صفحه اصلی / اسلایدر / خسارت میلیاردی به کشاورزان گندم کار
خسارت میلیاردی به کشاورزان گندم کار

کاهش ۷۰۰ هزار تنی تولید گندم در اثر سیل ۶۷۰۰ میلیارد خسارت وارد کرد

خسارت میلیاردی به کشاورزان گندم کار

در تمامی استان‌های سیل زده، خسارت‌های زیادی به اراضی گندم و جو وارد شده همچنین در مواردی در آق قلا مشاهده شده که برخی از اراضی گندم تخریب ۱۰۰ درصدی داشته اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز یکی از مشکلاتی که هم اکنون وجود دارد این است که تعداد زیادی از زمین‌ها هنوز در زیر آب قرار دارند و امکان محاسبه میزان خسارت و ارزیابی قسمت‌های سیل زده وجود ندارد حتی ممکن است پس از خالی شدن آب از زمین ها، مقداری از گندم یا جو سالم مانده باشد.
مجری طرح گندم گفت: با توجه به خسارات ناشی از بارندگی‌های شدید و سیلاب‌ها تا امروز ۳۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن، کاهش تولید گندم را تخمین می‌زنیم. اسماعیل اسفندیاری پور، اظهار کرد: برآورد اولیه تولید گندم در اسفند حدود ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود که با توجه به خسارات ناشی از بارندگی‌های شدید و سیلاب‌ها تا امروز ۳۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن کاهش تولید را تخمین می‌زنیم و در عین حال منتظر گزارش‌ها و آمار‌های جدید از استان‌ها هستیم. وی افزود: در مجموع ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم گندم در استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان دچار خسارت و آبگرفتگی شده اند که ۱۶۰ هزار هکتار آن مربوط به استان خوزستان است.اسفندیاری پور با بیان اینکه به علت بارندگی‌ها و پراکنش زمانی مناسب بارش در پاییز سال زراعی جدید انتظار تولید خوب در حوزه گندم را داشتیم،گفت: ما همچنان روی نظرمان هستیم و تامین این محصول با تولید داخل انجام می‌شود.این مقام مسئول با بیان اینکه برداشت گندم از استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، جنوب فارس، جنوب خوزستان و جنوب کرمان در منطقه جیرفت و کهنوج به تدریج آغاز شده است، افزود: تا کنون در سطح بیش از ۸ هزار هکتار برداشت گندم صورت گرفته است.
وی آثار بارندگی‌ها برای گندم آبی و به ویژه اراضی دیم را مثبت ارزیابی و سطح اراضی گندم دیم را در سال زراعی جدید ۴ میلیون هکتار اعلام کرد.به گفته اسفندیاری پور، اراضی دیم از نظر رطوبت و بارندگی در سنوات گذشته در مضیغه بودند، اما امسال شرایط مطلوبی دارند.مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در پایان در مورد افزایش بیماری‌ها در حوزه گندم به کشاورزان هشدار داد و اگفت: امسال با توجه به میزان بارندگی‌ها و رطوبت، شرایط برای توسعه بیماری‌های گندم فراهم است و کشاورزان باید در کنار آفت سن و علف‌های هرز به بیماری‌ها توجه داشته باشند و مبارزه با انواع بیماری‌ها را در دستور کار قرار دهند.

احتمال افزایش قیمت گندم
ابراهیم کریمی، کارشناس تنظیم بازار
اراضی زیر کشت گندم در سیل اخیر خسارت های زیادی دید که از این منظر پیش بینی می شود تامین گندم برای صنایع وابسته به مشکل بربخورد. نگرانی های زیادی در این رابطه وجود دارد هرچند مسئولان همواره در حال تکذیب این موضوع هستند اما این نگرانی وجود دارد. سیل اخیر به اراضی زیادی خسارت وارد کرد و میلیاردها تومان خسارت به کشاورزان وارد کرده است. کشاورزان و اراضی زیر کشت گندم در وضعیت بسیار بدی قرار دارند. تمام محصول گندم را سیل نابود کرده است و جایی برای جبران آن وجود ندارد. آمارهایی که تا به امروز منتشر شده تاکنون ۶۷۰۰ میلیارد تومان است اما با توجه به ادامه بارش‌ها و احتمال وقوع دوباره سیل این خسارت‌ها نهایی نیست و به طور قطع از این رقم فراتر خواهد رفت. با توجه به این اتفاقات احتمال افزایش قیمت گندم وجود دارد. البته برای سال ۹۸ گندم قیمت گذاری شده است و در صورتی که در بازار با کمبود گندم مواجه شود، دولت می تواند بازار گندم را با تدابیر و سیاست‌های خود تنظیم کند.

همچنین مطالعه کنید:

تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمد رضا صلابت، معاون فروش و خدمات مشترکین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.