صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / سامانه اعتبارسنجی سنجینه بصورت رسمی رونمایی شد
سامانه اعتبارسنجی سنجینه بصورت رسمی رونمایی شد

با حضور مدیران ارشد نظام بانکی، وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه کشور

سامانه اعتبارسنجی سنجینه بصورت رسمی رونمایی شد

سامانه سنجینه در یک مراسم رسمی با حضور مدیران ارشد بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهای تلفن همراه کشور در جمع خبرنگاران و نمایندگان رسانه، معرفی و از آن رونمایی شد.

مهندس رضا باقری اصل، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در این مراسم با اشاره به اهمیت موضوع اعتبارسنجی مالی در حوزه اعتمادسازی و رونق فضای کسب‎وکار کشور، اعلام کرد در این حوزه و با حمایت سازمان فناوری اطلاعات، امکان احراز هویت دیجیتال و ارایه خدمات دولت الکترونیک برای بخش خصوصی فراهم خواهد شد. به گفته او این افزایش دقت در هویت سنجی زمینه ساز آسایش خاطر جامعه در پذیرش خدمات و موجب فراگیر شدن آن خواهد شد.

باقری اصل ادامه داد: «سنجینه گام اول برای رسیدن به حالت ایده آل اعتبارسنجی است که با افزودن موارد دیگری معتددی مانند جرایم رانندگی و پرداخت و قبوض و غیره محقق خواهد شد. سنجینه میتواند فضا اعتبارسنجی کشور را متحول کرده و ما را به بلوغ خدمات الکترونیک برساند»مهندس احسان مظفری پور موسس و عضو هیات مدیره شرکت آیکان نیز درباره محصول جدید این شرکت گفت «سنجینه یک سرویس بین رشته ای است که در حوزه تلفن همراه راه اندازی شده و در واقع پاسخی بود به یک نیاز صنعتی که پیش از این ایجاد شده بود.»

سنجینه پاسخ به نیازی حیاتی

در ابتدای این مراسم شیوا کریمی راد، مدیرمحصول سنجینه خدمات این سامانه را معرفی کرده و گفت «سنجینه در واقع تصویر اعتباری شما نزد نظام مالی کشور را در اختیار خودتان قرار می دهد تا امکان بهبود آن را داشته باشید.»سامانه سنجینه با استفاده از اطلاعات موجود در «سامانه ملی اعتبارسنجی» سابقه اعتباری و مالی افراد را سنجش کرده و در قالب یک نمره و یک رتبه در اختیار کاربران قرار می‏دهد. سامانه ملی اعتبارسنجی در سال ۱۳۸۹ با مجوز و نظارت بانک مرکزی تاسیس شد و کلیه بانک‎ها و مؤسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی و کلیه تامین‏کنندگان موظف به تامین اطلاعات موردنیاز این سامانه شدند.

به این ترتیب با استفاده از کارنامه اعتباری سنجینه، بانک‏ها، موسسات مالی، شرکت‏های داری فروش اقساطی یا لیزینگی و حتی افراد حقیقی می‏توانند پیش از نهایی شدن یک قرارداد یا معامله، از اعتبار مالی طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنند. به گفته کریمی‏راد، سامانه سنجینه علاوه بر نمره و رتبه اعتباری، یک کارنامه اعتباری هم به کاربران خود ارائه می‏کند که حاوی گزارشی مفصل از سابقه مالی و اعتباری فرد است. اطلاعات موجود در این کارنامه در حال حاضر یکی از استعلام‎های الزامی برای کلیه متقاضیان دریافت تسهیلات و مبنای تصمیم‎گیری برای اعطای تسهیلات در نظام بانکی و موسسات مالی مربوطه است.

اتصال و یکپارچگی تمامی سوابق در سنجینه

در ادامه این مراسم دکتر ابوذر مهرمنش، مدیرکل بخش خدمات ارزش افزوده همراه اول در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره نقش همراه اول در خدمات سنجینه و اهمیت آن گفت:«اصل سازکار خدمات سنجینه مستقل از همراه اول است. اما در این خدمات توانستیم امکان پرداخت اپراتوری را برای کاربران فراهم کنیم که همین مسئله موجب راحتی و توسعه سرویس های مهمی مانند این خوااهد شد.» دکتر جلیلی، مدیرعامل سازمان اعتبارسنجی کشور نیز در جواب سوال یکی از خبرنگاران درباره همکاری این سازمان با سامانه سنجینه و چشم‏انداز آن گفت «اعتبارسنجی خدماتی است که قدمتی ۱۲ ساله در کشور دارد و ما برای تمامی افرادی که در نظام مالی و بانکی تعامل داشته اند، این سابقه و پرونده را ایجاد کردیم». او افزود «سنجینه در واقع ابزاری است که امکان دسترسی عمومی به خدماتی را فراهم کرده است که سالهاست بانکها و موسسات مالی ما از آن استفاده می کردند و اکنون و با فراهم شدن زیرساختهای لازم و البته با تایید بانک مرکزی، همکاری با سنجینه برای عمومی کردن این خدمات فراهم شد».

