صفحه اصلی / استان ها / قم / بیانیه گام دوم، یعنی تبدیل ایران به یک کارگاه تولیدی بزرگ

یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد:

بیانیه گام دوم، یعنی تبدیل ایران به یک کارگاه تولیدی بزرگ

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر اقتصاد ما به گونه ای باشد که با یک اخم ترامپ به هم بریزد، در تمدن سازی اسلامی موفق نخواهیم شد.

صنعت

اکبر ابدالی محمدی پیرامون بندهای اقتصادی بیانیه گام دوم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: این بیانیه یک زنجیره بهم پیوسته و یک طرح کلان است، مانند پازلی است که اقتصاد یکی از خانه‌های آن است. مولفه‌های بخش اقتصاد این بیانیه از طرفی کاملا هماهنگ با هم هستند و از طرف دیگر هم با کل بیانیه هماهنگ است و این نشان می‌دهد که ذهنی متفکر و منظم این موارد را کنار هم قرارداده است.

این کارشناس اقتصادی در ترسیم فضای کلی این بیانیه گفت: ویژگی این بیانیه این است ابتدا نگاه به گذشته دارد و ضمن بیان دستاوردهای انقلاب، آسیب‌های گذشته را نیز مطرح می‌کند، سپس درنگاه به آینده، ظرفیت‌ها و راه حل‌های پیشرفت را ارائه می‌کند. این نشان می‌دهد که بیانیه گام دوم یک بیانیه صرفا ارشادی و معمولی نیست، بلکه آسیب شناسی و ارائه راه حل های کاربردی از سوی رهبر یک جامعه است. آسیب شناسی رهبر انقلاب در این بیانیه نشان دهنده نگاه واقع بینانه‌ ایشان به اوضاع اقتصادی کشور است.

این مدرس اقتصاد مقاومتی در خصوص روح کلی بیانیه عنوان کرد: نکته ‌مهم دیگر این است که دشمن به دلیل ناامیدی از شکست انقلاب اسلامی، که نشان از ضعف او و قدرت انقلاب دارد، به دنبال ناامیدی مردم و مسئولین است تا برای القای به بن بست رسیدن کشور تلاش می‌کند. در حالی که رهبر انقلاب متناسب با واقعیات و ظرفیت‌های فراوان کشور، صادقانه  امیدها را در این بیانیه متذکر می‌شود. امید موتور محرک اقتصاد یک کشور است که باید با مطالعه ‌ظرفیت‌های اقتصادی کشور به تقویت آن در بین مردم و فعالین اقتصادی پرداخت، همان طور که در این بیانیه نیز با اشاره به وجود ۷ درصد ذخایر معدنی دنیا در ایران، بازار بزرگ ایران و کشورهای همسایه و جمعیت جوان در سن کار کشور، اشاره مختصری به ظرفیت‌ها شده است.

وی پیرامون چرایی نقش پررنگ اقتصاد در بیانیه گام دوم، بیان کرد: دلیل پررنگی اقتصاد در این بیانیه و تاکید بر تشکیل اقتصاد قوی مستقل، از طرفی ایجاد رفاه برای مردم است و از طرف دیگر ایجاد زمینه برای تمدن سازی اسلامی است. اگر اقتصاد ما به گونه‌ای باشد که با یک اخم دشمن به هم بریزد، در تمدن سازی اسلامی موفق نخواهیم شد، هم چنین اقتصاد ضعیف موجب نفوذ و در مرحله بعدی دخالت  و در نهایت سلطه دشمنان خواهد شد، مانند بیانیه زورگویانه و زیاده خواهانه اخیر اتحادیه اروپا که ایران را ملزم به صرف نظرکردن از فناوری موشکی، عدم دخالت در سوریه و یمن و… می‌کند.

ابدالی افزود: نظام سلطه با ابزار ثروت و علم و از طریق سیطره ی خود برجهان، کشورها را به دو بخش سلطه‌گر و سلطه‌ پذیر تقسیم کرده است. ما با تشکیل یک اقتصاد قوی می‌خواهیم این نظم زورگویانه را به هم بزنیم و فارغ از سلطه گری وسلطه پذیری به خودمان تکیه کنیم.

