صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / کدام خودروهای بیوک همچنان در ایران خرید و فروش می‎شود
کدام خودروهای بیوک همچنان در ایران خرید و فروش می‎شود

کدام خودروهای بیوک همچنان در ایران خرید و فروش می‎شود

بیوک یکی از کمپانی‌های خودروسازی بسیار قدرتمند آمریکایی است که در سال ۱۹۰۸ با کمپانی‌های دیگری مانند اولدزمبیل و کادیلاک ادغام شد و نتیجه این ادغام به وجود آمدن کمپانی بزرگ جنرال موتورز آمریکا بود. این خودروسازی مشهور که هم‌اکنون نیز بهترین و قدرتمندترین خودروهای جهان را تولید می‌کند، از همان زمان با تولید انواع مدل‌های بیوک موفقیت‌های بسیاری را کسب کرد. به‌نوعی می‌توان گفت فروش بیوک در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰ جنرال موتورز را از مرز ورشکستگی نجات داد. خودروهای بیوک به لطف بدنه باکیفیت و موتورهای قدرتمند خود هنوز هم در بین خودروهای کلاسیک از ارزش خرید بسیار بالایی برخوردار هستند. از دهه ۴۰ این خودرو در ایران نیز حضور داشت و به دلیل استقبال مردم ایران از این خودروهای باکیفیت آمریکایی و میزان بالای خریدوفروش بیوک در ایران، موتورز در سال ۵۴ تصمیم به مونتاژ مدل اسکلای لارک که پرطرفدارترین بیوک در ایران بود گرفت. بیوک اسکای لارک بعدها به بیوک ایران نیز شهرت گرفت.
پس از تحریم‌های بعد از انقلاب در ایران کم‌کم تولید این خودروها در ایران نیز متوقف شد. اما به دلیل محبوبیت بسیار، زیبایی و دوام بالا این خودروها خریدوفروش بیوک کلاسیک هنوز هم در ایران ادامه دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم مدل‌هایی از بیوک که در ایران هنوز موجود هستند و کلاسیک سواران را مجذوب خود کرده‌اند معرفی کنیم.


بیوک اسکای لارک

همان‌طور که گفته شد این خودرو توسط جنرال موتورز آمریکا در سال‌های قبل از انقلاب در ایران مونتاژ می‌شد. پس از انقلاب نیز تا سال‌های ۶۴ تولید این خودرو ادامه داشت. بیوک اسکای لارک مونتاژ شده در ایران موتور مکعبی شورلت را با خود به یدک می‌کشید. این موتور ۵٫۷ لیتری ۶ سیلندر به همراه گیربکس ۴ سرعته دستی خود نیرویی معادل ۱۷۰ اسب بخار تولید می‌کرد. مصرف سوخت آن نیز به ۱۵٫۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسید.
این خودرو در داخل کابین خود امکاناتی مانند ایربگ راننده و سرنشین، سیستم تهویه هوای برقی، شیشه‌بالابر برقی و کروز کنترل در مدل‌های فول آپشن خود است. البته مدل‌های اتوماتیک این خودرو نیز در بازار موجود است. بیوک به دلیل امکانات فوق پیشرفته‌ای که در زمان خود ارائه می‌داد در جهان شهرت داشت. به همین دلیل در ایران نیز خریدوفروش بیوک اسکلای لارک به میزان قابل‌توجهی بالا بود.


بیوک الکترا

بیوک الکترا در سال ۱۹۶۰ دچار تغییراتی شد و به‌اصطلاح مدل فیس لیفت آن با آرم جدید بیوک وارد بازار شد. ویژگی بارز این مدل جلوپنجره مشبک و چراغ‌های جلو این خودرو بود که ظاهر متفاوتی نسبت به مدل‌های دیگر بیوک داشت. بیوک در قلب خود موتوری ۸ سیلندر ۷ لیتری داشت که با گیربکس ۳ سرعته اتوماتیک خود ۳۶۰ اسب بخار نیرو و ۶۴۴ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین وجه تمایز این خودرو از مدل‌های دیگر بیوک قدرت موتور فوق‌العاده آن بود.

بیوک الکترا به‌عنوان کشتی بزرگ خشکی نیز شناخته می‌شود. خریدوفروش بیوک الکترا هم‌اکنون نیز در سایت‌های خریدوفروش خودرو انجام می‌شود. اما اگر قصد خرید این غول قدرتمند بیوک را دارید باید بدانید که مصرف سوخت این خودرو بسیار بالاست و درازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۴ لیتر بنزین می‌سوزاند.


بیوک اسکای هاوک

در بین تمام مدل‌های بیوک، بیوک اسکای هاوک از قدرت پایین‌تری برخورداری است. با پیش رفتن صنعت خودرو به سمت استفاده از خودروهای بنزینی و کاهش آلودگی هوا، خودروسازان نیز مجبور به استفاده از موتورهای کوچک‌تر با مصرف سوخت پایین‌تر شدند. ازاین‌رو بیوک اسکای هاوک که از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۰ تولید می‌شد، موتور کوچک‌تر و به طبع عملکرد پایین‌تری نسبت به مدل‌های قبلی خود داشت.
بیوک اسکای هاوک با موتور ۳٫۷ لیتری ۶ سیلندر خود به همراه گیربکس ۳ سرعته اتوماتیک ۱۱۶ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. گشتاور آن نیز در ۲۰۰۰ دور به ۲۵۸ نیوتون متر می‌رسید. بااین‌حال بازهم این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ لیتر می‌سوزاند . قیمت بیوک اسکای هاوک نسبت به سایر مدل‌های بیوک ازنظر هزینه نگهداری و مصرف سوخت به‌صرفه‎تر است.

سخن پایانی

در ایران مدل‌های دیگری از بیوک مانند بیوک سنچوری نیز موجود است. این خودرو درواقع جزو مدل‌های میان رده محسوب می‌شد و مانند بیوک ریورا تا قبل از جنگ جهانی دوم به‌صورت محدودی تولید می‌شدند. بیوک سنچوری و بیوک ریورا به دلیل داشتن موتوری‌های ۸ سیلندر از قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند اما مصرف سوخت بسیار بالایی دارند. خریدوفروش بیوک سنچوری نیز مانند سایر مدل‌های بیوک در ایران پابرجاست.

منبع : ویرلن

همچنین مطالعه کنید:

فاصله ۲۲ درصد تولید خودرو با برنامه ها/ تولید به هدف نرسید

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.