 تنوع در خدمات، دقت در سنجش

در بخشی از مراسم سامانه سنجینه بصورت رسمی با حضور مهمانان و توسط مهندس باقری اصل و دکتر مهرمنش در کنار مهندس سراج رونمایی شد و مهمانان حاضر در مراسم امکان پیدا کردند از این سامانه روی گوشی‏های همراه خودشان استفاده کنند و از نمره اعتباری خود در سامانه سنجینه آگاه شوند. نمره اعتباری اعلامی توسط سامانه سنجینه مبتنی بر اطلاعات بیش از ۹۰ میلیون تسهیلات اعطایی سیستم بانکی است که بیشتر از ۳۲ میلیون فرد حقیقی و حقوقی را دربر می‏گیرد. به این ترتیب استفاده از این کارنامه به عنوان معیاری برای سنجش اعتبار طرف مقابل صرفا به بانک‏ها و شرکت‏های بزرگ محدود نشده و تمامی کسب‎وکارها و افراد حقیقی نیز در مواردی مانند استخدام، تعاملات استقراضی مانند قرض الحسنه‏های شخصی، انتخاب موجر و مستاجر، فروش ملک و خودرو و … می‏توانند از این کارنامه برای سنجش اعتبار طرف مقابل خود استفاده کنند.

کارنامه اعتباری فرد در سامانه سنجینه دارای سه سطح نمره و رتبه اعتباری، خلاصه کارنامه اعتباری و کارنامه اعتباری تفصیلی است. فرد متفاضی می‏تواند هرکدام از این اطلاعات را در تمامی بسترها شامل اپلیکیشن، پیام کوتاه و یا ارسال کد دستوری دریافت کند. دسترسی به هر سطحی از این اطلاعات بصورت کاملا امن و با تایید هویت دیجیتالی مالک خط تلفن امکان‏پذیر خواهد بود. به همین دلیل دسترسی به کارنامه اعتباری طرف مقابل در هر معامله یا تراکنش مالی نیز در هر سطحی تنها با تایید وی انجام خواهد شد.

برای استفاده از خدمات سنجینه می‏توانید اپلیکیشن مربوطه را از آدرس www.sanjineh.ir/download دانلود و نصب کنید. البته در این مراسم اعلام شد که نسخه قابل نصب این سامانه به زودی در فروشگاه‎های معتبر اپلیکیشن مانند گوگل پلی، اپ استور و کافه بازار عرضه خواهد شد. کاربران همچنین می‏توانند با ارسال عدد ۳ به ۲۰۸۹۸ لینک دانلود اپلیکیشن سنجینه را دریافت کنند. علامه بر این و پیش از نصب اپلیکیشن سنجینه نیز، می‏توانید با ارسال کد ملی خود یا دیگران به شماره ۲۰۸۹۸، نمره اعتباری خود یا دیگری را، درصورت تایید وی، دریافت کنید.

در حال حاضر هزینه اشتراک این خدمات بصورت روزانه ۴۰۰ تومان است که بعد از گذشت یک ماه امکان یکبار درخواست کارنامه برای شما فراهم می‎شود. در صورت نیاز به دریافت موردی کارنامه نیز، هزینه هربار استعلام ۱۲ هزار تومان تعیین شده است. سامانه سنجینه با هدف تسهیل استفاده از خدمات و تنوع روش‏های پرداخت، امکان پرداخت بر بستر اپراتور را هم فراهم کرده است تا دسترسی به کارنامه اعتباری شما در هر زمان و مکانی راحت‏تر شود.خدمات سامانه سنجینه به ارائه کارنامه اعتباری محدود نشده و ارائه راهکارهایی برای بهبود نمره اعتباری به کاربران را نیز شامل می‏شود. این سامانه با توجه به سابقه و کارنامه اعتباری شما، راهکارهایی عملی را در اختیارتان می‏گذارد تا به تدریج بتوانید نمره اعتباری بهتری کسب کرده و یا به یک نمره اعتباری موردنظر برسید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.