صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / دادستانی هلند: شاهدی برای ارتباط ایران با قتل علی معتمد وجود ندارد
دادستانی هلند: شاهدی برای ارتباط ایران با قتل علی معتمد وجود ندارد

دادستانی هلند: شاهدی برای ارتباط ایران با قتل علی معتمد وجود ندارد

دادستانی هلند اعلام کرد که تاکنون شواهدی دال بر دست داشتن ایران در ماجرای ترور علی معتمد با نام اصلی محمدرضا کلاهی صمدی، مظنون بمب‌گذاری هفت تیر در ایران پیدا نشده است.

محمدرضا کلاهی صمدی

به گزارش کسب و کار نیوز، دادستان عمومی هلند اعلام کرد که در جریان دادگاه متهمان درجه اول قتل علی معتمد که گفته می‌شود نام اصلی او محمدرضا کلاهی صمدی، مظنون بمب‌گذاری هفت تیر در ایران است، هنوز شواهدی مبنی بر دست داشتن ایران در این جریان پیدا نشده است.

به نوشته روزنامه ان‌ال تایمز چاپ هلند، تحقیقات درباره پرونده نا اوفال اف. متهم ردیف اول قتل علی متعمد در سال ۲۰۱۵ هنوز به شواهدی که به دست داشتن ایران در این قتل مرتبط باشدف دست نیافته است.

این در حالی است که سازمان اطلاعات و امنیت هلند چند روز پیش اعلام کرده بود که تقریباً یقین دارد ایران در ترور علی معتمد در سال ۲۰۱۵ و همچنین احمد نیسی در سال ۲۰۱۷ در شهر لاهه نقش داشته است.

استف بلوک، وزیر امورخارجه هلند در واکنش به موضع جدید دادستانی کشورش گفت که عجیب نیست که نقش داشتن ایران در این دو ترور از سوی تحقیقات جنایی تائید نشده باشد. وی افزود: روش ارزیابی اطلاعات در سیستم حقوق جنایی با ارزیابی اطلاعاتی که سرویس‌های اطلاعاتی به ان دست می‌یابند، کاملاً متفاوت است.

دادستان عمومی هلند همچنین اعلام کرد: علی معتمد که گفته شده نام اصلی او محمدرضا کلاهی صمدی است در هلند هیچ سابقه قضائی نداشته و انگیزه اصلی پشت قتل او همچنان نامعلوم است.

علی معتمد در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۵ و هنگامی که خانه‌اش در شهر آلمیره هلند را به عنوان یک مهندس برق در شرکت مهندسی اینکو ترک کرد، به ضرب گلوله از سوی دو مرد ناشناس کشته شد. مدت کمی پس از قتل او، مشخص شد نام اصلی وی چیز دیگری بوده و او با هویت جعلی علی معتمد سال‌ها در این شهر زندگی کرده است.

در ایران گفته شده که محمدرضا کلاهی صمدی عامل بمبگذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ بوده است که به شهید شدن بیش از ۷۰ تن از جمله آیت‌الله محمد بهشتی، رئیس دیوان عالی ایران منجر شد.

پلیس هلند دو نفر را به اتهام قتل وی بازداشت کرده که به اتهام ارتباط با گروه‌های تبهکار در آمستردام سابقه قضائی دارند. انور آ ۲۸ ساله و موروا م. ۳۵ ساله به اتهام قتل محمدرضا کلاهی بازداشت شده‌اند اما دادستان عمومی هلند می‌گوید که این دو از شخصی به نام نا اوفال اف. که یک جانی حرفه‌ای است و آن زمان در زندان بوده دستور قتل را دریافت کرده‌اند و حتی از علت اصلی قربانی هم اطلاعی نداشته‌اند.

نا اوفال اف. هم اکنون برای سپری کردن مجازات ۱۸ اله خود در زندان به سر می‌برد.

در جریان تحقیقات قضائی بعد از قتل محمدرضا کلاهی سوال‌هایی از دولت و مراکز اطلاعاتی امنیتی هلند مطرح شد، مبنی بر این‌که آیا آن‌ها از هویت واقعی او خبر داشته‌اند، یا نه.

به گفته منابع هلندی و یک خبرنگار ایرانی – هلندی که درباره موضوع تحقیق کرده است، محمدرضا کلاهی صمدی اوایل دهه هشتاد میلادی از دولت هلند درخواست پناهندگی کرده و سی سال با نام مستعار علی معتمد در این کشور زندگی کرده است.

به گفته خبرنگاری که درباره این قتل تحقیق کرده است، حتی همسر کلاهی که افغان است سال‌ها از این موضوع بی‌خبر بوده اما در سال ۲۰۰۰ میلادی بعد از انتشار عکس‌های آقای کلاهی در نشریات ایران در جریان موضوع قرار می‌گیرد.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.