صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / منافع ملی ایران ایجاب می‌کند سیاست متوازنی را در قبال هند و پاکستان پیش بگیرد

ملازهی:

منافع ملی ایران ایجاب می‌کند سیاست متوازنی را در قبال هند و پاکستان پیش بگیرد

یک کارشناس مسائل شبه قاره با اعتقاد به این که به نظر نمی‌رسد هند و پاکستان بتوانند در مورد مساله کشمیر به یک جمع‌بندی برسند، گفت: منافع ملی ایران ایجاب می‌کند سیاست متوازنی را بین هند و پاکستان در پیش بگیرد و در چنین فضایی نوعی میانجی‌گری داشته باشد.

هند پاکستان

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با ایسنا درباره درگیری‌های اخیر میان هند و پاکستان اظهار کرد:‌ اختلافاتی که بین این دو کشور وجود دارد، اختلافاتی عمیق، تاریخی و سرزمینی بر سر مساله کشمیر است، تاکنون نیز بارها درگیری‌هایی بین هند و پاکستان به وجود آمده که کشمیر به دو بخش نقسیم شده و درواقع دو سوم خاک آن در اختیار هند و یک سوم نیز در اختیار پاکستان است که با عنوان کشمیر آزاد از آن نام برده‌ می‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون واقعیت این است که هندوستان شرایط را به گونه‌ای پیش برده که پاکستان احساس می‌کند امنیت ملی کشورش در خطر است، بنابراین پس از این‌که گروهی به نام جیش محمد عملیاتی انتحاری را در کشمیر هند انجام داد، در همان زمان مودی نخست وزیر هند تهدید کرد که ممکن است پاسخ هند نظامی باشد.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین اظهار کرد: در همان زمان هند به جنگنده‌های خود دستور دارد مکانی که ادعا داشتند متعلق به گروه جیش محمد است، مورد حمله قرار دهد که بر اثر آن نیز تعداد زیادی کشته شدند و بعد از آن هم درگیری نظامی بین دو کشور به وجود آمد،‌ گرچه پاکستانی‌ها هم مدعی هستند دو هواپیمای هندی را سرنگون کرده‌اند.

ملازهی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تا حدی تنش میان هندوستان و پاکستان کاهش پیدا کرده اما واقعیت این است که ریشه این بحران بین دو کشور مساله کشمیر است که هنوز برای آن راه حلی پیدا نکرده‌اند و به نظر نمی‌رسد که بتوانند به یک جمع‌بندی برسند و صلح پایداری در جنوب آسیا برقرار شود.

وی همچنین درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به اتفاقات پیش آمده در دو کشور همسایه خود یعنی هند و پاکستان اظهار کرد: ایران با هر دو کشور مناسبات دوستانه‌ای دارد، با پاکستان مرز مشترک هزار کیلومتری داشته و حتی به لحاظ فرهنگی و تاریخی  با فرهنگ و تمدن ایران اسلامی اشتراکاتی دارد و از این زاویه پاکستان برای ایران مهم است و کشوری دارای سلاح هسته‌ای است. 

این کارشناس مسائل شبه قاره همچنین گفت:‌ از سوی دیگر هندوستان  در چابهار سرمایه‌گذاری‌هایی  انجام داده و  قرار بر این است که دو کشور ایران و هند شرایطی را به وجود آورند که واردات و صادرات آسیای مرکزی به هند و صادرات هند از چابهار به سمت آسیای مرکزی انجام شود.

ملازهی تاکید کرد:  بنابراین در چنین فضایی مصلحت ایران در این است که بتواند یک نوع میانجی‌گری را با توجه به مناسباتی که با دو کشور دارد، پیش ببرد، لذا واقعیت هم  این است که هم پاکستان و هم هند انتظاراتی از ایران دارند، در نتیجه منافع ملی ایران ایجاب می کند سیاست متوازنی را بین هند وپاکستان در پیش بگیرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.