چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / شورای امنیت از هر دو قبرس خواست مذاکرات صلح و اتحاد را آغاز کنند
شورای امنیت از هر دو قبرس خواست مذاکرات صلح و اتحاد را آغاز کنند

شورای امنیت از هر دو قبرس خواست مذاکرات صلح و اتحاد را آغاز کنند

شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق قطعنامه‌ای را تصویب کرده و در آن از رهبران قبرس ترک‌نشین و یونانی‌نشین خواست تا با شروط لازم برای آغاز مذاکرات با هدف اتحاد مجدد این جزیره مدیترانه‌ای در یک افق قابل پیش‌بینی موافقت کنند.

قبرس

به گزارش کسب و کار نیوز، این قطعنامه که توسط قدرتمندترین نهاد سازمان ملل تصویب شده، ضمن ابراز تأسف نسبت به عدم پیشرفت در خصوص سازش قبرس از زمان توقف مذاکرات در ژوئیه ۲۰۱۷ میلادی، از هر دو طرف خواست تا از این فرصت بسیار مهم برای رایزنی با جین هول لوت، مقام ارشد سازمان ملل به منظور دستیابی به پیشرفتی در سازش قبرس استفاده کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در سال ۱۹۷۴ میلادی هنگامی که به دنبال کودتای شهروندان قبرسی حامی اتحاد این جزیره با یونان، ترکیه به این کشور حمله کرد، قبرس به دو بخش ترک نشین در شمال و یونانی نشین در جنوب تقسیم شد. قبرس ترک نشین در سال ۱۹۸۳ میلادی اعلام استقلال کرد اما تنها ترکیه آن را به رسمیت شناخت و همچنان ۳۵ هزار نیروی خود را در آنجا مستقر دارد.

چندین دور مذاکره به مدت بیش از چهار دهه با هدف اتحاد مجدد این جزیره ناکام بوده‌اند.

اما آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود به شورای امنیت در ماه جاری میلادی بار دیگر تاکید کرد: من باور دارم که دورنمای دستیابی به یک سازش جامع در یک افق قابل پیش بینی همچنان زنده و پابرجاست.

قطعنامه روز چهارشنبه که پیش‌نویس آن توسط انگلیس تهیه شده بود از نیکوس آناستازیادس، رئیس جمهور قبرس یونانی نشین و مصطفی آکینجی، رهبر قبرس ترک نشین خواست تا به صورت فعالانه و مثمر ثمر و با صراحت و خلاقیت وارد مذاکره شوند، به روند سازش تحت حمایت سازمان ملل کاملاً متعهد باشند، از رایزنی‌های سازمان ملل برای از سرگیری مذاکرات استفاده کنند و از هر گونه اقدامی که به شانس موفقیت لطمه خواهد زد، اجتناب کنند.

شورای امنیت همچنین خواستار اجرا و توسعه اقدامات مربوط به اعتمادسازی شد از جمله آنهایی که هدفشان بهبود اتصالات برقی و تلفن همراه در این جزیره است.

جاناتان آلن، معاون سفیر انگلیس در سازمان ملل ضمن تأیید دیدگاه گوترش درخصوص اینکه دورنمای دستیابی به یک سازش همچنان پابرجا و زنده است، گفت: این قطعنامه پیام شفافی را برای تمامی طرفین به همراه داشت؛ پیامی دال بر اینکه در راستای از سرگیری مذاکرات قدم بردارند.

این قطعنامه همچنین حکم حضور نیروهای حافظ صلح در قبرس را تا ۳۱ ژوئیه تمدید کرد؛ نیرویی که در سال ۱۹۶۴ میلادی با هدف جلوگیری از درگیری‌ها میان شهروندان قبرس ترک نشین و یونانی نشین تشکیل شد.

راجر کوهن، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز تاکید کرد: جامعه بین‌الملل معتقد است که عملیات حفاظت از صلح باید از راه‌حل‌های سیاسی حمایت کند و اولویت و تاکید آمریکا این است که شاهد باشد رهبران قبرس گردهم می‌آیند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.