صفحه اصلی / سرخط خبرها / برای ‌نمایش‌ کاملا ایرانی سیاه بازی ارزش قائل شویم‌
برای ‌نمایش‌ کاملا ایرانی سیاه بازی ارزش قائل شویم‌

‌بازیگر نمایش‌های سیاه‌بازی:

برای ‌نمایش‌ کاملا ایرانی سیاه بازی ارزش قائل شویم‌

‌بازیگر نمایش‌های سیاه‌بازی گفت: این نمایش بی‌پروا صحبت می‌کند و منتقد بسیار خوبی است، زبان بسیار تندی و برانی دارد و روی صحنه راحت حرف‌هایش را می‌زند.

سیاه‌بازی

‌علی‌اصغر لشکری-‌ در خصوص نمایش‌های سیاه‌بازی در ایران اظهار کرد: بحث سیاه بازی با حاجی نوروز دو مقوله کاملا متفاوت است؛ حاجی نوروز با سیاه کردن چهره خود به همراه شادی و پایکوبی نوید بهار را می‌دهد و پیام‌آور شادی است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی اضافه کرد: در نمایش‌های سیاه‌بازی یا تخت‌حوضی موضوع کاملا متفاوت با حاجی نوروز است؛ سیاه نمایش تخت‌حوض به عنوان یک فرد باشعور به روی صحنه می‌آید و این طور نیست که در این نمایش‌ها سیاه همان سیاه نوروز باشد.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: سیاه نمایش‌های تخت‌حوض فرد با شخصیت و فهیمی است و تقریبا زبان تمام افرادی است که به نوعی مورد تهاجم فرهنگی و … قرا گرفته‌اند، به همین دلیل سیاه نمایش تخت‌حوض با زبان مسخره به دفاع از آن‌ها می‌پردازد.

لشکری تشریح کرد: تمام نمایش‌های تخت‌حوضی یک سیاه دارد و یک درباری مانند شاه یا وزیر که سیاه را به مسخره می‌گرفته‌اند، این نمایش‌ها پیشینه دارد که مرفهین افرادی مانند فقرا را برای شادی‌آفرینی در مراسم‌هایشان با چهره سیاه به نمایش درمی‌آوردند و آن‌ها را به مسخره می‌گرفتند. در گذشته برخی از هنرمندان که زبان جامعه بوده‌اند؛ از این مسئله استفاده کردند و در قالب سیاه‌بازی شروع به مسخره کردن درباریان می‌کردند.

وی در خصوص قدمت نمایش‌های تخت‌حوضی در ایران عنوان کرد: این نمایش‌ها در ایران بیش از ۲۵۰ سال قدمت دارد و یکی از نمایش‌های قدیمی ایرانی است. در گذشته نمایش تخت‌حوضی و سیاه بازی را در ایران داشتیم که پس از ورود نمایش‌های خارجی به ایران، نمایش‌های دیگری هم رواج پیدا کرد.

این بازیگر نمایش‌های سیاه‌بازی خاطرنشان کرد: دلیل نام‌گذاری این نمایش‌ها به نمایش‌های تخت‌حوضی این بوده است که در گذشته خانواده‌های مرفه در زمان مراسم شان و هنگامی که قصد داشتند برای مهمان‌هایشان شادی فراهم کنند؛ به دلیل نبود فضای کافی روی حوض‌های حیاط خانه‌هایشان را با الوار می‌پوشاندند و روی آن را با قالی فرش می‌کردند و پس از آن هنرمندان روی آن به اجرای نمایش می‌پرداختند.

لشکری بیان کرد: قدمت این نمایش در مشهد به ۱۰۰ سال می‌رسد که تعداد کمی در این حرفه در مشهد مشغول بوده‌اند. نمایش‌های سیاه‌بازی در حال حاضر زمانی حدود یک ساعت و ربع دارد و مانند تمام نمایش‌های دیگر روال عادی را برای اجرا روی صحنه به همراه یک مجموعه بداهه‌گویی روی صحنه طی می‌کند.

وی در خصوص تفاوت سیاه‌ با حاجی نوروز تصریح کرد: با سیاه کردن چهره و یک دست لباس قرمز هرکس می‌تواند حاجی نوروز شود و با این اسم به نوعی تکدی‌گری هم می‌کند. تفاوت سیاه با حاجی نوروز این است که حاجی نوروز حرفی برای گفتن ندارد و صرفا شادی‌آفرین است اما سیاه نمایش سیاه‌بازی حرفی برای گفتن دارد و منتقد است.

این بازیگر تئاتر افزود: سیاه نمایش تخت‌حوض چشم سیستم است و حرفی که بسیاری از افراد نمی‌توانند بزنند سیاه آن را بیان می‌کند تا نظام و مسئولین متوجه وجود مشکلات شوند.

لشکری متذکر شد: نمایش سیاه‌بازی هم مانند نمایش‌های تعزیه‌ای نیاز به حمایت دارد. ما چیزی به نام نمایش تخت حوض در جهان نداریم و حیف است که نتوانیم آن را به تمام دنیا معرفی ‌کنیم و نمی‌دانم به چه دلیل مسئولین از این نمایش ایرانی حمایت نمی‌کنند، چرا که اگر همین نسل باقی مانده که نام سیاه بازی را در ایران زنده نگه‌ داشته‌اند هم از بین ما بروند دیگر در این زمینه حرفی نداریم و باید برای این نمایش که کاملا ایرانی است، ارزش قائل شویم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.