صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / بررسی جزئیات سیل کشور در کمیسیون عمران
بررسی جزئیات سیل کشور در کمیسیون عمران

بررسی جزئیات سیل کشور در کمیسیون عمران

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که کمیسیون عمران در حال بررسی دلایل و جزئیات سیلاب در مناطق مختلف کشور است بیان کرد: کمیسیون اکنون با بازدید میدانی از مناطق سیل زده در حال بررسی جزئیات و دلایل سیل اخیر است.

سیل سیستان

سید ابوالفضل موسوی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از مناطق سیل زده بیان کرد: در خصوص سیل پل دختر می‌توان گفت که علت سیل تنها متکی به بارش است اما در خوزستان موضوع متفاوت است؛ چرا که حجم بارندگی چند استان از خوزستان عبور کرده و پشت سد کرخه و دز تجمع پیدا می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس پایداری سدهای کرخه و دز که در شمال خوزستان واقع شده است باید آب از سدها رها شود. آب سد دز از طریق رودخانه‌ی کارون به سمت دریا می‌رود. و آب سد کرخه وارد هورالعظیم می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون عمران در ادامه تصریح کرد: اگر آب این دو رودخانه با یکدیگر مخلوط شود سیلاب عظیمی ایجاد خواهد شد. در حقیقت در سیل اخیر ما با جنگ مهندسی رو به رو بودیم؛ از یک سو در هورالعظیم ما شهرهای بستان، سوسنگرد و حمیدیه را داشتیم و از سوی دیگر تأسیسات نفتی نیز در آنجا قرار داشت. یکی از ایراداتی که به دولت وارد است این است که چرا تحلیلی در خصوص میزان آب حاصل از بارش‌ها نداشته است.

موسوی در ادامه تاکید کرد: به دلیل نبود اطلاعات دقیق وزارت نفت در تخلیه‌ی هورالعظیم مقداری تأخیر داشت. از سوی دیگر رودخانه‌ی کارون که آب سد دز را به دریا انتقال می‌دهد در بعضی از نقاط به دلیل آماده نبودن سیل بندها شاهد شکست آنها بودیم. در خصوص حجم بارندگی باید برآورد کارشناسی از قبل می‌داشتیم تا به طور بهینه مدیریت انجام شود.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر پایداری سدها به نقاط مرزی خود رسیده بود که در این چند سال شاهد چنین اتفاقی نبودیم. بنابراین سدها نیز خود به یک بحران تبدیل شدند.  میزان آب ورودی به سدها و میزان آب خروجی از آنها خود به مدیریت نیاز داشت.

موسوی در ادامه خاطر نشان کرد: یک اتفاق عجیبی که رخ داد این بود که در بعضی از نقاط آب رودخانه کرخه و دز با یکدیگر مخلوط شدند که بلافاصله جلوی آن گرفته شد و اگر این دو رود با هم مخلوط می‌شدند سیل عظیمی به راه می‌افتاد. از سوی دیگر وضعیت دریا و جزر و مد آن از دیگر مشکلات موجود بود که بعضاً مدت زمان مد بالا بود و ورود آب به دریا با مشکل روبرو شد. در حقیقت ما با جنگ مهندسی زمین، آب و علم روبرو بودیم.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات کمیسیون عمران در خصوص سیلاب‌ها بیان کرد: کمیسیون به صورت ریز در حال بررسی جزئیات است و تاکنون نیز نیروهای امدادی توانستند جلوی سیلاب‌های عظیم را بگیرند. در خوزستان علاوهب ر خسارات مالی آنچه که حائز اهمیت و توجه ویژه است جمعیت بالایی است که در آن مستقر هستند. کمیسیون در حال بررسی است که چرا دولت برآورد دقیقی نسبت به میزان بارش‌ها نداشته است؟ چرا رودخانه کارون لایروبی نشده است؟. چرا در مسیر بعضی از رودخانه‌ها موانعی ایجاد شده بود؟ چرا به وضعیت سیل بندها رسیدگی نشده بود؟

وی در پایان گفت: کمیسیون عمران نیز فردا به صورت رسمی از مناطق سیل زده استان گلستان بازدید خواهد کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.