وی با اشاره  به وجود جنگ تبلیغاتی شدید دشمن علیه کشور گفت: اولین وظیفه مردم و اولین مرحله جهاد در راه پیشرفت این کشور، مبارزه با جنگ تبلیغاتی دشمن است، بدین معنا که ظرفیت‌های کشور که بخش کوچکی از آن در این بیانیه آمده است به مردم و مسئولین گفته و تببین شود که می‌شود کار کرد و به اهداف‌مان برسیم. اگر مردم و مسئولین در سال‌های اخیر که تاکید رهبر بر مسئله‌ اقتصاد مقاومتی بوده، به سمت حمایت از تولید داخلی حرکت کرده بودند و وابستگی خود را به دلار کاهش می‌دادند، اکنون دچار این مشکلات اقتصادی نبودیم.

مصرف کالای خارجی مصداق بارز اسراف کارگر، مهندس و کالای ایرانی است

ابدالی در خصوص ویژگی‌های اقتصاد قوی و مستقل افزود: اولین مولفه اقتصاد قوی و مستقل، تولید انبوه و باکیفیت است و این بدین معناست که در راستای بیانیه گام دوم، جمهوری اسلامی باید تبدیل به یک کارگاه بزرگ تولیدی شود که این حرکت، اهرم تحریم را بی‌اثر می‌کند، موضوع دیگر بحث توزیع عدالت محور با نقش کلیدی مردم و اصناف است یعنی کالای تولید شده داخلی باید با قیمت مناسب به مردم همه مناطق رسانده شود. از دیگر مولفه‌های اقتصاد قوی جلوگیری از اسراف است و مصرف کالای خارجی مصداق بارز اسراف کارگر، مهندس و کالای ایرانی است.

این پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: مولفه‌ی دیگر اقتصاد قوی مدیریت جهادی است که متاسفانه وجود حجم بالای واردات در سال‌های گذشته نشان دهنده ضعیف جدی مسئولین در این زمینه است. متاسفانه هر مشکلی هم که در تامین نیازهای داخلی پیش می‌آید، مسئولین نسخه واردات می‌پیچند، مثل مسئله کمبود گوشت در روزهای اخیر که رویکرد مدیر انقلابی در این زمینه ایجاد زمینه‌های تولید دام بیشتر و رویکرد مدیر غیرانقلابی افزایش واردات گوشت از خارج است.

وی ادامه داد: اگر همین ما به التفاوت دلار ۴۲۰۰ تومانی که صرف واردات گوشت از خارج به کشور می‌شود، به عشایر و تولیدکننده‌ داخلی داده شود، موجب افزایش میزان تولید و رفع مشکلات کمبود گوشت در کشور می‌شود که نتیجه آن ایجاد اشتغال نیز خواهد بود و عملا تحریم تبدیل به فرصت می‌شود.

ابدالی ادامه داد: اقتصاد یکی از مهم‌ترین ابزارهای برپایی تمدن نوین اسلامی است و اولین راه حل مطرح شده در این بیانیه شعار چند ساله ‌رهبر انقلاب یعنی همان بحث اقتصاد مقاومتی است و ایشان تاکید کرده‌اند که برنامه‌های عملی در زمینه اقتصاد مقاومتی متناسب با هر بخش باید تهیه و اجرا شود.

وی تصریح کرد: یکی از آسیب‌های ما در این زمینه این است که بسیاری از موسسات ما برچسب اقتصاد مقاومتی روی کارهای جاری خود می‌زنند، در صورتی که باید متناسب با حوزه ‌عملکرد خود، وظیفه خود را نسبت به اقتصاد مقاومتی انجام دهند و دولت نیز باید با برنامه‌های جامع و با هماهنگ کردن بخش‌های مختلف، شرایط تولید را برای مردم تسهیل کند، اما متاسفانه برخی بخش‌های دولتی برای تولید کنندگان موانع زیادی بوجود می‌آورند.

