صفحه اصلی / اسلایدر / سونامی گرانی صیفی جات
سونامی گرانی صیفی جات

محصولات گلخانه‌ای با افزایش قیمت بیش از ۵۰ درصدی در بازار روبرو شده است

سونامی گرانی صیفی جات

این روزها اگر به میادین میوه و تره بار و میوه فروشی ها در بازار سر بزنید افزایش بی سابقه قیمت صیفی جات را مشاهده خواهید کرد که موجب شده تا این محصولان نیز رفته رفته از سبد خرید خانواده ها حذف شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، تا چند هفته گذشته تنها قیمت کاهو که به کیلویی ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان رسیده موجب نگرانی شده بود اما امروز سیب زمینی، خیار، گوجه فرنگی، سبزی و … نیز از این گرانی ها مستثنی نشده اند و مصرف کنندگان نیز توان خرید ندارند. متاسفانه این گرانی ها باعث شده تا هر روز قدرت خرید مردم پایین بیاید به طوری که علاوه بر حذف میوه از سبد خانواده، صیفی جاتی مانند کاهو، گوجه فرنگی و سبزی کم کم از سر سفره های مردم برچیده می شود. گزارش ها از بازار و میادین میوه و تره بار حاکی از افزایش ۵۰ درصدی قیمت این محصولات دارد که اگر در همین روزها جلوی این افزایش افسارگسیخته قیمت گرفته نشود در بازار شب عید نابسامانی های بسیاری خواهیم داشت.

در همین رابطه اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران از کاهش ۲۰ درصدی قیمت صیفی در بازار خبر داد و گفت: در هفته‌های اخیر، قیمت محصولات سبزی و صیفی بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد در بازار افزایش یافت که در هفته‌های آتی با فراگیر شدن فصل برداشت، شاهد بازگشت قیمت محصولات سبزی و صیفی به نرخ قبلی خواهیم بود. وی افزود: هم اکنون سبزی و صیفی مورد نیاز کشور تنها از جنوب کشور تامین می‌شود اما وقوع سیل اخیر و از بین رفتن بخشی از تولید و همچنین قاچاق محصول به آن سوی مرزها بر افزایش قیمت در بازار دامن زد، در فصل بهار با بدست آمدن محصول از اطراف شهر تهران پیش بینی می‌شود که بازار به آرامش برسد.

کارگر ادامه داد: اگرچه خرده فروشان طبق فاکتور حداکثر باید ۳۵ درصد سود در اقلام خود لحاظ کنند، اما در هفته‌های اخیر به سبب رشد چشمگیر قیمت محصولات سبزی و صیفی و شرایط فعلی اقتصاد، اقلام سبزی و صیفی را با سود‌های کمتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد در بازار عرضه می‌کنند تا خانوار‌ها برای تامین مایحتاج خود دچار مشکل نشوند. رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در پایان با اشاره به اینکه جای هیچگونه نگرانی مبنی بر کمبود و افزایش قیمت محصولات صیفی در بازار شب عید نیست، تصریح کرد: با توجه به آنکه در هفته‌های آتی محصولات صیفی نظیر کاهو، سبزی و خیار از شهرستان‌های اطراف تهران بدست می‌آید، از این رو با اشباع شدن بازار روند نزولی قیمت در بازار ادامه خواهد یافت.

صادرات صیفی جات توسط دلالان

مهدی اسکندری، کارشناس بازار

دلالان صیفی جات این محصولات را سر زمین از کشاورزان خریداری و صادر می‌کنند که باعث نوسان قیمت در داخل می شوند. به عبارت کامل تر دلیل افزایش نرخ محصولاتی مانند گوجه فرنگی، پیاز، کاهو و خیار این است که دلالان و واسطه ها این محصولات را سر زمین از کشاورزان خریداری و صادر می کنند. همین مساله باعث کاهش عرضه محصولات به بازار و افزایش قیمت آنها شده است. همچنین در این فصل معمولا تنها منطقه تامین کننده محصولاتی مانند کاهو، سبزی و صیفی جات، جنوب کشور است که جوابگوی همه نیاز کشور نیست ضمن اینکه بارندگی های اخیر نیز در کاهش عرضه تاثیرگذار بوده است.

صادرات وقتی باعث نوسان قیمت در داخل شود، باید کنترل شود و امروز شاهد هستیم این بخش به طور کلی به حال خود رها شده و نظارتی بر تحولات آن وجود ندارد. دلالان از هر فرصتی در بازارها استفاده می کنند و با شگردهای خاص خودشان موجب افزایش قیمت ها می شوند. صادرات صیفی جات توسط دلالان یکی از این روشهاست که هفته هاست بازار را متشنج کرده است.

در بحث سایر میوه ها هم مشکلاتی وجود دارد اما موضوع صیفی جات بسیار نگران کننده است. ضمن اینکه هم در صورتی که مازاد داشته باشیم صادرات مشکلی ندارد اما وقتی صادرات باعث ایجاد نوسانات قیمتی شدید در بازار داخل می شود باید تحت کنترل باشد. در حال حاضر صیفی‌جاتی مانند فلفل دلمه‌ای و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای به کشورهای روسیه، حاشیه خلیج فارس و عراق صادر می‌شوند. افزایش صادرات اگرچه رونق صنایع تولیدی و افزایش درآمد را در کشور به دنبال دارد اما با مدیریت مناسب باید از افزایش قیمت داخلی و فشار گرانی بر اقشار کم درآمد جلوگیری کرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش قیمت مرغ به ۸۰ هزار تومان/ مازاد عرضه داریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.