صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / بهرام توکلی: مستندات در مورد مرگ تختی بسیار است
بهرام توکلی: مستندات در مورد مرگ تختی بسیار است

بهرام توکلی: مستندات در مورد مرگ تختی بسیار است

کارگردان فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» در مورد نحوه مرگ جهان پهلوان تختی و خودکشی او در فیلم گفت: منابع و مستندات در این مورد کم نیست و این موضوع واضح است.

به گزارش کسب و کار نیوز، نشست خبری فیلم «غلامرضا تختی» که قرار بود ساعت ۲۳:۳۰ چهارشنبه شب برگزار شود با تاخیر حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه با حضور بهرام توکلی کارگردان، سعید ملکان تهیه کننده، ستاره پسیانی، ماهور الوند، بهنوش طباطبایی، حمیدرضا آذرنگ بازیگران، امیرحسین قاسمی صداگذار، رشید دانشمند صدابردار، میثم مولایی تدوین گر، امیر ملک پور طراح لباس، پیمان مقدم طراح صحنه،محمدرضا منصوری مجری طرح و با اجرای فرزاد حسنی مجری در آخرین سانس اولین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور اهالی رسانه برگزار شد. 
ابتدای جلسه ۴ بازیگر نقش های اصلی فیلم دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و بزرگسالی تختی نیز که پیش از این بازیگر نبوده اند، پایین نشسته بودند که موجب اعتراض برخی حاضران شد و پس از آن که نیمه های نشست بود، به جایگاه عوامل فیلم دعوت شدند.
بهرام توکلی کارگردان فیلم سینمایی غلامرضا تختی در ابتدای این نشست افزود: ما می خواستیم به این مورد اشاره کنیم. همیشه به این پرداخته می شود که تختی خودکشی کرده یا کشته شده، درحالی که آن چیزی که مهم است نحوه زندگی تختی است که آن را ماندگار کرده است. پس آمدیم و در اول فیلم به این سوال که مدام در ذهن مخاطب شکل می گیرد، پاسخ دادیم و بعد به زندگی تختی پرداختیم. هرکس که در مورد زندگی تختی تحقیق کند در نهایت به این پاسخ در مورد مرگ او می رسد و منابع و مستندات هم در این مورد بسیار است.
وی درباره وجود یک شخص برای روایت فیلمش گفت: یکی از وجوه پررنگ زندگی تختی بحث ورزش است. وجود یک گزارشگر ورزشی که روایتگر شخصیت او باشد، می تواند پیوند دهنده این روایت باشد. مجموع تصمیم های فرمی و مضمونی باعث شد که این انتخاب اتفاق بیفتد.
توکلی در مورد پرداختن به کودکی تختی و کنار رفتن امیر جدیدی از این فیلم عنوان کرد: می خواستیم به وجوه مختلف زندگی وی بپردازیم و به بخشی که خود مرحوم تختی در دست نوشته هایش به آن اشاره کرده بود و همچنین روایت هایی که از آن ها شده بود متمرکز شدیم؛ تحقیقات باعث شد راهنمای ما از این برش ها خود تختی باشد.
وی با بیان اینکه فیلم تختی قبل از اینکه در ذهن من باشد سالها قبل در ذهن ملکان تهیه کننده فیلم بود، اظهار داشت: نقش اصلی و اساسی ترسیم دنیای فیلم از ذهن آقای ملکان بیرون آمده و فقط من سعی کردم کمکش کنم.
توکلی در مورد ساختار مستندگونه فیلم گفت: این که فیلم از قصه خالی بود قبول ندارم. تلاش کردیم در مورد نکاتی از زندگی وی که مستنداتی هم وجود داشت بپردازیم.
وی درباره بازده زمانی انتخاب فیلم توضیح داد: هر فیلمی استراتژی خودش را دارد. درباره تختی بارها صحبت شده اما فیلمی که با تماشاچی ارتباط برقرار کند ساخته نشده و دیگران هم می توانند ایده دیگری را برای ساختن فیلمی درباره تختی انتخاب کنند. از طرفی شخصیت تختی آنقدر وسیع است که نمی توان در یک فیلم به آن پرداخت.
توکلی در ادامه از تاخیر در اکران فیلم تختی به دلیل مشکلات فنی از اهالی رسانه عذرخواهی کرد.
کارگردان فیلم «غلامرضا تختی» در مورد سیاه و سفید بودن فیلم و همچنین دیالوگ های فیلم و انتقاداتی که در این مورد وجود دارد گفت: این انتقادات حتما نظر دوستان و محترم است اما فکر نمی کنم مواردی که ذکر شد چندان مربوط باشد.
توکلی در مورد تار بودن سیمای تختی در فیلم گفت: اینطور نیست. ما کلوزآپ های زیادی از چهره تختی داریم و اصلا این طور نیست که چهره وی تار باشد.
در ادامه سعید ملکان تهیه کننده فیلم غلامرضا تختی نیز گفت: از آقای مسعود کیمیایی و پولاد کیمیایی عذرخواهی می کنم. اطلاعی از تغییر زمان اکران نداشتم. مشکلات فنی سر خروجی گرفتن باعث شد که زمان گرفته شود و فیلم دیر برسد. هیئت انتخاب تقریبا تمام فیلم را دیده بود فقط بحث ویژوال فیلم مانده بود.
ملکان در مورد گریم امیر جدیدی و کنار گذاشته شدن این بازیگر از حضور در فیلم تختی عنوان کرد: دوستی و همکاری ما ادامه دارد. مشکل جدیدی بحث گریم بود. وی نقش تختی را بازی نکرد اما اخلاقش مانند تختی بود.خوب است این ویژگی ها را یاد بگیریم.
وی توضیح داد: ما استفاده کمی از شهرک غزالی کردیم و بیشتر فضاها را خودمان به کمک ویژیوال افکت ساختیم. ماه ها به صورت شبانه روزی کار کردیم و نتیجه زحمات آن ها را دیدیم.
ملکان درباره واقعی بودن داستان اضافه کرد: این گونه نیست که فیلمسازان از پژوهش غافل شوند و همه این فیلم واقعیت است.
همچنین ملکان در پاسخ به سوالی درباره طراحی صحنه فیلم گفت: اصلا این طور نبود که در انتها تصمیم بگیریم فیلم را سیاه و سفید کنیم و در این زمینه هم ضعفی نداشتیم. از روز اول تصمیم گرفتیم فیلم سیاه و سفید باشد. فیلم خاکسپاری از آرشیو تلویزیون و بخشی دیگر از آن برای فیلم خانه ملی بود.
ملکان در پاسخ به این سوال که به عنوان فیلمساز رانتی شناخته می شود و آیا از این مورد ناراحت نمی شود گفت: آدم از دروغ و تهمت ناراحت نمی شود. من نمی دانم چه رانتی وجود دارد.
ملکان در مورد ادعاهایی درخصوص دریافت وام از بنیاد سینمایی فارابی و مسائل دیگر خطاب به خبرنگاری که این موضوع را طرح کرده بود، گفت: اسنادش را بیاورید تا بتوانیم با هم صحبت کنیم. ما از بنیاد فارابی وام نگرفتیم، مشارکت بوده است، سه و نیم میلیارد هم نبوده است.

