر علیه بسیاری از بیماری های واگیردار، همچنین افزایش طول عمر در چند دهه اخیر، کشورها تا حد قابل توجهی موفق به کنترل بیماری های عفونی شده‌اند.

او اضافه کرد: در مقابل با روند رو به رشد بیماری های غیرواگیر از قبیل پرفشاری خون، بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت، بیماری های بدخیم، بیماری‌های تنفسی و پوکی استخوان، مواجه شده اند و این بیماری ‌ها به مهم‌ترین چالش نظام ‌های سلامت جهان بدل شده ‌اند که بسیاری از دستاوردهای توسعه ‌ای در جوامع را تهدید می ‌کنند.

همتی گفت: شعار روز جهانی بهداشت، «پوشش همگانی سلامت برای همه، در همه جا» به مولفه‌ های اجتماعی موثر بر سلامت و سهم ۷۵ درصدی دستگاه ها و سازمان‌ ها در کنترل بیماری های غیر واگیر اشاره و بر تلاش بیشتر رسانه ‌ها و سازمان ‌ها در مسیر تغییر رفتار مردم به‌ صورت تدریجی برای کاهش بیماری‌‌های غیرواگیر تاکید می کند.

او کاهش تعداد مرگ‌ و میرهای زودهنگام ناشی از بیماری ‌های غیر واگیر با پیشگیری، درمان و ترویج بهداشت روانی و رفاه تا سال ۲۰۲۰ میلادی، تقویت پیشگیری از مصرف مواد مخدر و درمان سوء مصرف آن و نیز پیشگیری از استفاده زیانبار مشروبات الکلی و به نصف رساندن تعداد مر گ و میرها و مصدومیت‌ های ناشی از ترافیک جاده ‌ای در سطح جهان تا سال ۲۰۲۰ میلادی را سه هدف اصلی توسعه پایدار جهانی عنوان کرد .

معاون بهداشت دانشگاه تاکید کرد: ۷۵ درصد از عوامل زمینه ساز بیماری های غیر واگیر و فاکتورهای خطر مرتبط، خارج از اختیارات و حوزه عملکرد وزارت بهداشت است، بنابراین اگر با راهکارهای معمول پیش رویم در دسترسی به این اهداف و سایر اهداف سند بیماری های غیر واگیر توفیقی نمی یابیم .

وی توجه به مشارکت همگانی، عدالت در سلامت، همکاری ‌های بین ‌بخشی و ارتقای سواد سلامت را از نکات ضروری در رویکرد جامعه نگر به کنترل بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر وابسته دانست .

همتی، مهمترین انتظارات معاونت بهداشت دانشگاه بر اساس مصوبات سند کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر و سایر برنامه های کنترل بیماری های غیر واگیر و برنامه های ژنتیک از شبکه های بهداشت و درمان استان را هماهنگی و برنامه ریزی برای آموزش عوامل خطر بیماری های غیر واگیر از جمله تغذیه سالم، فعالیت بدنی، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل، برگزاری کمپین های آموزش، اطلاع رسانی و ارزیابی خطر ۱۰ ساله حوادث قلبی و عروقی و بیماریابی دیابت و فشار خون به صورت فعال در طی هفته سلامت، تاکید به پزشکان و مراقبان سلامت برای ارایه مراقبت های فعال به بیماران شناسایی شده عنوان کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فاصله گذاری اجتماعی

اجرای فاصله گذاری اجتماعی به معنی بحرانی بودن وضعیت نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, روح‌الله حسینی شنبه ۹ فروردین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.