صفحه اصلی / استان ها / یزد / بوی فاضلاب در شاهدیه و زارچ یزد پیچیده
بوی فاضلاب در شاهدیه و زارچ یزد پیچیده

بوی فاضلاب در شاهدیه و زارچ یزد پیچیده

فرماندار یزد گفت: بوی بد فاضلاب و همچنین پشه که در سال‌های اخیر به شدت باعث نارضایتی مردم شاهدیه و زارچ شده و باید به صورت عملی رفع شده شود.

فاضلاب خانگی

به گزارش کسب و کار نیوز، «سیدمحمد رستگاری» در نشست بررسی رفع معضل پشه و تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد، اظهار کرد: متأسفانه مشکل پشه و بوی بد فاضلاب به شدت نارضایتی ایجاد کرده و تشکیل این نشست برای این است که تمام مدیران عزمی برای رفع آن به صورت عملی داشته باشند.

وی افزود: مجموع آبی که حاصل تصفیه خانه فاضلاب است در قالب برکه‌ای رها شده و این مساله مشکل ساز است و سال قبل نیز نشستی برگزار و مقرر شده بود این مشکل برطرف شود که به دلیل عدم استفاده از پساب، کانون پشه به وجود آمده و امسال نیز این معضل اضافه شده است.

فرماندار یزد گفت: به نظر می‌رسد این معضل هر ساله است و می‌طلبد که در کنار سم پاشی این محل، برای جابجایی آن به چندین کیلومتر دورتر از مناطق مسکونی اقدام شود.

رستگاری تصریح کرد: شهرداری شاهدیه و زارچ که فضای سبز آنها نیز در حاشیه و کمربند سبز شهر یزد قرار دارد هیچگونه تخصیصی از پساب تصفیه خانه فاضلاب ندارند و این در حالی است که بخش زیادی از این پساب در بیابان رها می‌شود.

«علی اسلامی» مدیرعامل آب و فاضلاب استان یزد نیز در این نشست گفت: متأسفانه معضل پشه و رها شدن پساب فاضلاب و عدم استفاده از آن مصیبتی است که مردم را دچار کرده و بویژه در مناطق شهر شاهدیه و زارچ نارضایتی‌هایی بخصوص در فصل بهار و تابستان ایجاد می‌کند.

وی افزود: من و همه همکارانم از اینکه مردم شاهدیه ناراضی هستند ناراحتیم و همه اقداماتی که جهت کاهش مشکل لازم بوده انجام داده و خواهیم داد اما تا زمانی که این آب به مصرف نرسد و در بیایان رها شود پتانسیل وجود پشه وجود خواهد داشت.

اسلامی ادامه داد: ۲۰ سال است که از ۲۰ لیتر شروع و به ۲۸۰ لیتر رسیده که فاضلاب با هزینه زیاد تصفیه شده و رها می‌شود و سپس تبخیر و برای مردم نیز مشکل ایجاد کرده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در همان اوایل احداث تصفیه خانه فاضلاب سرب و روی مهدی آباد و مؤسسه کوثر، تخصیص همه پساب را گرفته اند ولی معلوم نیست کی قرار است استفاده شود و ما فقط اقدامات پیشگیرانه داریم و تا این آب مصرف نشود و یا انتقال نیابد این مشکل خواهد بود.

«سید وحید غلمان» مدیر تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد نیز در این نشست گفت: رشد و تکثیر حشرات را هر ساله داریم و بخشی از منبع آن آب‌های تجمع یافته است و هر سال از انتهای اسفند کار سم پاشی آغار می‌شود که به دلیل تغییرات آب و هوایی سم پاشی را از اوایل اسفند شروع کردیم.

غلمان افزود: حتی نامه نگاری با سازمان هواپیمایی کشور صورت گرفته تا در صورت امکان با استفاده از هواپیما و سم پاشی به صورت هوایی انجام شود که در حال پیگیری هستیم هر چند ما کنترل می‌کنیم اما صد درصد نمی‌شود حشرات را از بین برد.

«نیره پور ملایی» مدیرکل محیط زیست استان یزد نیز در این نشست گفت: معضل فاضلاب و راهی که برای حل این معضل در پیش گرفته شده خودش به معضلی برای مردم تبدیل شده چون باز چرخانی آب به صورت درست اجرا نشده است.

وی افزود: نمونه این مشکل را در چابهار نیز داشتیم که در فصل گرما و افزایش رطوبت در آب‌های رها شده تصفیه شده فاضلاب باعث به وجود آمدن پشه و از نوع مالاریا که بسیار خطرناک بود، شد.

پورملایی ادامه داد: مساله جدی، آب‌های حاصل از تصفیه است که رها شده و هیچ گونه استفاده‌ای از آن نمی‌شود و لازم است تا زمان فراهم شدن زیر ساخت‌های انتقال آب نسبت به مدیریت این آب‌های رها شده اقدام شود.

«جوادیان زاده» مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یزد نیز در این نشست گفت: معضل استفاده از پساب فقط برای یزد نیست و در کل کشور وجود دارد که البته برخی استان‌ها با استفاده از رودها و یا مسیرهایی که داشته اند این پساب را رها کرده اند ولی در یزد این امکان وجود نداشت و آب در برکه‌ای تجمیع شده است.

این مسئول افزود: زیبنده نیست در استان یزد که آب کم داریم بیشترین تبخیر را در کشور داشته باشیم و پساب در دشت و کویر سوزان رها شده و همه آن تبخیر می‌شود و این معضل ۱۰ سال است که به وجود آمده است.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته این معضل از اولویت‌های ما بوده است هر چند در سال ۹۳ و هنگامی که کل آب پساب ۲۴۰ لیتر بوده ۲۴۸ لیتر آن فروخته شده است و این حتی مقداری بیشتر از آب استحصالی و تعهدی برای طرف مقابل به وجود آمده که عمده ترین آن سرب و روی مهدی آباد و مؤسسه کوثر است.

جوادیان زاده گفت: ما نه می‌توانیم این پساب را به جای دیگر واگذار کنیم و نه آنها جهت استفاده از این پساب کاری انجام می‌دهند و اخیراً مقرر شد طرح بازچرخانی آب به منطقه چرخاب اجرا شود که طرح آن تهیه شده و به دلیل بررسی‌های زیست محیطی در انتظار موافقت مرکز هستیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.