صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / چرا باید ساختار موازی با کانون وکلا داشته باشیم؟ / ما پشتیبان قوه قضائیه هستیم
چرا باید ساختار موازی با کانون وکلا داشته باشیم؟ / ما پشتیبان قوه قضائیه هستیم

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری:

چرا باید ساختار موازی با کانون وکلا داشته باشیم؟ / ما پشتیبان قوه قضائیه هستیم

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران از وکلا خواست با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، همکاری مناسبی در هزینه‌ها و خدمات با مردم داشته باشند.

مرتضی شهبازی نیا

به گزارش کسب و کار نیوز منطقه البرز، مرتضی شهبازی‌نیا در مراسم بزرگداشت روز وکیل که امروز یکشنبه ۱۲ اسفند در سالن نژادفلاح کرج برگزار شد، گفت: ما پشتیبان قوه قضائیه هستیم و به این باور داریم و بجز جاهایی که نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، ناگزیر هستیم در سطح عمومی مسائلی را مطرح کنیم.

شهبازی‌نیا افزود: همه می‌دانیم که انتظام جامعه منوط به اعتبار قوه قضائیه است و این باور باید در ذهن همه باشد چون حس امنیت قضائی از خود امنیت مهمتر است.

وی تصریح کرد: برای همین حتی اگر ایراداتی می‌بینیم معمولاً چشم می‌پوشیم ولی گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که نمی‌توان چشم پوشید.

شهبازی‌نیا خاطرنشان کرد: قانون اساسی استقلال وکلا را در فصل حقوق ملت ذکر کرده است، در اسناد بین‌الملی هم استقلال در حقوق شهروندی ذکر شده است. بنابراین ذی‌نفع استقلال وکیل، مردم هستند.

وی ادامه داد: تنها تضمین حاکمیت قانون، قاضی و وکیل مستقل است. استقلال قاضی از استقلال وکیل مهم‌تر است و البته معیار اصلی این‌که بدانیم یک ساختار به طور واقعی به حاکمیت قانون و مردم‌سالاری و … اعتقاد دارد این است که ببینیم قاضی و وکیل مستقل هستند یا خیر.

شهبازی‌نیا ادامه داد: ما معتقدیم استقلال وکیل حق مردم است و وکلا بیشتر از هر چیزی باید دغدغه‌مند حقوق مردم باشند.

وی یادآور شد: تکیه وکیل همیشه به قانون است و غیر از قانون پشتیبانی ندارد، برای اصلاح جامعه و برخورداری مردم از حقوق خود چاره‌ای جز پشتیبانی از استقلال قاضی و وکیل نداریم.

وی با بیان این‌که ما گاهی با مسائلی مواجه می‌شویم که فهم آن برای ما دشوار است، گفت: ما به عنوان وکیل التزام به قانون داریم اما وظیفه هم داریم اگر قانونی را به صلاح جامعه نمی‌دانیم برای اصلاح آن تلاش کنیم.

وی با انتقاد از برخی آئین‌نامه‌ها و تبصره ماده ۴۸، گفت: چرا باید ساختار موازی با کانون وکلا داشته باشیم؟ این به نظام حقوقی لطمه می‌زند.

شهبازی‌نیا تاکید کرد: ما با تبصره ماده ۴۸ مخالفیم چون بار سنگینی بر روی دوش قوه قضائیه بوده و آثار منفی آن زیاد است که یکی از آن‌ها گسست در جامعه است، زمانی که یک مجموعه به عنوان وکلای مورد اعتماد موازی با کانون وکلا شکل بگیرد، این سوال را به وجود می‌آورد که چرا برخی افراد در آن نیستند و چرا برخی در آن هستند؟! و این باید اصلاح شود.

وی در پایان از وکلا خواست با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد، همکاری مناسبی در هزینه‌ها و خدمات با مردم داشته باشند.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.