صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / نیویورک تایمز: اشرف غنی به ترامپ پیشنهادهای تازه‌ای داده است
نیویورک تایمز: اشرف غنی به ترامپ پیشنهادهای تازه‌ای داده است

نیویورک تایمز: اشرف غنی به ترامپ پیشنهادهای تازه‌ای داده است

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز خبر داده که محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، در نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد کند کردن روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و کاهش هزینه‌های این نیروها را داده است.

اشرف غنی و خلیل‌زاد

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس اطلاعات این روزنامه، کاهش شمار نیروهای آمریکایی از ۱۴ هزار نفر به سه هزار نفر و کاهش دو میلیارد دلاری در مصارف سالانه نیروهای آمریکایی از مهمترین پیشنهادات اشرف غنی به ترامپ در این نامه است.

افرادی که از محتوای این نامه اطلاع دارند به نیویورک تایمز گفته‌اند که اشرف غنی از رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته که گروه‌هایی از دو کشور تشکیل شود تا درباره جزئیات کاهش مصارف و چگونگی کاهش نیروها به “سطحی کارآمدتر” بحث کنند.

گفته شده که این نامه روز سه‌شنبه گذشته، درست پس از پایان دیدار شش روزه نمایندگان طالبان و نمایندگان آمریکا، از سوی اشرف غنی فرستاده شده است. این نامه توسط آلیس ویلز، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی که با اشرف غنی در کابل دیداری داشت، فرستاده شده است.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به بی‌بی‌سی گفت ارگ در این مورد اظهار نظر نمی‌کند.

هفته گذشته چهارمین دور گفت‌وگوهای رودرروی طالبان و نمایندگان آمریکا انجام شد. زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، گفت در این دیدارها نمایندگان آمریکا و طالبان درباره چارچوب کلی صلح به توافق رسیده‌اند.

خلیلزاد گفته پیش‌نویس این توافق شامل “برنامه‌ای برای خروج نیروهای آمریکا، برقراری آتش‌بس و طرد گروه‌های بین‌المللی تروریستی در خاک افغانستان است.”

با وجود درخواست‌های مکرر دولت افغانستان، گروه طالبان تاکنون حاضر به گفت‌وگو رو در رو با حکومت نشده است.

اگرچه خلیلزاد تاکید کرده که توافق با طالبان مشروط به آتش بس همه‌جانبه و مذاکره بین‌الافغانی است اما اظهارات تازه مقام‌های دولتی افغانستان ظاهراً نشان می‌دهد که آنها از توافقات صورت‌گرفته چندان راضی نیستند.

اشرف غنی به تازگی از حامیان بین‌المللی حکومتش خواسته تا در مساله صلح افغانستان عجله نکنند و بگذارند در این زمینه خواست افغان‌ها در نظر گرفته شود.

خبر نشر نامه تازه اشرف غنی به ترامپ در حالی منتشر می‌شود که حدود دو ماه پیش، زمانی که مسئله گفت‌وگوهای طالبان و آمریکایی‌ها داغ شد، پس از منتشر شدن خبرهایی مبنی بر تصمیم ترامپ برای خروج نیمی از نیروهایش از افغانستان، دولت افغانستان اعلام کرده بود که این خروج بر وضعیت امنیتی افغانستان تأثیری نخواهد گذاشت.

در آن زمان دولت افغانستان گفته بود که این نگرانی در سال ۲۰۱۴ “به شدت بیشتری” مطرح بود و در آن زمان برداشت این بود که با خروج بیش از صد هزار نیروی خارجی “افغانستان به دست شورشیان خواهد افتاد” اما نیروهای امنیتی افغانستان خلاف آن را ثابت کردند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.