**بزرگترین بازیگران ایران هم نمی توانستند
در ادامه نشست خبری فیلم «غلامرضا تختی»،حمیدرضا آذرنگ در مورد بازیگر نقش تختی در این فیلم گفت: معتقدم بزرگترین بازیگران ایران هم نمی توانستند لبخند و صداقت بازیگر نقش تختی را به این راحتی در فیلم نشان دهد.
افشین عزیزی هم در نشست خبری درباره موسیقی گفت: کم یا زیاد بودن موسیقی، سلیقه کارگردان و تهیه کننده بود، سعی کردیم زیاد شنیده نشود و همراه فیلم باشد.
بهنوش طباطبایی که در نقش شهلا توکلی همسر تختی در این فیلم، ایفای نقش کرده است، گفت: من بعد از دو سال تصمیم گرفتم که فعالیت داشته باشم. وقتی آقای ملکان با من تماس گرفت و من را برای حضور در این پروژه دعوت کرد،به دلیل رفاقت ۱۷- ۱۸ ساله با آقای ملکان و کار کردن با آقای توکلی و همچنین به دلیل علاقه قلبی به شخصیت آقای تختی حضور در این فیلم را بدون خواندن فیلمنامه پذیرفتم.
او گفت: شخصیت شهلا توکلی همسر آقای تختی همیشه برایم شخصیت جذابی بود. من باید مطابق فیلمنامه پیش می‌رفتم و نمی توانستم با تصورات شخصی خودم این نقش را بازی کنم. ما در دوره ‌ای زندگی می کنیم که اخلاقیات، احترام به بزرگ، صداقت و معرفت رو به افول می رود. در چنین شرایطی چنین فیلمی ساختن، بسیار ارزشمند بود.
وی اضافه کرد که حتما سینمای ایران به چنین فیلمی افتخار خواهد کرد.
ستاره پسیانی از دیگر بازیگران فیلم «غلامرضا تختی» با بیان اینکه هنوز از دیدن فیلم هیجان زده ام، گفت: نقشی که بازی کردم نقش کسی بود که تختی را برای آخرین بار می بیند. به همین دلیل برایم خیلی ارزشمند است.
ماهور الوند نیز درباره نقش وی در این فیلم گفت: به نظرم حضور در این فیلم برای هر بازیگری می توانست افتخار باشد و خوشحالم در آن حضور داشتم. 
ماهور الوند در پاسخ به انتقاد نحوه تکراری بودن فن بیانش گفت: من این ایراد را قبول دارم و حتما روی فن بیانم کار خواهم کرد تا این اشکال برطرف شود؛ کما اینکه پیش از این نیز به این موضوع فکر کرده بودم.
محمدرضا منصوری نیز درباره سرمایه گذاران فیلم گفت: این فیلم با مشارکت فاربی و آقای ملکان تهیه شده و بحث های اخیر در این باره شایعاتی بیش نبود.
در بخش دیگری از نشست، محمدرضا منصوری مجری طرح در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه ملکان به عنوان یک تهیه کننده رانت خوار شناخته شده است، توضیح داد: فیلمی که بالای هشت میلیارد هزینه داشته و بالای ۶۰ درصد آن را آقای ملکان پرداخته است، چه رانتی می تواند داشته باشد.
حمیدرضا آذرنگ بازیگر این فیلم نیز در این باره بیان کرد: چرا دوست داریم از هم گاف بگیریم و برخورد شخصی کنیم. اگر مشکلی با ملکان دارید به فیلم او چه کار دارید. شما به عنوان هنردوست اگر ۱۰ میلیارد تومان به شما بدهند می توانید یک سکانس این فیلم را تولید کنید؟ ملکان و توکلی در کنار هم، جریان فیلم سازی را در ایران سخت کرده اند. یک تشکر ساده آنقدر دشوار نیست. احساس می کنم پیش از این در کشورهای هالیودی قدم زدید که به راحتی چنین اثری را کنار می گذارید و درباره این فیلم چنین صحبت می کنید.
شبک**۹۰۱۲**۱۹۸۳**۱۳۹۲

همچنین مطالعه کنید:

رئیسی: هرگونه هزینه در سینما، سرمایه‌گذاری برای کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جریان نظارت ستادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.