به گزارش کسب و کار نیوز، در این جلسه که به ادامه بررسی موضوع اشتغال دانشآموختگان اختصاص داشت، گزارش تدوین شده در کمیسیون نخبگان با عنوان “طبقه بندی و استانداردهای شغلی با تأکید بر مدل ایالات متحده” ارائه شد.
در ابتدای این گزارش با تقسیمبندی زمانی اشتغال به دو بخش پایان دوره متوسطه و پایان دورههای مختلف آموزش عالی، پایان دوره آموزش عالی به سه محور کاردانی مهارتی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تقسیمبندی شد و مورد بررسی قرار گرفت.
در ادامه این گزارش با بررسی طبقهبندی شغلی در آمریکا عنوان شد: ۸۶۷ شغل منحصر به فرد در آمریکا وجود دارد که تمام آنها در ۴۵۹ گروه و سپس در ۹۸ گروه کلانتر و در نهایت به ۲۳ گروه اصلی تقسیم شدهاند.
همچنین این موضوع نیز عنوان شد که سالانه میزان نیاز شغلی و میانگین درآمد در هر گروه شغلی با کدگذاری و به صورت دقیق گزارش میشود و به عنوان نمونه، گزارش دیگری از اشتغال در دو دانشکده علوم و هنر و نیز دانشکده مهندسی دانشگاه کلمبیا در سال ۲۰۱۷ میلادی ارائه شد.
در همین رابطه به این نکته نیز اشاره شد که در دانشکده علوم و هنر دانشگاه کلمبیا ۶ ماه پس از فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی ۶/۸۲ درصد از دانشجویان این دانشکده وارد بازار کار شدهاند و ۵/۷ درصد از آنها ادامه تحصیل دادهاند.
در ادامه این گزارش این موضوع هم عنوان شد که در دانشکده مهندسی دانشگاه کلمبیا ۶ ماه پس از فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی ۵/۸۶ درصد از دانشجویان این دانشکده وارد بازار کار شدهاند و ۱/۷ درصد از آنها هم ادامه تحصیل دادهاند.
پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن شامل “تدوین الزامات شرایط احراز شغلی مبتنی بر تخصص علمی “، “توجه به ظرفیتهای بخش خصوصی”، “تحول در شیوه جذب اساتید و اشتغال دانشگاهیان بر اساس کارآمدی ” و “تدوین نظام جامع آمار و اطلاعات اشتغال دانشگاهیان” است.
انتهای پیام