صفحه اصلی / استان ها / سمنان / ثبت ۲۵ اثر منقول سمنان در فهرست میراث ملی
ثبت ۲۵ اثر منقول سمنان در فهرست میراث ملی

ثبت ۲۵ اثر منقول سمنان در فهرست میراث ملی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: ۲۵ عنوان اثر منقول استان سمنان در فهرست میراث ملی ثبت شد.

اثر تاریخی

آغاز ثبت ملی عتیقه‌های مکشوفه سمنان با ثبت ٢۵ اثر تاریخی تپه حصار

به گزارش کسب و کار نیوز، مهدی جمال افزود: در آخرین جلسه کمیته ثبت ملی آثار منقول کشور در ١٣٩٧، با تأیید و تصویب اعضای شورای عالی، ٢۵ عنوان اثر تاریخی منقول از استان سمنان از عصر پیش از تاریخ تا ادوار اخیر در فهرست میراث ملی ثبت شد.

وی گفت: این اشیا ارزشمند جز اشیا مکشوفه از تپه و محوطه و کاخ ساسانی حصار دامغان در دهه ٧٠ شمسی است که توسط دکتر احسان یغمایی از باستان شناس سرشناس و پیشکسوت کشور حفاری و اکتشاف شده است.

مسئول دفتر ثبت و تعیین حریم آثار ملی و جهانی استان سمنان نیز در این خصوص گفت: با توجه به زیاد بودن تعداد آثار مکشوفه و موجود در مخزن و موزه‌های استان که از محوطه‌های باستانی مهم شهرستان‌های مهدی شهر، سمنان و دامغان به دست آمده، مقرر است هر ساله حداقل تعداد ٣٠ تا ۴٠ شیء، پس از تهیه گزارش و پرونده ثبت و طرح و تصویب در شورای ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی استان سمنان جهت احراز صلاحیت و تخصیص شماره ثبت به کمیته ملی آثار ارسال شود.

هانی رستگاران افزود: فرآیند و ضوابط ثبت آثار منقول در کشور از سال ١٣٩۴ آغاز شده و استان سمنان تا کنون توانسته ٢۵ اثر را در این فهرست ملی آثار جای داده و تعداد ٢٠ پرونده آماده برای ارسال و بررسی تدوین کند.

مسئول دفتر ثبت و تعیین حریم آثار ملی و جهانی استان سمنان گفت: ثبت آثار منقول در فهرست میراث ملی، زمینه حفاظت و صیانت بهینه از اشیا تاریخی که حائز شماره فراگیر سامانه جام است را به صورت تفصیلی و جامع فراهم می‌کند.

همچنین سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: کلیات اجرای پنج طرح گردشگری در استان سمنان تصویب شد.

جمال افزود: در کارگروه تخصصی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، کلیات اجرای پنج طرح سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان سمنان مورد تأیید قرار گرفت.

وی گفت: در این جلسه کلیات طرح ایجاد مجتمع گردشگری در امیریه شاهرود، ایجاد اکوکمپ رضاآباد بیارجمند، ایجاد هتل آپارتمان در حسین آباد کالپوش، مجتمع گردشگری سلامت در سردره گرمسار و ایجاد یک مجتمع گردشگری در شاهرود تصویب شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان در حاشیه این جلسه گفت: مهم‌ترین محور توسعه استان سمنان، گردشگری است و سند گردشگری استان سمنان ظرف شش ماه آینده باید تدوین شود و فرمانداران نیز باید سند گردشگری شهرستان تابعه خود را بر اساس سند فرادست ارائه کنند.

«قدرت الله ابک» بر تحقق راهبرد سمنان مقصد تازه گردشگری تاکید کرد و افزود: جایگاه استان از معبر به مقصد باید تغییر پیدا کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان خواستار اعلام اولویت‌های پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان شد.

انتهای پیام

دبیر: زهرا حبیب پور

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.