وی عنوان کرد: راه حل دیگری که در این بیانیه ارائه شده بحث درون‌زایی اقتصاد کشور است. متاسفانه از مشکلات بزرگ ما وجود نگاهی خودباخته است که راه حل مشکلات اقتصادی را عضویت در نهادهای بین‌المللی  و قبول شرایط آن ها می‌داند. در صورتی که راه حل اصلی استفاده از نیروی جوان و انقلابی کشور است که در زمینه‌هایی مانند انرژی هسته‌ای، نانو فناوری، موشکی و…توانمندی خود را ثابت کرده‌اند.

تکیه بر سرمایه‌گذاری خارجی، پاشنه آشیل اقتصاد کشور است

نویسنده کتاب “اقتصاد مقاومتی، تفسیر جهاد کبیر”افزود: تکیه بر سرمایه‌گذاری خارجی مصداق نگاه به بیرون برای حل مشکلات است. از علل تاکید بر عدم تکیه بر سرمایه‌گذاری خارجی می‌توا ن تجربه ‌کشورهای جنوب شرق آسیا را مثال زد که با خروج ناگهانی این سرمایه‌های خارجی، کل اقتصاد این کشور ها با مشکل جدی روبرو شد. در واقع تکیه بر سرمایه‌گذاری خارجی، پاشنه آشیل اقتصاد کشور بوده و می‌تواند زمینه تحریم های بعدی باشد.

ابدالی با اشاره به این‌که یکی دیگر از راهکارهای اقتصادی بیانیه گام دوم بحث مولد بودن اقتصاد یعنی محور قرار گرفتن تولید در اقتصاد است، ادامه داد: مردمی کردن اقتصاد یکی دیگر از راهکارهای برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور است. متاسفانه بسیاری از پروژه‌های عمرانی کشور معطل نقدینگی و بودجه است در حالی که وجود نقدینگی زیاد در جامعه از چالش‌های مهم امروز ماست. طبق بند اول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید شرایط حضور همه مردم در  فعالیت‌های اقتصادی فراهم باشد، به همین خاطر برنامه‌های دولت باید بگونه‌ای باشد که نقدینگی کشور و مردم به جای حرکت به سمت بخش‌های آسیب‌زا مانند دلار و زمین و مسکن، به سمت سرمایه‌گذاری‌های تولیدی سوق پیدا کند و این یکی از راههای مردمی کردن اقتصاد است.

وی ضمن اشاره به این‌که یکی از اتهاماتی که برخی علیه اقتصاد مقاومتی و جریان انقلابی کشور مطرح می‌کنند دیوار کشیدن دور کشور است، تصریح کرد: یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی، برون گرایی به معنای تعامل سازنده با کشورهای دوست بخصوص همسایگان یعنی نگاه کار با کشورهای مختلف است، اما نگاه هوشمندانه.

وی افزود: لازمه موفقیت اقتصاد تولید محور، استفاده هوشمندانه از بازار های مصرف جهان و صادرات است، در حال حاضر حدود ۹۷ درصد صادرات ما به کشور های غیراروپایی  است؛ کشورهای منطقه که عموما از نظر صنعتی نیز پیشرفته نیستند و روابط نسبتا خوبی با ما دارند؛ بازار های مصرف با ظرفیت‌های قابل توسعه‌ای برای کشور هستند اما متاسفانه بیشتر انرژی و دیپلماسی ما صرف آمریکا و چند کشور اروپایی شده در حالی که فقط ۳ درصد صادرات ما به مقصد اروپاست. بنابراین برای رشد اقتصادی کشور و تقویت برونگرایی اقتصاد، دیپلماسی ما باید به سمت کشورهای دوست بخصوص همسایگان متمایل شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی در قم منتظر وام ۲ میلیون تومانی هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,اکبر شوکت با اشاره به بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.